Původní test pro HN Tip na týden

Barevné inverzní filmy pro každého

* Zatím jsme se v našich testech věnovali především barevným negativním materiálům. Mnozí však dávají přednost inverzním filmům. Jejich hodnocení rozlišuje pět kategorií.
Přestože barevné negativní filmy, z kterých se po zpracování v minilabu získají barevné fotografie, představují nejprodávanější fotografické materiály vůbec, jsou pro mnohé fotoamatéry zajímavější barevné inverzní filmy, které slouží k získání diapozitivů. Kdo měl někdy možnost vidět diapozitivy promítané na velkou projekční plochu, pochopí, čím fotografy fascinují. I nejkvalitnější fotografie nepůsobí totiž tak sugestivním dojmem, jako v šeru zatemněné místnosti zářící velkorozměrný barevný obraz. Není proto divu, že inverzní filmy mají stále dosti příznivců, což je jistě dostatečný důvod k tomu, abychom se s nimi podrobněji seznámili.
V našem testu se zaměříme na materiály určené široké fotografické veřejnosti, které nevyžadují, na rozdíl od profesionálních filmů, speciální skladování a také se k nim při fotografování můžeme chovat podstatně macešštěji než k dražším a choulostivějším výrobkům určeným profesionálním fotografům.
V této části přinášíme výsledky testů barevných inverzních filmů nižší cenové kategorie, reprezentované výrobky firem Agfa, Konica, Polaroid a Scotch. Druhá část, kterou přineseme za týden, bude věnována materiálům z opačného konce cenového žebříčku, filmům Fuji a Kodak. Kromě toho si povíme i něco o tom, jak postupovat, abychom si dokázali vybrat nejvhodnější film pro naši práci, a zaměříme se i na to, jak s materiálem správně zacházet.
Vlastnosti filmů jsme ověřovali v německé laboratoři Hanse Bortsche, s níž jeden z autorů testů léta spolupracuje. U zkoušených materiálů jsme zjišťovali jejich rozlišovací schopnost, zrnitost, gradaci a kvalitu reprodukce barev. Rozlišovací schopnost je charakterizována počtem čar na milimetr. Hodnoty nad 100 čar na milimetr lze považovat za výborné. Zrnitost je v našem testu - kromě slovního vyjádření - charakterizována i údajem o maximální hodnotě lineárního zvětšení, při kterém se na obraze pozorovaném ze vzdálenosti přibližně 30 cm neobjeví rušivě působící zrno. Tím se myslí takové zrno, které si při prohlížení obrazu neuvědomíme.
Gradace charakterizuje fotografický materiál z hlediska schopnosti "přepisu" tónových hodnot fotografované skutečnosti. Filmy k univerzálnímu nasazení, o které v našem testu jde, by měly mít gradaci buď normální, nebo mírně měkčí. Materiály s vyloženě měkkou gradací sice dokáží dobře reprodukovat velký světelný kontrast, ale snímky se pak většinou vyznačují nižší brilancí barev. Filmy s tvrdší a tvrdou gradací se k univerzálnímu používání nehodí.
Věrnost reprodukce barev jsme zjišťovali ofotografováním několika speciálních tabulek při normovém osvětlení (5500 K) objektivem APO-Macro-Elmarit 2,8/100 mm, který vykazuje absolutně neutrální přenos barev.
Celkové hodnocení rozlišuje filmy do pěti kategorií. Při nákupu bychom se měli především zaměřit na materiály označené jako vynikající nebo velmi dobré, protože tyto výrobky s rezervou splní i požadavky velmi náročných fotografů. V běžné praxi nás ale nezklamou ani filmy, které se mohou pochlubit označením "dobrý". Materiály z předposlední skupiny bývají zajímavé příznivou cenou a mnoha nenáročným fotografům mohou docela dobře vyhovovat. Filmům poslední kategorie nemá význam věnovat pozornost.
Z dnešního testu jasně vyplývá, že barevné inverzní filmy Agfachrome CT precisa, které měly premiéru těsně před Velikonocemi, představují bezproblémové výrobky schopné zvládnout i složité fotografické situace. Pro běžnou práci lze použít filmy Konica a Polaroid, a pokud máme hluboko do kapsy a přitom dokážeme poněkud slevit z kvality, můžeme sáhnout i po levném materiálu Scotch.
Hans Bortsch a Petr Koláčný, odborníci v oboru fotografických technik
Film a jeho nominální Rozlišovací Maximální Zrnitost Gradace Barevné podání a stručná charakteristika filmu Celkové
citlivost (ISO) schopnost hodnota hodnocení
v počtu lineárního
čar/mm zvětšení,
při kterém
není patrné
rušivě
působící zrno

Agfachrome 110 14 x (33 x 50 cm) velmi normální velmi věrná reprodukce barev vykazující pouze velmi
CT precisa 100 jemná v oblasti purpurových tónů téměř neznatelný posun do dobrý
100/21ř červena. Vyvážený poměr mezi sytostí a diferenciací
barev, které jsou čisté a jasné. Vynikající reprodukce
nepestrých barev (bílá, šedá, černá). Velmi kvalitní
a přitom cenově dostupný materiál

Agfachrome 100 14 x (33 x 50 cm) velmi normální prakticky stejné jako u filmu Agfachrome CT precisa 100 velmi
CT precisa 200 jemná pouze s tím rozdílem, že se barvy vyznačují téměř nepo- dobrý
200/24ř střehnutelně nižší sytostí. Výborný film, který se uplatní
i při fotografování za horších světelných podmínek

Konica Chrome 120 13 x (31 x 47 cm) velmi normální velmi dobrá reprodukce barev vyznačujících se dobrou dobrý
Chrome R-100 jemná sytostí a diferenciací. Cenově dostupný film, který
100/21ř uspokojí běžné požadavky svátečních fotografů

Polaroid High 120 13 x (31 x 47 cm) velmi normální velmi dobrá reprodukce barev vyznačujících se dobrou dobrý
Definition Chrome 100 jemná sytostí a diferenciací. Cenově dostupný film, který
100/21ř uspokojí běžné požadavky svátečních fotografů

Scotch Chrome 100 90 10 x (24 x 36 cm) jemná normální dobré vyvážení mezi sytostí a diferenciací barev, které uspokojivý
100/21ř vykazují nepřesnosti především v oblasti červených
a purpurových tónů. Film, jehož největší předností je
příznivá cena

Scotch Chrome 400 80 7 x (17 x 23 cm) zřetelná normální relativně dobrá reprodukce barev vyznačujících se uspokojivý
400/27ř nevýraznou sytostí a podprůměrnou diferenciací.
Film průměrné kvality pro špatné světelné poměry
Poznámky:
- zrnitost je charakterizována stupnicí: extrémně jemná, velmi jemná, jemná, střední, zřetelná, hrubá
- gradace je charakterizována stupnicí: měkká, normální, tvrdší, tvrdá a mezi hodnotami
- celkové hodnocení je charakterizováno stupnicí: vynikající, velmi dobrý, dobrý, uspokojivý, méně uspokojivý

Copyright: Hans Bortsch a Petr Koláčný

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist