Zákony, nařízení a vyhlášky mají závaznou recepturu
Legislativní proces podle nových pravidel vlády
* Nedávno schválila vláda nová legislativní pravidla, která upravují postup ministerstev, jiných ústředních orgánů státní správy a legislativních orgánů při přípravě právních předpisů, tj. zákonů, zákonných opatření Senátu, nařízení vlády a vyhlášek. Pravidla současně stanoví podrobné legislativně-technické požadavky spojené s tvorbou právních předpisů.
(vov)
Především obecné požadavky na tvorbu právních předpisů přinášejí nová legislativní pravidla vlády. Vyžadují, aby přípravě každého právního předpisu předcházela podrobná analýza právního a skutkového stavu. Její součástí musí být i zhodnocení nezbytnosti změny právního stavu, a pokud nejsou určité vztahy právním předpisem dosud regulovány, také zhodnocení potřeby rozšíření právní regulace i na tyto vztahy.
Při přípravě právního předpisu je třeba dbát, aby byl v souladu s právními předpisy vyšší právní síly a mohl se stát organickou součástí celého právního řádu. Dále pak aby byl v souladu s mezinárodními smlouvami, jimiž je ČR vázána, včetně Evropské dohody zakládající přidružení mezi ČR na jedné straně a ES společenstvími a jejich členskými státy na straně druhé, a se závazky vzniklými na základě této dohody. K ověření plnění závazků vyplývajících z Evropské dohody si legislativní orgány zpravidla vyžádají stanovisko Ministerstva spravedlnosti. Každý právní předpis musí být koncipován přehledně a formulován jednoznačně, srozumitelně, jazykově a stylisticky bezvadně.
Věcný záměr
V části upravující postup při přípravě návrhu zákona se legislativní pravidla zabývají nejdříve věcným záměrem zákona, který na základě plánu práce vlády vypracovávají před zpracováním vlastního návrhu zákona ministerstva a jiné ústřední orgány státní správy. Věcný záměr není požadován v případě, kdy účelem novely zákona je odstranit pouze dílčí nedostatky dosavadního zákona, nebo tehdy, uloží-li vláda mimo plán práce vypracovat návrh zákona bez předchozího věcného záměru.
Vedle přehledu právních předpisů, k nimž se věcný záměr váže, základních zásad a sledovaného účelu musí být z návrhu zřejmé, který zákon nebo zákony a jaká ustanovení se navrhují změnit, doplnit či zrušit, anebo zda se navrhuje vypracovat novou právní úpravu. Návrh musí rovněž vyjadřovat základní představu o obsahu právních norem určených k provedení navrhovaného věcného řešení.
Soulad navrhovaného řešení s mezinárodními smlouvami se ve věcném záměru prokazuje tím, že zpracovatel uvede, které mezinárodní smlouvy se na danou oblast vztahují, anebo že mezinárodní smlouvy se dané oblasti netýkají. To podobně platí i pro soulad návrhu na závazky vyplývající pro ČR z Evropské dohody.
Připomínky
Připomínkovými místy věcného záměru zákona jsou ostatní ministerstva, jiné ústřední orgány státní správy, pokud se jejich působnosti záměr přímo týká, dále kanceláře prezidenta republiky, Poslanecké sněmovny a Senátu, Nejvyšší kontrolní úřad a Česká národní banka. Považuje-li to zpracovatel za potřebné, zašle věcný záměr i dalším připomínkovým místům, zejména těm, jimž se návrh zákona zasílá k připomínkám v případech stanovených § 23 zákoníku práce (pracovněprávní předpisy odborovým orgánům apod.).
Pokud orgán, který věcný záměr k připomínkám zasílá, nestanoví lhůtu delší, je lhůta pro sdělení připomínek 15 pracovních dní. Jestliže připomínkové místo považuje některé své připomínky za podstatné, musí je jako zásadní označit; takové připomínky se pak stávají předmětem rozporu, který musí zpracovatel s připomínkovým místem znovu projednat. Nepodaří-li se rozpor vyřešit ani na úrovni členů vlády nebo vedoucích jiných ústředních orgánů státní správy, předloží se rozpor spolu s věcným záměrem k rozhodnutí vládě. Věcný záměr, schválený vládou ve znění upraveném podle závěrů ze schůze vlády, je pak pro zpracovatele podkladem pro vypracování návrhu zákona.
Návrh zákona
Podobný postup v připomínkovém řízení stanoví legislativní pravidla i pro projednání návrhu zákona s tím, že tento návrh musí být zaslán také odborovým, popř. jiným orgánům v případech stanovených zákonem (§ 23 zákoníku práce).
Lhůta pro sdělení připomínek činí 20 pracovních dnů, pokud orgán, který návrh zákona k připomínkám zaslal, nestanoví lhůtu delší. To neplatí, pokud vláda uloží vypracovat návrh zákona z důvodu naléhavosti v termínu, který neumožňuje uvedenou lhůtu dodržet. V tomto případě lhůtu stanoví orgán, který návrh zákona k připomínkám zasílá; tato lhůta však nesmí být kratší než pět pracovních dnů.
Součástí návrhu zákona je důvodová zpráva. V obecné části obsahuje zhodnocení platného právního stavu, odůvodnění hlavních principů navrhované úpravy a zhodnocení jejího souladu s ústavním pořádkem republiky, s mezinárodními smlouvami a s právními akty evropských společenství.
Zvláštní část důvodové zprávy se člení podle jednotlivých paragrafů, v případě novely zákona podle článků a bodů novely. Tato část obsahuje odůvodnění jednotlivých navrhovaných ustanovení, vysvětlení jejich účelu, principů a nezbytnosti.
Návrh vyhlášky
Součástí materiálu, kterým se návrh zákona předkládá vládě a Legislativní radě, musí být i návrh prováděcího předpisu (nařízení vlády, vyhlášky), pokud návrh zákona obsahuje zmocnění k vydání prováděcího předpisu a tento předpis má nabýt účinnosti současně se zákonem. Návrh zákona, schválený vládou ve znění upraveném podle závěrů ze schůze vlády, je vládním návrhem zákona určeným k projednání v Poslanecké sněmovně.
V dalších částech legislativní pravidla rovněž podrobně upravují postup při vypracovávání prováděcích právních předpisů, tedy nařízení vlády a vyhlášek. Např. při stavu legislativní nouze se vypracuje návrh bez věcného záměru.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist