Původní test pro HN Tip na týden

Barevné inverzní filmy pro každého

* V pokračování testu barevných inverzních filmů se věnujeme materiálům vyšší cenové kategorie.
Do skupiny dražších patří výrobky japonské firmy Fuji, pro kterou se podle firemních barev vžilo označení "zelený obr z Tokia", a o materiály amerického koncernu Kodak, který je, opět podle firemních barev, označován přízviskem "žlutý obr z Rochesteru".
Jestliže jsme se minule věnovali jednotlivým ukazatelům testu, dnes si připomeneme, co bychom měli vědět, abychom si dokázali vybrat nejvhodnější materiál, a zároveň si řekneme i něco o tom, jak s ním zacházet, aby výsledky našeho snažení byly co nejlepší.
Při výběru filmu se stačí zaměřit pouze na značku, citlivost a druh balení. V první řadě budeme preferovat výrobky známých firem, tzn. společností Agfa, Fuji, Imation (Scotch), Kodak, Konica a Polaroid. Rovněž volba citlivosti není nijak složitá. Pro kamery osazené objektivem, jehož světelnost se pohybuje kolem hodnoty 1:2 až 1:2,8, jsou ideální filmy citlivosti ISO 100/21ř, příp. ISO 200/24ř. Pro kompaktní aparáty - to jsou ty malé, lehké a plnoautomatické zázraky moderní techniky - jejichž objektiv má světelnost přibližně 1:4, jsou nejlepší materiály citlivosti ISO 200/24ř. Pokud ale víme, že budeme fotografovat pouze za hezkého počasí, můžeme bez rizika vsadit i na citlivost pouhých ISO 100/21ř. Majitelé fotoaparátů osazených objektivem typu zoom (objektiv s proměnnou ohniskovou vzdáleností) musí být při výběru filmu pozornější, protože mnohé z těchto objektivů mají poměrně malou světelnost. Světelnost zoomů u jednookých zrcadlovek se v teleobjektivovém rozsahu pohybuje často kolem hodnoty 1:5,6 a u maličkých kompaktů bývá ještě podstatně horší (1:8 až 1:11). Pro objektivy o světelnosti 1:5,6 jsou nejvhodnější filmy citlivosti ISO 200/24ř nebo i vyšší, pro objektivy ještě méně světelné se vyplatí sáhnout po materiálech citlivosti ISO 400/27ř.
Fotografické filmy se dodávají v balení s různým počtem obrázků. Kratší balení je sice cenově méně výhodné, ale pokud víme, že nepropadneme fotografické horečce, dáme mu přednost. Ostatně je také možné zásobit se více filmy kratší délky, z nichž ty, na které se nedostane, uschováme při teplotě pod 20ř C na pozdější dobu. Při nákupu materiálů proto nikdy nezapomeneme věnovat pozornost údaji o jeho záruční době, která je vždy vyznačena na krabičce. Nejčerstvější barevné inverzní filmy dostaneme ve velkých specializovaných prodejnách a často i v laboratořích, které se jejich zpracováním zabývají (nejedná se o minilaby, protože ty jsou zaměřeny na vyvolávání barevných negativních materiálů).
Při práci s inverzním filmem bychom si měli uvědomit, že na rozdíl od barevného negativního materiálu vyžaduje inverze velmi přesnou expozici, a proto nesmíme při fotografování světelně atypických scén (velký podíl světlé plochy na snímku, např. obloha, bílý písek pláže, sníh, světlé fasády domů, ale i záběry v protisvětle) zapomenout na její korekci. Většinou stačí prodloužit běžným způsobem určenou expozici o + 1EV, tj. o jeden expoziční stupeň (např. místo clony 8 nastavíme clonu 5,6 nebo místo 1/250s použijeme 1/125 s, případně je možné u některých fotoaparátů nastavit hodnotu korekce v expozičních stupních přímo). V případě, že pracujeme s kompaktem, který nedovoluje expozici žádným způsobem korigovat, ale po lehkém namáčknutí spouště uloží do paměti údaj o automatikou změřeném osvitu, postupujeme tak, že kameru zacílíme na nějakou středně jasnou plochu a částečně stiskneme spoušť. Pak zkomponujeme obraz v hledáčku a exponujeme. Barevný inverzní film snese spíše mírnou podexpozici (kratší osvit), než mírnou přeexpozici.
Filmy Fuji i Kodak představují špičkové výrobky. Budeme-li však jejich kvalitu posuzovat podle nejpřísnějších měřítek, pak musíme konstatovat, že Fujichrome Sensia II 100 a Fujichrome Sensia II 400 představují v sektoru amatérských filmů to nejlepší, co je nyní na trhu. A tak se ani nelze divit, že konkurence z Rochesteru má už k sériové výrobě připravenou novou řadu amatérských filmů s označením Kodak Elite Chrome.

Hans Bortsch a Petr Koláčný, odborníci v oboru fotografických technik


Film a jeho nominální Rozlišovací Maximální Zrnitost Gradace Barevné podání a stručná charakteristika filmu Celkové
citlivost (ISO) schopnost hodnota hodnocení
v počtu lineárního
čar/mm zvětšení,
při kterém
není patrno
rušivě
působící zrno
Fujichrome Sensia II 100 100/21ř 140 17x (41x61 cm) extrémně jemná normální až měkká prakticky nezkreslená reprodukce barev vyznačujících se vynikající střední sytostí a vynikající diferenciací (rozlišením). Mírně teplejší charakter barev a velmi dobré podání pleťových tónů. Vynikající film, který nevykazuje posun barev ani při velmi dlouhých expozicích.
Fujichrome Sensia II 200 200/24ř 130 16x (38x57 cm) extrémně jemná normální až měkká prakticky nezkreslená reprodukce barev vyznačujících velmi dobrý
se střídmější sytostí a vynikající diferenciací. Neutrální
charakter barev, který se nemění ani při dlouhých expozicích.
Velmi dobrý film k univerzálnímu nasazení.
Fujichrome Sensia II 400 400/27ř 110 13x (31x47 cm) velmi jemná normální až měkká prakticky nezkreslená reprodukce barev vyznačujících se vynikající
střídmější sytostí a vynikající diferenciací.
Pro tuto citlivostní třídu vynikající kvalita podání pleťových
tónů. Barvy mají spíše mírně studenější charakter.
V současné době nejlepší amatérský materiál
citlivosti ISO 400/27ř.
Kodak Ektachrome Elite II 50 50/18ř 135 20x (48x72 cm) extrémně jemná normální značná sytost a ještě dobrá diferenciace barev, velmi dobrý
které vykazují lehký posun do purpuru. Barevné
podání je poněkud více závislé na kvalitě zpracovatelského
procesu, než je obvyklé. Film je vhodný k nasazení
za mimořádně dobrých světelných podmínek nebo
tehdy, má-li fotograf k dispozici stativ.
Kodak Ektachrome Elite II 100 100/21ř 120 20x (48x72 cm) extrémně jemná normální značná sytost a ještě dobrá diferenciace barev, velmi dobrý
které vykazují lehký posun do purpuru. Barevné podání
je poněkud více závislé na kvalitě zpracovatelského procesu,
než je obvyklé. Film je vhodný k univerzálnímu nasazení
za dobrých světelných podmínek.
Kodak Ektachrome Elite II 200 200/24ř 110 13x (31x47 cm) velmi jemná normální velmi dobré vyvážení mezi sytostí a diferenciací barev, velmi dobrý
které vykazují jen velmi drobné nedostatky v podání
zelených, modrých a purpurových tónů. Univerzální film
se sytými barvami.
Kodak Ektachrome Elite II 400 400/27ř 100 13x (31x47 cm) velmi jemná normální dobrá sytost i diferenciace barev, které mají celkově velmi dobrý
mírně teplejší charakter. Barevné podání materiálu
se nemění ani při delších expozicích. Spolehlivý film,
který je vhodný především pro majitele
kompaktních fotoaparátů.

Poznámky:
- zrnitost je charakterizována stupnicí: extrémně jemná, velmi jemná, jemná, střední, zřetelná, hrubá
- gradace je charakterizována stupnicí: měkká, normální, tvrdší, tvrdá a mezi hodnotami
- celkové hodnocení je charakterizováno stupnicí: vynikající, velmi dobrý, dobrý, uspokojivý, méně uspokojivý Copyright: Hans Bortsch a Petr Koláčný

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist