Rotační motor nového typu se zrodil ve firmě Fromo
Vynález, který je srovnatelný s objevem lodního šroubu
(ami)
První rotační motory spatřily světlo světa prakticky ve stejné době jako klasické spalovací motory. A přestože jejich princip vypadá napohled jednodušeji a teoreticky slibuje vyšší účinnost a výkon, nikdy se v širším měřítku neujaly. V praxi se ukázaly některé nevýhody. K nim třeba patří problémy s kompaktností spalovacího prostoru nebo vibrace při vyšších otáčkách, které vedou k protržení olejového filmu na plášti a následným netěsnostem a výraznému zvýšení spotřeby paliva. Alespoň donedávna. František Flíček, spolumajitel a ředitel vývojové firmy Fromo, ale především konstruktér a vynálezce, přišel s prototypem rotačního motoru, v němž by tyto nedostatky měly patřit minulosti.
"Je to vynález, který se dá srovnávat s Resslovým lodním šroubem nebo Kaplanovou turbínou," řekl Josef Uhlíř, ředitel firmy Rotokov, která se spolu s dalšími dvěma společnostmi - firmami Ivar a Licexia - na výrobě prototypu podílela.
Nový rotační motor má hvězdicovitě uspořádané válce a novinkou je přenosový mechanismus, který umožňuje více než jeden dvojzdvih na jednu otáčku. Motor vlastně pracuje jako čtyřtakt bez ventilů.
"Motor je již z principu mechanického konceptu zcela vyvážen co se týká setrvačných sil a tlaku plynů," řekl František Flíček. "Ve srovnání s klasickým motorem má menší hmotnost i rozměry. Nejsou zde ventilové rozvody, což snižuje náklady a zvyšuje spolehlivost. Výhodou je i velikost sacích průřezů a nízká rychlost pístu v dolní části zdvihu, takže na jedné straně při vysokých otáčkách jsou válce dostatečně plněny při pohybu směrem dolů a sací kanály se mohou uzavírat dříve a na druhé straně při nízkých otáčkách není směs vytlačována zpět do sacího traktu."
Summa summarum sečteno a podtrženo nový motor by měl mít podle názoru odborníků, kteří stáli u zrodu prototypu, asi o 70 procent tišší chod, snižovat spotřebu paliva až o 40 procent, dosahovat dvojnásobného výkonu a být provozně spolehlivější.
Měl by mít, měl by být... Kondicionály jsou v tuctu chvíli ještě namístě. Historie vzniku tohoto motoru je totiž zároveň příkladem předností i nedostatků současného vývoje a výzkumu v průmyslové sféře. Tento prototyp vznikl na základě spolupráce několika malých firem. Myšlenka na využití inovačního potenciálu právě takovýchto firem, spojit je do jakési Big Family, vznikla v brněnském BIC a podpořila ji i zdejší Hospodářská komora. Prototyp tohoto rotačního motoru je jedním z příkladů její životaschopnosti. Zatím byl představen jako pneumatický motor. Další krok vyžaduje pokračování vývoje, hledání, ověřování a testování nejvhodnějších materiálů a komponent. A to už představuje částky, které přesahují možnosti malých firem. V tuto chvíli - jak je to běžné na Západě - by měly nastupovat velké firmy a dotáhnout vývoj ke komerčnímu využití. Měly by... jenže to je další kondicionál tvořící bariéru, která se zatím překonává jen velmi obtížně.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist