Obdivovatelé Salvadora Dalího mají mimořádnou příležitost nejen spatřit, ale i vlastnit jeho dílo

Muž, který chtěl šokovat, dorazil do Prahy

* Galerie Miro ve spolupráci s pařížskou galerií Miromesnil Fine Art přivezla 418 děl Salvadora Dalího, převážně grafických prací a komorních plastik, a až do konce roku je vystavuje ve třech svých pražských prostorách. V kostele sv. Rocha na Strahovském nádvoří je představen Dalí literární, v rekonstruovaném Klášteře dominikánů na Starém Městě je Dalí surrealistický a v domě U zlatého beránka na Novém Světě Dalí erotický.
Laická veřejnost má Salvadora Dalího zafixovaného jako tvůrce rozměrných olejů, stěžejních děl, která vznikala od roku 1931. Synonymem pojmu Dalí jsou pro ni horečnatí sloni na pavoučích nohách z Pokušení svatého Antonína, tekoucí ciferníky, hořící žirafy a erotikou nabité atavistické ruiny.
Ne každý si uvědomuje, jak neúnavně tento umělec hledal na poli nejrůznějších grafických technik. Současná pražská výstava je toho dokladem.
Zahájil ji Dalího životopisec a fotograf Robert Descharmes, který je zároveň garantem pravosti vystavených děl. Taková záruka je velmi cenná, protože Dalího dílo rozhodně neuniklo snahám padělatelů.
Robert Descharmes o Dalím mimo jiné napsal: "Svou technikou, dotekem, výběrem námětů, které se vracejí jako hlavní motivy jeho díla, a vším, co nám ukazuje svým viděním, jež nám vnucuje, vytváří předěl mezi realitou ztvárněnou do jeho vlastních dimenzí, a realitou, do které pronikáme pomocí své citlivosti."
Jádro vystavené kolekce tvoří Dalího díla z majetku pařížské galerie Miromesnil Fine Art. Doplňují je exponáty ze soukromých sbírek. Tři čtvrtiny vystavených prací jsou prodejné. Ceny se pohybují od několika tisíc marek za grafické listy do 600 tisíc marek za jeden z olejů. Kupující musí počítat s daní z přidané hodnoty ve výši 22 procenta z ceny díla. Stesky obchodníků i sběratelů na výši této daně, jež je výrazně vyšší než jinde ve světě a nesvědčí příliš o kulturnosti těch, kteří ji schválili, už jsou notoricky známé. Nic ovšem zatím nenasvědčuje tomu, že by mohlo dojít ke změně.
V nových prostorách galerie Miro v Klášteře dominikánů najde návštěvník známé grafické cykly, například sérii 20 dřevorytů Třírohý klobouk, sérii litografií Don Quijote de la Mancha (28 tisíc marek), Deset receptů na nesmrtelnost (11 suchých jehel za 30 tisíc marek). Pozoruhodná je předloha k obrazu Láska je jako cikánka z cyklu Carmen (akvarel, kvaš) a domalovaná grafická studie k obrazu Král a královna. Je zde i bronzová plastika Mínotauros, která je zatím nejdražším exponátem prodaným na této výstavě.
Za nejpozoruhodnějším dílem se ovšem musíme vypravit do kostela svatého Rocha na Strahovském nádvoří. Uměřený, výtvarně čistý prostor odsvěcené gotické stavby mimořádně dobře svědčí stovce Dalího ilustrací k Dantově Božské komedii. Soubor je číslován I/III. Existují pouze tři komplety těchto ilustrací signované autorem - Nebe modře, Očistec růžově a Peklo červeně. Metodou xylografie bylo sice vyrobeno pět tisíc kusů Božské komedie s Dalího ilustracemi, ale pouze ilustrátor, jeho žena Gala a vydavatel obdrželi komplety takto podepsané série. Pokud by se našel sběratel schopný zaplatit 120 tisíc marek, dílo může být jeho.
Všechny tři části výstavy se těší velkému zájmu veřejnosti. O víkendech přiláká obvykle až 600 návštěvníků denně. Majitel galerie Miro Smolák, muž mimořádného obchodního a organizačního talentu, s uspokojením konstatuje, že o expozici je zájem i v dalších zemích. Tou první v řadě by se měla stát Ukrajina, kde pro Dalího chystají prostory v Národním muzeu v Kyjevě.

Naďa Klevisová

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist