Původní test pro HN Tip na týden
Barevné filmy Foma - kvalitní společníci na prázdniny
* Rozsáhlý průzkum prováděný v loňském roce v desítkách minilabů jednoznačně ukázal, že široká fotografická veřejnost preferuje zahraniční materiály a zapomíná, že i domácí firma Foma Bohemia, s. r. o., má co nabídnout. Příznivci barevných fotografií mají možnost sáhnout buď po barevných negativech Equicolor nebo Fomacolor, přívrženci barevných diapozitivů pak po filmu Fomachrom.
Ve srovnání s renomovanými zahraničními výrobky představují materiály z Fomy lákavou nabídku i pro ekonomicky slabší vrstvu obyvatel, a tak nás zajímalo, zda je příznivá cena těchto filmů odrazem jejich horší kvality nebo šikovné obchodní politiky managementu, který ví, "jak na to".
Foma barevné filmy nevyrábí
Musíme si totiž připomenout, že Foma Bohemia se výrobou barevných filmů sama nezabývá a pod výše uvedenými značkami se skrývají materiály zahraniční provenience. Tento systém je dnes ve světě velmi rozšířený, protože doba, kdy každý dělal všechno, je už nenávratně pryč, což vědí velmi dobře např. příznivci audiovizuální techniky. Jen pro zajímavost dodejme, že např. barevné materiály klasického typu americké společnosti Polaroid jsou rovněž od cizího výrobce.
Testováno v SRN
Vlastnosti filmů jsme ověřovali v německé fototechnické laboratoři Hanse Bortsche, s nímž jeden z autorů testu léta spolupracuje.
U zkoušených vzorků jsme se zaměřili na zjištění jejich expoziční pružnosti, rozlišovací schopnosti (ostrosti), zrnitosti, gradace a kvality barevného podání.
Expoziční pružnost
Expoziční pružnost je vztažena ke kontrastu 1:64, který reprezentuje jasový poměr odpovídající šesti expozičním číslům (EV) nebo např. také šesti clonovým intervalům. To znamená, že pro předem zvolenou expoziční dobu by nejtmavší místo scény s jasovým poměrem 1:64 bylo charakterizováno např. clonou 2,8 a nejsvětlejší místo pak clonou 22 (2,8 - 4 - 5, 6 - 11 - 16 - 22).
Tento poměr jasu mívá např. krajina bez výrazného popředí osvětlená sluncem. Jeden expoziční stupeň ale neodpovídá jenom jednomu clonovému intervalu, ale také změně expozice o jeden krok (např. z 1/60 s na 1/30 s nebo na 1/125 s) nebo změně citlivosti filmu o tři stupně ISO (např. z ISO 100/21ř na ISO 50/18ř nebo na ISO 200/24ř).
Pro nás je důležité vědět, že čím větší má film expoziční pružnost, tím větší je i naděje, že i z nepřesně exponovaného snímku vznikne technicky dobrá fotografie. U barevných negativních filmů by neměla expoziční pružnost klesnout pod hodnoty +2/-1, u barevných inverzních materiálů, a to všech výrobců (!), má pro kontrast 1:64 nulovou hodnotu, což znamená, že tyto filmy musí být velmi přesně exponovány, a proto se nehodí pro fotoaparáty s méně kvalitní expoziční automatikou.
Rozlišovací schopnost
Rozlišovací schopnost je charakterizována počtem čar na jeden milimetr. Hodnoty kolem 100 čar/mm lze považovat za velmi dobré, takže si starosti s ostrostí filmů dělat nemusíme.
Zrnitost je kromě slovního údaje charakterizována i maximálním rozměrem zvětšeniny zhotovené z kinofilmového políčka, na kterém není ještě patrné rušivě působící zrno. Tím se myslí takové zrno, které na sebe při prohlížení obrazu nestrhává pozornost.
Gradace
Gradace charakterizuje film z hlediska jeho schopnosti podat ("přepsat") stupnici světel a stínů. Filmy k univerzálnímu nasazení by měly mít gradaci normální. Nevadí ale ani gradace měkčí či tvrdší. Materiály s měkčí gradací výborně zvládnou záběry vznikající za kontrastního, tvrdšího osvětlení, protože dokáží zaznamenat jak kresbu ve světlech, tak i ve stínech.
Výhody filmů s tvrdší gradací vyniknou naopak za měkčího osvětlení (zatažená obloha, déšť, mlha atd.), protože výsledné zvětšeniny mají proti skutečnosti líbivější, živější barvy.
Věrnost barev
Věrnost reprodukce barev se zjišťuje ofotografováním několika speciálních barevných tabulek. Zkušební snímky vznikají při normovém osvětlení (5500 K) objektivem, který vykazuje naprosto neutrální přenos barev (APO-Macro-Elmarit 2,8/100 mm).
Jaké tedy filmy z Fomy jsou? Bez nadsázky můžeme konstatovat, že nás jejich vlastnosti příjemně překvapily.
Obecné hodnocení?
Equicolory se vyznačují velmi dobrou ostrostí a vynikající jemnozrnností, a ani k jejich barevnému podání nemáme výhrady, protože menší nepřesnosti v reprodukci purpurových tónů nezkreslují pleťové barvy, na které je oko dosti citlivé.
Velmi kvalitním podáním barev jsou charakterizovány fomacolory. Ty sice nevykazují tak extrémní jemnozrnnost jako equicolory, ale návštěvníka minilabu to nemusí vůbec znepokojovat.
Rovněž barevná inverze Fomachrom CR 100 představuje bezproblémový materiál.
Nezbývá tedy, než Fomě popřát, aby se tyto materiály objevovaly ve větších množstvích v jednotlivých prodejnách a aby se jí v budoucnu podařilo uvést na trh i barevné filmy s ještě vyšší citlivostí.
Pro jejich nesporné výhody je objevuje a používá stále více fotografů.
Hans Bortsch a Petr Koláčný, odborníci v oboru techniky fotografie
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist