Osmadvacet století evropského exaktního myšlení

Techné a epistémé

* Řecké slovo "techné" znamenalo jakoukoliv manuální zručnost, třeba i šikovnost kapesního zloděje. Mechanickým uměním Řekové opovrhovali, trvalou hodnotu mělo podle nich jen "epistémé" - vědění teoretické.
Myšlenky, které mají posluchačům nebo čtenářům znít přesvědčivě, se osvědčuje vložit do úst nežijícím osobnostem, o jejichž moudrosti nikdo nepochybuje; nejlépe těm, kteří po sobě nic písemného nezanechali. Je to praxe stejně spolehlivá dnes jako před dvěma tisíci lety. Xenofón z Athén nechal např. ve spise O hospodaření svého učitele Sókrata, aby duchovní postoj starověkých Řeků k technice vyjádřil slovy: "Obory, jimž se říká řemeslné, nemají dobrou pověst a právem mají také ve městech malou vážnost. Škodí totiž tělu dělníků i dozorců, neboť je nutí sedět a žít ve stínu, při některých musí dokonce trávit celý den při ohni. Když je tělo vysláblé, i duše ztratí hodně ze své energie. Při těchto zaměstnáních nemají lidé vůbec čas věnovat se přátelům a veřejnému životu, takže pak platí za špatné přátele a za špatné obránce vlasti."
Zcela jiný vztah k technice měli Římané, kteří po vítězství nad achajským spolkem v roce 146 př. Kr. začali řecké kulturní dědictví přebírat a dále rozvíjet. Byli pragmatičtí, za důležité nepovažovali přírodní zákony, ale užitek z jejich technických aplikací.
Tři vynálezci ze 3. století před Kristem
V žádném rejstříku jmen geniálních přírodovědců a techniků třetího století před Kr. nesmí vedle Archiméda ze Syrakús chybět ani Stratón z Lampsaku, Ktésibios z Alexandrie a Filón z Byzantie. Do stejné doby zařazují historikové také tři technické divy starověkého světa - Rhodský kolos, maják na ostrově Faru a Velkou čínskou zeď.
Řecký filozof Stratón z Lampsaku nahradil (podobně jako Démokritos) působení nadpřirozených sil přírodní silou mechanickou; duševní procesy nebyly projevem nesmrtelnosti duše, ale životní síly, která při smrti člověka zaniká. Před Aristotelovým výkladem tíže, podle něhož země a voda tíhnou přirozeně dolů, vzduch a oheň nahoru, dal přednost pojetí démokritovskému: všechny živly jsou přitahovány dolů tíhou, která závisí na jejich hustotě dané velikostí, množstvím a způsobem uspořádání atomů. Odmítl však představu souvislého vakua atomistů i absolutní popírání vakua peripatetiků. Předpokládal jen navzájem nesouvisející mikrovakua mezi atomy; souvislé vakuum nevzniká jinak než násilně, např. vysátím vzduchu. Většina ze 40 Stratónových spisů se ztratila. Z toho, co zůstalo, víme, že jejich autorovi patří mezi všemi ostatními antickými přírodními filozofy jedno prvenství: Jako metodu vědecké práce zavedl experiment. Nazírání má být neustále spojeno s myšlením, myšlení s nazíráním. Ukázal tak novou cestu k poznání mechanikům stejně jako lékařům.
Ktésibius z Alexandrie proslul především jako konstruktér strojů a zařízení využívajících tlak vzduchu a vody. Své fyzikální nápady uměl dovést do praktických aplikací. Vynalezl tlakovou vzduchovou pumpu, požární stříkačku, vodní varhany, pneumatické napínání tětiv ve válečných strojích a různé mechanismy založené na ozubených hřebenech. Vylepšil také vodní hodiny, tzv. klepsydru - válcovou hliněnou nádobku na jednom konci otevřenou, na druhém zakončenou kuželem s malým otvorem, kterým za určitou dobu vyteklo odměřené množství vody. Zmínky o klepsydře jsou už z roku 522 př. Kr., kdy u soudů odměřovala stranám vedoucím spor stejný čas k argumentaci. Empedoklés zaznamenal její použití v domácnostech, lékařům sloužila jako přístroj při měření tepu.
Z Byzantia, dnešního Istanbulu, pocházel fyzik a vynálezce Filón. Jeho vědecké spisy jsou spolehlivým svědectvím o tehdejší úrovni znalostí z hydrostatiky a hydromechaniky. Podrobně popsal vodní čerpadla, navzájem propojené studny (zákon o spojitých nádobách), vodní kola i možnost využití vodní energie k pohonu výstražné sirény. Zkonstruoval také svítilnu, do které byl olej automaticky doplňován atmosférickým tlakem vzduchu.
Ve stejné době se hmotná kultura lidstva obohatila také o novou technologii úpravy ovčí, kozí a telecí kůže. I když byl nejstarší pergamen nalezen v syrské lokalitě Dura-Európos, své jméno dostal od maloasijského města Pergamon, v němž byla jeho výroba v první polovině 2. stol. př. Kr. podstatně zdokonalena. Nejdůležitější psací látkou středověku se však stal teprve od 7. století, kdy Egypt ovládli Arabové a Evropa musela najít za exotický papyrus náhradu z domácích zdrojů.
Kolos, Faros a Velká čínská zeď
Vedle Athén a Alexandrie byl v helénistické době nejdůležitějším centrem kulturního života Rhodos, druhý největší ostrov ve Sporadách u jihozápadního břehu Malé Asie. Celé antické Středomoří znalo rhodské sochaře, malíře, básníky i filozofy.
Někdy kolem roku 290 př. Kr. požádala rhodská vláda sochaře Charése z Lindu, aby postavil sochu Hélia, boha slunce a ochránce ostrova; dílo, které bude svými rozměry převyšovat všechny ostatní. Nejméně pětadvacet antických spisovatelů sochu popsalo, žádný ji však neviděl stát. Podle Filóna měl Kolos podobu "volně stojící mužské postavy na podstavci z běloskvoucího mramoru", do něhož byly kvůli stabilitě zapuštěny dolní části chodidel, tak vysoké, že "už samy o sobě převyšovaly jiné sochy". Ve vzpažené ruce držel pochodeň, která se dala zapálit; socha tedy mohla sloužit také jako denní i noční maják. Od Filóna rovněž víme, že Charés nejdříve odlil a postavil Kolosu nohy, pak kus po kuse odléval ostatní části těla a spojoval je s těmi částmi, které už stály. Vznikající dílo "obkládal nesmírným množstvím země a písku, ukrývaje ukončenou část sochy zemí, a kolem dal navršit kameny, aby držely dílo pohromadě". Dokončený bůh byl sedmdesát loktů (asi 32 m) vysoký a spotřebovalo se na něj 500 talentů mědi a 300 talentů železa, zhruba tedy 30 tun kovu.
Zdaleka ne všichni, co měli na Rhodu nějaké slovo, s postavením Kolosu souhlasili. Vyskytly se hlasy, že taková velká a drahá socha je zbytečná a že Hélios bude uražen, jestliže lidé "proti slunci vztyčí nové slunce". Nechyběla ani varování, že se socha Hélia jednou určitě zřítí a po jejím pádu přijde i pád Rhodu. Obě proroctví se samozřejmě časem vyplnila. První dokonce už v roce 226 př. Kr., kdy Kolos "zlomený v kolenou" padl při zemětřesení. O osm století později byly poslední zbytky Hélia prodány arabskými dobyvateli "jakémusi Židovi z Edessy".
Jméno ostrova proslavila i původní verze přísloví, používaného dodnes ve smyslu "ukaž, co umíš!" Když se prý nějaký muž z Rhodu kdesi chlubil, že doma - na svém ostrově - dokázal skok, který nezopakuje žádný smrtelník, byl jedním z posluchačů vyzván, aby svá slova potvrdil hned na místě. "Hic Rhodus, hic salta! - Tady je Rhodos, tady skoč!"
Rhodskému kolosu nebylo ani deset let, když na ostrově Faros nedaleko Alexandrie vyrostla další obrovská navigační stavba starověku. Řecký historik a zeměpisec Strabón, který žil v letech 64 př. Kr. až 19 po Kr., o Faru a majáku na něm napsal: "Jeden ze dvou výběžků ostrova se táhne směrem k poloostrovu Lochiás vystupujícímu z africké pevniny... V mořské úžině, kterou se vjíždí do přístavu, jsou skály zčásti neviditelné a zčásti nad hladinou... Na nejzazším výběžku ostrova stojí na skále obklopené mořem obdivuhodná mnohoposchoďová věž z bílého kamene; jmenuje se stejně jako ostrov. Pro bezpečnost plavců ji postavil Sóstratos, přítel králů." Maják měl čtvercovou podstavu o obvodu 240 m, na ni navazovalo střední osmiboké patro, pak válcovité třetí patro s lucernou a velkou sochou boha Poseidóna. Údaje o celkové výšce stavby se pohybují od 140 do 180 metrů.
Za Strabónovy návštěvy byl maják už zčásti v troskách. Zkázu způsobil "božský Caesar, protože obyvatelé ostrova drželi s vlastním králem". V dalších stoletích poškodilo farský maják několikrát zemětřesení, naposled roku 1326. Nakonec nezůstal kámen na kameni. Když se ostrov spojil úplně s pevninou, rozebrali si zbytky nejvyšší věže tehdejšího světa obyvatelé Alexandrie na stavební materiál. Ostrov sice zmizel, jeho jméno však dostala věda o stavbě a provozu majáků - farologie.
Ještě jeden div techniky se zapsal do historie třetího století př. Kr. - Velká čínská zeď. Přestože vznikla tisíce kilometrů od antického světa, je svou mohutností stejně výjimečná jako stavby na ostrovech Rhodu a Faru. Postavili ji lidé, aby dali znamení do vesmíru. Víme o tom od kosmonautů. Ochranná zeď dlouhá 2450 km, vysoká 16,5 metru a široká 5 až 8 metrů je prý jediný lidský výtvor dobře viditelný i z Měsíce.
Vymoženosti Římanů
Poslední dvě století před změnou letopočtu začala technika lidem konečně zpříjemňovat i každodenní život. Početné doklady o tom nám zanechali Římané. Stačí se projít Ostií, vykopávkami v Pompejích nebo Herculaneu.
Jestliže je pravda, že jaký stát, takové veřejné stavby, pak o síle a bohatství Římanů vydávaly svědectví nejen chrámy, budovy pro politická shromáždění a soudní jednání, ale i stavby obecně prospěšné, jako jsou cesty, vodovody, mosty a kanály. První starostí Římanů bylo vždy zajistit městu dobrou pitnou vodu, a to v množství daleko větším než nezbytně nutném; ve 3. stol. př. Kr. přitékal pro každého obyvatele miliónového Říma jedenácti vodovody přibližně 1 m3 vody denně. Většinu ovšem spotřebovaly lázně, kašny a jiná veřejná zařízení. Na vrcholu své slávy měl Řím 11 velkých veřejných lázní (thermae), 856 lázní s jednoduchým vybavením (balneae), 15 uměleckých fontán (nymphaea), dva vodní amfiteátry pro inscenace námořních bitev (naumachiá) a 1352 kašen a bazénů. Méně majetným občanům byly k dispozici četné kašny na křižovatkách ulic. Pro odpadní vody budovala města důmyslné kanalizační systémy.
Každodenní návštěva lázní se stala běžnou životní potřebou bohatých i chudých, mladých i starých, mužů i žen. V době císařství byly lázně buď úplně zdarma nebo jen za symbolické vstupné. Sloužily k udržování tělesného zdraví i jako střediska společenského styku. První místností velkých veřejných lázní byla šatna, za ní následovaly postupně sály s vodou horkou, vlažnou a konečně studenou. V prostoru lázní nechyběl ani bazén a hřiště, knihovna, čítárna, místnosti pro schůzky i občerstvení.
Koupání v lázních mělo však i svá rizika. Svědčí o tom písemná stížnost, kterou roku 221 př. Kr. podala králi Ptolemaiovi žena jménem Filista z osady Trikómiai ve faijumské oblasti: "Ublížil mně Petechón. Když jsem se totiž 3. ledna prvního roku tvého panování koupala v lázních naší obce, konal tam v ženském oddělení službu přilévače vody. A právě když jsem vystoupila z vody a chtěla se natírat olejem, přinášel dovnitř nádoby s horkou vodou; přitom mě postříkal a opařil na břiše a na levém stehně až po koleno, takže jsem se ocitla i v nebezpečí života... Nech tento případ přešetřit, abych já, která se k tobě, králi, společný dobrodinče všech, utíkám o pomoc, dosáhla odškodnění. Žij blaze!"
Římské vodovody (aquaeductus) byly budovány zpočátku pod zemí, později i nad zemí na arkádových podstavách. Do městské vodovodní sítě se voda rozváděla pod tlakem ze sběrných nádrží. Mistrovská díla římského vodního inženýrství zůstala velmi dobře zachována zejména ve Španělsku. Most v Segovii, postavený ze žulových kvádrů bez malty, má délku 728 m a výšku 29 m. Ještě delší akvadukty měla Emerita Augusta (starověký název města Meridy); most přes řeku Guandiana měří 792 m, přes údolí Rio Albarregas dokonce 830 m. Do jihofrancouzského Nimes přitékalo denně 20 000 m3 vody z pramenů vzdálených 50 km. Vodovod, který nechal pro město vystavět Marcus Agrippa (18 př. Kr.), byl v celé své délce vodotěsně vyzděný a pokrytý kamennými deskami; nad řekou Gardon vedl po třípatrovém obloukovém mostě Pont du Gard dlouhém 275 m a téměř 50 metrů vysokém. Neuvěřitelný je průměrný spád tohoto vodovodu: pouhých 34 centimetrů na kilometr!
Stejně jako dnešní velkoměsta měl i Řím své bytové problémy. Jak píše Marcus Vitruvius Pollio, římský architekt a inženýr z doby Augustovy, autor desetisvazkového díla De architectura, "majestátnost města a značný růst počtu jeho obyvatel vyžadovaly stále více bytů; řešení bylo hledáno především ve výšce budov". Stát sice občas do bytové otázky zasáhl, většinou však s nevalnými výsledky. Ani Augustus, který se chlubil, že "převzal město z cihel a zanechal město z mramoru", přelidnění ve čtvrtích římské chudiny nijak výrazně nezmírnil. Je paradoxem, že k určitému zlepšení situace došlo díky Neronovi. Podle stavebních a bezpečnostních předpisů vydaných po katastrofálním požáru v roce 64 nesměla výška budov překročit dvojnásobek šířky ulice, byly zakázany dřevěné stropy a sousední domy musely zůstat od sebe odděleny. Ochranu před požáry dostal na starost sbor hasičů organizovaný po vojenském vzoru; do jeho výbavy patřily žebříky, vědra, ohnivzdorné plachty a čerpadla, která se připojovala k veřejným kašnám.
Pragmatický vztah k přírodním vědám a přesvědčení o světovládné úloze římského národa nebyly posilovány jen úspěchy vnitřní politiky státu nebo růstem jeho mocenské a vojenské autority vůči vnějšímu světu; o božsky předurčeném poslání utvrzovala Římany i Vergiliova Aeneis: "Jiní ať kovové sochy jak živoucí jemněji tvoří - budiž - i z mramoru tvář jak mluvící, dovedou vyvést, jiní ať řeční lépe a oběh nebeských těles umějí zobrazit hůlkou a určit východy hvězdné - ty však, Římane, hleď, bys mocí národům vládl, to bude umění tvé, dát světu pokoj a právo, laskav k poddaným být, však zpupné rozdrtit válkou!"
Naštěstí se i tehdy našel vzdělanec usilující o porozumění věcem, které jsou jakoby dětsky samozřejmé, a přece často neznámé a nejisté lidem přemítavým, některé dokonce jsou námětem vrcholné vědy. Úplné jméno tohoto bezesporu nejučenějšího Římana prvního století po Kristu zní Gaius Plinius Secundus, zvaný Maior, tj. Starší.

Ivo Kraus

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist