Proč se ženy oblékají?
Důvodů může být bezpočet - od těch běžných, triviálních až po zcela zvláštní a tajné. Časopis Gioa se pokusil analyzovat vztah ženy a módy pomocí poměrně obsáhlého průzkumu, ve kterém odpovídaly ženy ve věku od patnácti do pětašedesáti let. Ukázalo se, že módní diktát s italskými ženami zase až tak moc nemává. Celkem 48 % dotázaných říká, že si módu upravuje a přizpůsobuje svému stylu, dalších 29 % má svůj osobní styl, a proto módu nesleduje. Třináct procent dívek a paní sleduje módu kvůli základním kusům oděvů a pouhá 4 % touží měnit se každou sezónu. Nejčastěji (31 %) se utrácí za kostým, na druhém místě s dvaadvaceti procenty jsou boty a doplňky, potom teplý plášť, osobní prádlo, 6 % by si nejspíš pořídilo večerní šaty a 4 % kašmírový pulovr.
Zajímavé jsou odpovědi na otázku: Proč mají spolu móda a oblečení souviset? Pouhá čtyři procenta dotázaných žen se domnívají, že je to nutné proto, aby vypadala svůdně a líbila se jemu, 42 % se obléká módně proto, aby se líbila sama sobě, celých 47 % žen proto, aby se v každé situaci cítily přiměřeně a dobře. Pouhá 3 % touží líbit se ostatním.
Snad ještě zajímavější je zjištění, které součásti oděvu jsou pro italské ženy tak důležité, že by se jich nikdy nechtěly vzdát. Věřte nevěřte, nejvyšší počet (31 %) si nade vše cení tenisek a džín. Na druhém místě co do nepostradatelnosti je pěkné sako (23 %), 17 % si neumí představit život bez krásných bot, 10 % bez značkového oděvu, 6 % potřebuje nutně sexy oblečení a 5 % dotázaných by se nikdy nevzdalo bílé košile.
Protože se v módním oblečení po mnoho sezón udržuje černá, byl zkoumán i vztah žen k této barvě. Jednatřicet procent ji považuje za vhodnou pro všechny příležitosti, třiadvacet procent k ní připojuje slůvko elegantní, 16 % si cení toho, že zeštíhluje, 12 % oceňuje možnost snadné kombinace s jinými barvami, 10 % černou odmítá.
Zdá se, že v Itálii u žen móda nijak osudově nezasahuje do jejich života, ale také neprohrává. Vždyť pro celých 39 % je móda synonymem elegance a pro dalších 17 % tázaných dam znamená jistotu. Proti nepěknému synonymu narcisismus (13 %) stojí pozitivní hra (12 %). Důležité je, že ať už vyjadřují Italky svůj vztah k módě jakkoliv, mají pro ni cit.
Odborníci v této souvislosti diskutovali o tom, která z Italek má největší švih. Ve hře byl italský sever, střed a jih - tedy Milán, Řím a Palermo. "Je třeba vyvrátit mýtus, že Miláňanky se oblékají jen do černé. Naopak - během posledních čtyř pěti let dávají přednost barvám, i když přísným a střídmým," tvrdí majitel milánského butiku Rosy Biffi. Miláňanka je sebejistá, hledá to, co jí padne, a dává přednost tomu, aby se sama sobě líbila, než aby byla nápadná. Módu zná velmi dobře a nikdy nesáhne po blejzru z loňského roku.
Římanky jsou proti seveřankám ženštější, optimističtější a veselejší - zřejmě na ně působí podnebí a radost ze života v hlavním městě. "Naše zákaznice jsou veselé, chtějí být vidět, předvést se. Vždy ale zůstávají stylové," tvrdí římský obchodník. Móda je pro ně hrou i nástrojem pro svádění, mají rády výstřihy, barvy, večer červenou.
Michele Giglio ze stejnojmenného butiku v Palermu však tvrdí: "Nepochybuji o tom, že nejelegantnější jsou Sicilanky. Co se módy týče, jsou nejpřizpůsobivější. Neoblékají se proto, aby se zakryly." Sicilanka prý nikdy nevyjde ráno v kostýmku, ve kterém půjde večer do divadla či na večeři. Má vždy pro každou denní příležitost ten správný oděv a svůj vzhled prožívá jako určitou roli. Jiná je v džínách a sportovním sáčku, jiná v šatech, které si oblékne k aperitivu s mužem, kterého miluje. "Nezříkají se ani toho, aby se líbily sobě samým i druhým," dodává Giglio.
Inu, obchodníci vidí ženy a to, proč se oblékají, trochu jinak než ony samy. Bude to asi tím, že jejich pohled je na rozdíl od toho ženského beznadějně mužský.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist