Firma zvýšila od privatizace cenu jízdného o 45 procent
ČSAD autobusy Plzeň zdražují jízdné
* Největší veřejný autobusový dopravce v ČR zvýšil od minulého pondělí - po 15 měsících - cenu jízdného v průměru o 12,7 procenta. Společnost loni dosáhla téměř 900miliónových tržeb a mírného zisku.
Plzeň (vap)
Po 15 měsících zvýšil minulý týden největší republikový veřejný dopravce - ČSAD autobusy Plzeň, a. s., - ceny jízdného. "Průměrný nárůst představuje podle pásem do stokilometrové vzdálenosti 12,7 procenta, což je pod úrovní inflace, která za 15 měsíců dosáhla minimálně 18 procent," řekl generální ředitel společnosti Miloslav Hucl. Letos už firma další zvýšení cen neplánuje. ČSAD autobusy nadále zůstávají jedním z nejlacinějších hromadných dopravců osob v rámci ČR. Před zdražením bylo jízdné u firmy údajně nejlevnější v rámci všech velkých veřejných dopravců v ČR. Firma přesto nevyužila možnosti dané věstníkem Ministerstva financí, který povoloval zvýšit regulovanou cenu o 66 procent proti roku 1993, a dostala se na úroveň pouze 45 procent. Důvodem zdražení bylo podle Hucla zdražení všech vstupů: energií, pohonných hmot, daní, a zejména náhradních dílů.
Úprava tarifů byla předem diskutována s okresními dopravními referáty bez zásadních rozporů. Firmě se podařilo zachovat úroveň dopravní obslužnosti na úrovni roku 1997, což ředitel považuje za úspěch. "Jednání s okresy a obcemi byla letos vstřícnější, zejména proto, že stát vyčlenil na dopravní obslužnost vyšší dotace, neboť si už plně uvědomuje společenskou důležitost veřejné dopravy osob," řekl Hucl.
ČSAD loni utržily téměř 900 miliónů Kč, což byl meziroční nárůst o více než sto miliónů. Z toho státní dotace na dopravní obslužnost tvořily téměř pětinu. Nárůst tržeb se podle Hucla zdařil především díky vyššímu podílu doprav autobusů pro externí firmy, který loni tvořil mírně přes polovinu výkonů.
Firma redukovala počet zaměstnanců ze dvou tisíc na současných 1540 a letos počítá s propuštěním dalšího sta lidí. Po roce 2000 chce mít podíl výkonů z přepravy osob dlouhodobě zhruba poloviční. Pro další posílení mimodopravní činnosti letos firma založila divizi nákladní dopravy a nakoupila deset kamiónů. "Je to naprostá nutnost, neboť poptávka po veřejné dopravě stále klesá," řekl Hucl.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist