Původní test pro HN Tip na týden
Barevné inverzní filmy pro každého
* V pokračování testu barevných inverzních filmů se věnujeme materiálům vyšší cenové kategorie.
Do skupiny dražších patří výrobky japonské firmy Fuji, pro kterou se podle firemních barev vžilo označení "zelený obr z Tokia", a o materiály amerického koncernu Kodak, který je, opět podle firemních barev, označován přízviskem "žlutý obr z Rochesteru".
Jestliže jsme se minule věnovali jednotlivým ukazatelům testu, dnes si připomeneme, co bychom měli vědět, abychom si dokázali vybrat nejvhodnější materiál, a zároveň si řekneme i něco o tom, jak s ním zacházet, aby výsledky našeho snažení byly co nejlepší.
Při výběru filmu se stačí zaměřit pouze na značku, citlivost a druh balení. V první řadě budeme preferovat výrobky známých firem, tzn. společností Agfa, Fuji, Imation (Scotch), Kodak, Konica a Polaroid. Rovněž volba citlivosti není nijak složitá. Pro kamery osazené objektivem, jehož světelnost se pohybuje kolem hodnoty 1:2 až 1:2,8, jsou ideální filmy citlivosti ISO 100/21ř, příp. ISO 200/24ř. Pro kompaktní aparáty - to jsou ty malé, lehké a plnoautomatické zázraky moderní techniky - jejichž objektiv má světelnost přibližně 1:4, jsou nejlepší materiály citlivosti ISO 200/24ř. Pokud ale víme, že budeme fotografovat pouze za hezkého počasí, můžeme bez rizika vsadit i na citlivost pouhých ISO 100/21ř. Majitelé fotoaparátů osazených objektivem typu zoom (objektiv s proměnnou ohniskovou vzdáleností) musí být při výběru filmu pozornější, protože mnohé z těchto objektivů mají poměrně malou světelnost. Světelnost zoomů u jednookých zrcadlovek se v teleobjektivovém rozsahu pohybuje často kolem hodnoty 1:5,6 a u maličkých kompaktů bývá ještě podstatně horší (1:8 až 1:11). Pro objektivy o světelnosti 1:5,6 jsou nejvhodnější filmy citlivosti ISO 200/24ř nebo i vyšší, pro objektivy ještě méně světelné se vyplatí sáhnout po materiálech citlivosti ISO 400/27ř.
Fotografické filmy se dodávají v balení s různým počtem obrázků. Kratší balení je sice cenově méně výhodné, ale pokud víme, že nepropadneme fotografické horečce, dáme mu přednost. Ostatně je také možné zásobit se více filmy kratší délky, z nichž ty, na které se nedostane, uschováme při teplotě pod 20ř C na pozdější dobu. Při nákupu materiálů proto nikdy nezapomeneme věnovat pozornost údaji o jeho záruční době, která je vždy vyznačena na krabičce. Nejčerstvější barevné inverzní filmy dostaneme ve velkých specializovaných prodejnách a často i v laboratořích, které se jejich zpracováním zabývají (nejedná se o minilaby, protože ty jsou zaměřeny na vyvolávání barevných negativních materiálů).
Při práci s inverzním filmem bychom si měli uvědomit, že na rozdíl od barevného negativního materiálu vyžaduje inverze velmi přesnou expozici, a proto nesmíme při fotografování světelně atypických scén (velký podíl světlé plochy na snímku, např. obloha, bílý písek pláže, sníh, světlé fasády domů, ale i záběry v protisvětle) zapomenout na její korekci. Většinou stačí prodloužit běžným způsobem určenou expozici o + 1EV, tj. o jeden expoziční stupeň (např. místo clony 8 nastavíme clonu 5,6 nebo místo 1/250s použijeme 1/125 s, případně je možné u některých fotoaparátů nastavit hodnotu korekce v expozičních stupních přímo). V případě, že pracujeme s kompaktem, který nedovoluje expozici žádným způsobem korigovat, ale po lehkém namáčknutí spouště uloží do paměti údaj o automatikou změřeném osvitu, postupujeme tak, že kameru zacílíme na nějakou středně jasnou plochu a částečně stiskneme spoušť. Pak zkomponujeme obraz v hledáčku a exponujeme. Barevný inverzní film snese spíše mírnou podexpozici (kratší osvit), než mírnou přeexpozici.
Filmy Fuji i Kodak představují špičkové výrobky. Budeme-li však jejich kvalitu posuzovat podle nejpřísnějších měřítek, pak musíme konstatovat, že Fujichrome Sensia II 100 a Fujichrome Sensia II 400 představují v sektoru amatérských filmů to nejlepší, co je nyní na trhu. A tak se ani nelze divit, že konkurence z Rochesteru má už k sériové výrobě připravenou novou řadu amatérských filmů s označením Kodak Elite Chrome.
Hans Bortsch a Petr Koláčný, odborníci v oboru fotografických technik
Film a jeho nominální Rozlišovací Maximální Zrnitost Gradace Barevné podání a stručná charakteristika filmu Celkové
citlivost (ISO) schopnost hodnota hodnocení
v počtu lineárního
čar/mm zvětšení,
při kterém
není patrno
rušivě
působící zrno
Fujichrome Sensia II 100 100/21ř 140 17x (41x61 cm) extrémně jemná normální až měkká prakticky nezkreslená reprodukce barev vyznačujících se vynikající střední sytostí a vynikající diferenciací (rozlišením). Mírně teplejší charakter barev a velmi dobré podání pleťových tónů. Vynikající film, který nevykazuje posun barev ani při velmi dlouhých expozicích.
Fujichrome Sensia II 200 200/24ř 130 16x (38x57 cm) extrémně jemná normální až měkká prakticky nezkreslená reprodukce barev vyznačujících velmi dobrý
se střídmější sytostí a vynikající diferenciací. Neutrální
charakter barev, který se nemění ani při dlouhých expozicích.
Velmi dobrý film k univerzálnímu nasazení.
Fujichrome Sensia II 400 400/27ř 110 13x (31x47 cm) velmi jemná normální až měkká prakticky nezkreslená reprodukce barev vyznačujících se vynikající
střídmější sytostí a vynikající diferenciací.
Pro tuto citlivostní třídu vynikající kvalita podání pleťových
tónů. Barvy mají spíše mírně studenější charakter.
V současné době nejlepší amatérský materiál
citlivosti ISO 400/27ř.
Kodak Ektachrome Elite II 50 50/18ř 135 20x (48x72 cm) extrémně jemná normální značná sytost a ještě dobrá diferenciace barev, velmi dobrý
které vykazují lehký posun do purpuru. Barevné
podání je poněkud více závislé na kvalitě zpracovatelského
procesu, než je obvyklé. Film je vhodný k nasazení
za mimořádně dobrých světelných podmínek nebo
tehdy, má-li fotograf k dispozici stativ.
Kodak Ektachrome Elite II 100 100/21ř 120 20x (48x72 cm) extrémně jemná normální značná sytost a ještě dobrá diferenciace barev, velmi dobrý
které vykazují lehký posun do purpuru. Barevné podání
je poněkud více závislé na kvalitě zpracovatelského procesu,
než je obvyklé. Film je vhodný k univerzálnímu nasazení
za dobrých světelných podmínek.
Kodak Ektachrome Elite II 200 200/24ř 110 13x (31x47 cm) velmi jemná normální velmi dobré vyvážení mezi sytostí a diferenciací barev, velmi dobrý
které vykazují jen velmi drobné nedostatky v podání
zelených, modrých a purpurových tónů. Univerzální film
se sytými barvami.
Kodak Ektachrome Elite II 400 400/27ř 100 13x (31x47 cm) velmi jemná normální dobrá sytost i diferenciace barev, které mají celkově velmi dobrý
mírně teplejší charakter. Barevné podání materiálu
se nemění ani při delších expozicích. Spolehlivý film,
který je vhodný především pro majitele
kompaktních fotoaparátů.
Poznámky:
- zrnitost je charakterizována stupnicí: extrémně jemná, velmi jemná, jemná, střední, zřetelná, hrubá
- gradace je charakterizována stupnicí: měkká, normální, tvrdší, tvrdá a mezi hodnotami
- celkové hodnocení je charakterizováno stupnicí: vynikající, velmi dobrý, dobrý, uspokojivý, méně uspokojivý Copyright: Hans Bortsch a Petr Koláčný
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist