Režírující herci
(TOF)
S létem, které konečně přichází, soudě podle toho, že čtyřicet dnů prokapaných po Medardovi již minulo, vyrážejí divadelníci do přírodních amfiteátrů. Tradičně ožívá Nejvyšší purkrabství Pražského hradu. Letošní Letní shakespearovské slavnosti v souboji s červencovým počasím pořádá Alexej Pyško a jeho agentura SCHOK. Pyško sám tráví dešťově umírněnější večery konce měsíce na jevišti českokrumlovského zámeckého divadla v přírodě s otáčivým hledištěm, kde hraje Prospera v Shakespearově Bouři (režie Jan Kačer).
Ještě jedna divadelní aktivita nabývá hektických obrátek, 28. října chce Tomáš Töpfer stůj co stůj otevřít Divadlo Na Fidlovačce. V únoru hořel nedočkavostí a v polozbořeném nuselském divadle uvedl případně - Tylovu Fidlovačku. Ta se stala prvním polínkem budoucího repertoáru. Druhé přiložili Fidlováci před týdnem právě v Purkrabství, třetí chystají za týden v historické budově Národního divadla.
Jak vidíte, všechno souvisí se vším. V prázdninové Praze plné zahraničních turistů myslí se chvályhodně na české divadlo. Ale popořádku.
První půlka deštivého července patřila na Purkrabství Shakespearově tragédii. Alexej Pyško nejspíš každý podvečer strávil modlením i vzýváním všech čarodějnic, aby nepršelo. Leckdy marně. Nicméně Macbeth a jeho Lady Macbeth vraždili krále a jeho věrné vášnivě s posedlostí úměrnou chladným večerům a bájný les dával se do pohybu vždy v pravou chvíli, přibližuje neodvratný pád mocichtivého pomatence.
Kostýmová výstřednost a jednoduchá, účelná trámová kamufláž mistra scénografa Jana Duška přivedla režírujícího herce Borise Rösnera k pokusu o vyprovokování hereckého týmu k patetické deklamaci na jedné straně a k účelné, místy až hravé expresi na straně druhé. Ke špičkovému projevu se dopracovala trojice čarodějnic Daniela Bakerová, Jaromíra Mílová a Kateřina Lojdová (viděl jsem reprízu 9. 7.), z nichž zejména třetí hýřila temperamentem - jako pravá čarodějnice.
David Prachař a Eva Salzmannová ve společných výstupech ústřední dvojice pochopili nejlépe Rösnerův režijní záměr o velkém hereckém nasazení. Ostatní však zůstávali spíše u chladné deklamace, byť hlasově mocné. Asi se v dešti a chladu nelze nadít výkonů věrohodnějších. Hrozí nachlazení, pokud nejste jevištními čaroději. Ale ta Lojdová!
Zatímco Na Fidlovačce roztřásají zdi sbíječky a z hlediště nejsou vidět pořádně ještě ani žebra, soubor Elišky Balcerové a Tomáše Töpfera přiložil do jasné vatry šikovně zviditelňované scény, na kterou se těší nejenom Pražané, neboť má blízko k heslu Národ sobě, druhé polínko: Shakespearovu komedii Dvanáctá noc, známější jako Večer tříkrálový (premiéra v Purkrabství 14. 7.).
Začnu jedinou slabinou inscenace: Obsazení Petra Herrmanna do role Orsina je zřejmý omyl - věkový i typový. Jenom těžko uvěřit panně Viole (živá a přesná Veronika Žilková), že by se do sebestředného seladona s thymolinovým úsměvem mohla zamilovat. Naštěstí smysl v citech i činech poněkud rozporuplného hrdiny zachraňuje v reprízách alternující Zdeněk Maryška.
Zato opravdovým zážitkem je toporný, penězchtivý a správně vytrestaný Malvolio. Petr Rychlý sklidil za výkon několikrát potlesk na otevřené scéně. Ve spojení s taškáři Říhou, Choděrou, Marií a poněkud posmutnělým šaškem Festem, jež představují Břetislav Slováček, Václav Sloup, Milada Kratochvilová a Jaroslav Kepka, je o pobavení diváka postaráno.
Principál Fidlovačky, herec a nikoli poprvé režisér Töpfer má čich na herce. Daří se mu i typově rozlišit lyriku a komiku (lehké je to jen na první pohled). Obojího je ve Večeru tříkrálovém vrchovatě. Ve hře nic není samoúčelné, podbízivé. Töpferovi se od začátků jeho nového divadla daří vycházet vstříc divákům, ale nenadbíhat jim. A protože také Pavla Vojáčková jako Olivie, a v dalších rolích Matěj Hádek, Ladislav Trojan, Jiří Racek, Matěj Kopecký (první fidlovaččí objev nové tváře z bůhvíkolikáté generace starobylého divadelního rodu) hrají, a vědí proč a o čem, vstupuje Fidlovačka do konkurenčního prostředí zdatně.
Ostatně brzy bude přiloženo polínko třetí. Od 30. července do 16. srpna zahrají Fidlováci ve Zlaté kapličce slavný muzikál Šumař na střeše. S Töpferem v hlavní roli židovského mlékaře Tovjeho. Pokud se režisérovi Juraji Deákovi jen trochu podaří zopakovat rozměr jeho ostravské inscenace, bude mít Fidlovačka i Praha lahůdku. Být vámi, už se sháním po lístcích. Asi se po nich - prázdniny neprázdniny - zapráší.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist