Renault Clio II - technické zajímavosti

Renault Clio druhé generace představuje ve srovnání s předcházející verzí skutečnou revoluci v použití kompozitních materiálů a v oblasti bezpečnosti.
Pružné blatníky Clia II, vyrobené z termoplastických kompozitních materiálů, jsou lehčí než plechové a lépe odolávají nárazům. Rovněž materiál krycích "skel" předních světlometů - polykarbonát - je podstatně odolnější proti nárazům, a také lehčí než doposud používané sklo. Pro dosažení nižší hmotnosti jsou u sportovně laděných verzí Clia kapoty motoru vyrobeny z hliníku.
Příkladem uplatnění vysoké míry pasívní bezpečnosti u nového clia je zavedení tzv. systému programovaného upoutání renaultu druhé generace (SRP2). Na pevný rám nosné struktury karosérie s přesně definovanými deformačními zónami navazuje celý komplex konstrukčních prvků omezující možnost zranění cestujících. Na airbagy o objemu 70 l před řidičem a 150 l před spolujezdcem s řízeným snižováním tlaku po aktivaci navazují pyrotechnické předepínače předních bezpečnostních pásů, doplněné omezovači síly působící na připoutané tělo. Ty redukují tlak vyvinutý pásem při nárazu, a dochází tak k optimálnímu účinku všech uvedených bezpečnostních prvků.
* Historie automobilů Renault začala právě před sto lety a historie typu Clio se píše od roku 1990, kdy nahradilo jednu z dalších legend značky Renault, malou er pětku. Vzápětí se dostalo cliu i prestižního ocenění vítězstvím v evropské anketě Automobil roku 1991. Celkem byly vyrobeny téměř čtyři milióny vozů Clio první generace.
Druhá generace malého francouzského automobilu Renault Clio spatřila světlo světa letos na jaře a vzápětí také vstoupila s nečekanou razancí na tuzemský trh. Přestože Clio bylo a je ve Francii a v mnoha dalších zemích obchodně velmi úspěšné, u nás si až dosud ve své kategorii tolik příznivců nenacházelo. O to větším překvapením je jeho současný obchodní úspěch. Už v prvních dvou měsících prodeje se také v České republice zařadilo mezi nejprodávanější dovážené vozy nejen ve své kategorii.
Příčinou je nesporně atraktivní vzhled, víc než solidní technické parametry a zákaznicky přitažlivá pořizovací cena - 264 900 Kč v základní verzi s motorem 1,2 a v třídveřovém provedení. Při současné bohatosti a vyrovnanosti nabídky, kdy v cenové a obchodní kategorii malých automobilů spolu soupeří na dvě desítky typů, představuje Renault Clio velmi slušnou nabídku. Dá se říci, že ve svém segmentu může ukousnout z prodejního koláče všem konkurentům včetně Škody Felicie.

Nové Clio zblízka

Designérské tendence konce druhého tisíciletí u malých osobních automobilů vyjadřují osobité oblé tvary, vyšší stavba, markantní hlavní světlomety, neotřelá záď a nezaměnitelný interiér. Všem těmto atributům odpovídá nové clio vrchovatou měrou. Přesto si Clio II zachovává zejména v přední části některé charakteristické rysy svého předchůdce. Originálním prvkem je nevšedně řešená dvojitě zakřivená linie zadní výklopné stěny, u níž sklo tvoří harmonický prvek karosérie. Jenom po mytí nebo po dešti se obvyklá stěrka nemůže srovnat se značným zaoblením horní části tohoto skla. Dobře sladěné proporce dělají dokonce vůz jakoby větší, než ve skutečnosti je. Nové Clio je o 60 mm delší než jeho předchůdce a víc místa získal především prostor pro cestující. Prostor pro zavazadla svými 255 litry je spíš průměrný, ale sklopením zadních sedadel se dá zvětšit až na 1035 litrů.
Je-li zvnějšku nové clio zajímavé a atraktivní, v interiéru jsou inovace ještě víc patrné. Prostor pro cestující na předních příjemně tvarovaných a čalouněných sedadlech poskytuje dostatek místa i lidem většího vzrůstu a námi testovaná verze nabízela komfort s úrovní slušného vozu střední třídy. Místo na zadních sedadlech odpovídá celkové délce vozidla a při trošce uskrovnění vpředu je i zde dostatek prostoru pro dva, resp. tři cestující. Variabilitu interiéru umožňují sklopná zadní sedadla a opěradla, doplněná vyjímatelnou přepážkou na dně zavazadlového prostoru, zabraňující narážení volně ložených tvrdých předmětů do zadní části sedadel a opěradel. Od verze RN jsou součástí standardní výbavy zadní sedadla a opěradla dělená 1/3 : 2/3.
Jako první automobil ve své třídě může být na přání Renault Clio vybaven reflexním čelním sklem s tenkou stříbro-titanovou vrstvou, která odráží až 30 % slunečního záření, a snižuje tak nepříjemné vyhřívání interiéru.
Výbavou se může Clio II směle řadit mezi vozy o třídu vyšší. Už v základním provedení RL nechybí např. airbag před řidičem ani tónovaná skla. Každý z dalších stupňů výbav - RN, RT, a RXE - nabízí něco navíc, což spolu s dalšími příplatkovými doplňky, jakými jsou boční airbagy, klimatizace, ABS, mechanicky nebo i elektricky ovládané střešní okno, autorádia, a samozřejmě metalické laky, zvyšuje laťku mezi malými automobily a dává zákazníkovi mimořádné možnosti výběru.
Také přístrojová deska a ovládací prvky respektují současný trend. Vše je v dosahu, dobře viditelné a snadno ovladatelné. Přístroje jsou snadno čitelné a v okolí řidiče je i dostatek odkládacích prostorů na nejrůznější pomůcky i ostatní věci. Vnitřní komfort roste s úrovní výbavy a ta, zejména u verze RXE, mírou vrchovatou přispívá ke spokojené a pohodlné jízdě. Nechybí ani výškově polohovatelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou a další vymoženosti. Co si přát víc, ale každá legrace něco stojí a nejvyšperkovanější verze clia může přijít i na půl miliónu.

Pod kapotou a za volantem

Nabídka motorů pro český trh zatím obsahuje čtyři verze včetně nepřeplňovaného dieselu 1.9 D, s výkony od 43 do 66 kW, když turbodieselu se zákazníci dočkají až někdy ke konci roku a sportovně laděná šestnáctiventilová šestnáctistovka o výkonu 79 kW by byla na naše poměry asi dost drahá.
Motor 1.6 "našeho" clia, s dvouventilovým rozvodem OHC a plastovým sacím potrubím, má největší výkon 66 kW, ale především velmi plochou křivku průběhu točivého momentu. Maxima 131 N.m dosahuje už při 2500 min-1, ale 90 % této hodnoty je využitelných v širokém rozpětí již od 1500 až do 5250 min.-1. Díky tomu má motor nejen zdravou chuť jezdit svižně, ale nechá si také obdivuhodně líbit pomalou jízdu na čtyřku i pětku. Přitom dokáže být velmi úsporný. Vedle dnes už klasické pětistupňové převodovky může být Clio 2 s šestnáctistovkou 66 kW vybaveno jako typ RXE Proactive také čtyřstupňovou samočinnou převodovkou.
Dynamikou i jízdními vlastnostmi se může Clio II opět klidně srovnávat s auty, jejichž papírová forma je o dost větší. S motorem o výkonu 43 kW dosahuje největší rychlosti 160 km/hod., čtrnáctistovka jede 170, a šestnáctistovka dokonce přes 180 km/hod. Naše kontrolní měření potvrdila, že údaje výrobce o výkonech jsou objektivní jak v údaji o největší rychlosti, tak o zrychlení (z 0 na 100 km za 10,6 s), když jsme s vozem, který měl najeto asi 2500 km, tedy ještě nezajetým, naměřili hodnotu 10,7 s. Příjemné malé auto tedy dokáže být i náramně čiperné. Podobně tomu bylo se spotřebou, když v mimoměstském provozu jsme na 100 km okruhu při dodržování nejvyšších povolených rychlostí naměřili jen 5,6 l/100 km. Průměrná spotřeba naměřená za celou dobu testu - téměř 3000 km - byla i přes časté jízdy po Praze a používání klimatizace 7,8 l/100 km, což je hodnota víc než příznivá.
Jízdními vlastnostmi nové clio odpovídá současnému standardu ve své třídě. Odpružení je měkčí, francouzsky komfortní, což je výhodné
Příklady havarijního pojištění
Česká pojišťovna bez leasingu
Základní verze 1.2 RL v ceně 264 900 Kč.
Spoluúčast 10 tisíc Kč bez bonusu 24 471 Kč
Testovaná verze 1.6 RXE s dalšími doplňky v celkové ceně 455 900 Kč.
Spoluúčast 10 tisíc Kč bez bonusu 33 728 Kč
Česká kooperativa při nákupu na leasing
Základní verze 1.2 RL v ceně 264 900 Kč.
Spoluúčast při poškození 10 000 Kč.
Spoluúčast při odcizení 10 % časové ceny 11 338 Kč
Testovaná verze 1.6 RXE s dalšími doplňky v celkové ceně 455 900 Kč.
Spoluúčast při poškození 10 tisíc Kč.
Spoluúčast při odcizení 10 % časové ceny 15 513Kč
Allianz při nákupu na leasing
Základní verze 1.2 RL v ceně 264 900 Kč.
Spoluúčast při poškození 10 tisíc Kč.
Spoluúčast při odcizení 10 % časové ceny 15 444 Kč
Testovaná verze 1.6 RXE s dalšími doplňky v celkové ceně 455 900 Kč
Spoluúčast při poškození 10 tisíc Kč
Spoluúčast při odcizení 10 % časové ceny 26 597 Kč
Poznámka k pojištění: Uvedené ceny za havarijní pojištění se stanovují často podle specifických podmínek jednotlivých pojišťovacích ústavů dost rozdílně a jsou vzájemně nesrovnatelné. Přesnější a aktuální podmínky zájemcům sdělí prodavači
u každého prodejce automobilů.
Příklady leasingových splátek
CAC Leasing - tříletý
Základní verze 1.2 RL v ceně 264 900 Kč Měsíč. splátka včetně pojistného*
Soukromá osoba Podnik/podnikatel
Záloha 30 % = 79 470 Kč 7305 7544
Záloha 50 % = 132 450 Kč 5384 5531
Záloha 70 % = 185 430 Kč 3463 3518
Testovaná verze 1.6 RXE s dalšími doplňky Měsíč. splátka včetně pojistného*
v celkové ceně 455 900 Kč Soukromá osoba Podnik/podnikatel
Záloha 30 % = 136 770 Kč 12576 12987
Záloha 50 % = 227 950 Kč 9270 9523
Záloha 70 % = 319 130 Kč 5964 6059
*) u České kooperativyv městském provozu a na většině našich silnic. Ale ani při projíždění ostrých zatáček se vůz příliš nenaklání. Při srovnání s našim nejrozšířenějším vozem této třídy, Felicií, vynikne navíc podstatně lepší manévrovatelnost, když clio má o zhruba metr menší obrysový průměr zatáčení a posilovač řízení je za příplatek u obou nejlevnějších verzí. Od verze RT už patří k standardnímu vybavení.
Kvalitou odpružení, sezením v zatáčkách, účinností brzd i ovladatelností je nové clio skutečně nadprůměrné. Díky velmi dobrému utlumení motoru a podvozku, které se projevuje velmi nízkou hladinou hluku v interiéru, je jízda překvapivě příjemná a komfortní. Rovněž aerodynamický hluk je při rychlosti 130 km za hodinu přijatelný, i když po otevření oken se např. poslech rádia přece jen zhorší. Pokud je vůz vybaven klimatizací jako ten náš, je jízdní pohoda v tomto malém vozidle skutečně vynikající a poslech rádia je možný bez velkého rušení hlukem vozidla i při rychlosti nad 150 km/hod.

Atraktivní nabídka - úspěšný start

Malé vozy představují přibližně třetinu celého evropského trhu a v České republice to byly ještě před pěti lety dokonce dvě třetiny ze všech prodaných osobních automobilů. Tento podíl sice v poslední době klesl na polovinu, ale přesto jsou u nás malé vozy stále dominantní. Nový Renault Clio nabízí zájemcům vlastnosti, se kterými se dá směle vstoupit do třetího tisíciletí, a také předpoklad, že i v tvrdých podmínkách, jaké jsou dnes na tuzemském trhu, může navíc díky konkurenceschopné ceně tento malý osobní automobil velmi dobře uspět.

Karel Beránek, Vlastimil Kovář

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist