Mimořádný výkon, komfort a bezpečnost charakterizují nejsilnější trojkovou verzi bavorské automobilky

BMW 328i - luxusní sportovec pro náročné

* Hledá-li někdo mezi automobily v délce pod čtyři a půl metru souhrn mimořádného výkonu, luxusu, bezpečnosti, image a prestiže, a je ochoten za tyto vlastnosti zaplatit obnos, za který by mohl koupit i velkou luxusní limuzínu, pak se nezřídka rozhodne pro vůz BMW 328i.
Již od základního modelu nabízí "trojková" řada bavorské automobilky uživatelům tradiční výjimečnost, nevšednost a v provozu pak opravdu nadprůměrné parametry a jízdní vlastnosti. Pro klientelu, která kupuje vozy BMW, jsou důležité nejen výkony, ale také image značky.

Nová generace

Letos na jaře se dostala krátce po světové premiéře také na český trh už pátá generace vozů BMW trojkové řady. Nejprve jako čtyřdveřový sedan a postupně budou inovovány i další dosud vyráběné verze předchozí generace - kupé, kombi, kabriolet a kompakt. Osobité vnější tvarování nové trojkové řady kontinuálně navazuje na charakteristický a nezaměnitelný design vozů BMW. Stylistickou novinkou jsou i mírná vybrání - "kruhy pod očima" - pod dvojicemi světlometů. Nová generace není zdaleka revolucí, ale spíš jen rozumnou evolucí úspěšného typu. Využívá většinou osvědčených, jen mírně modifikovaných pohonných jednotek, ale současně přináší s sebou množství zajímavých nových řešení a dalších prvků přispívajících ke zvýšení komfortu a především provozní bezpečnosti.

Více prostoru, komfortu a bezpečnosti

Nová trojková řada je ve srovnání s předcházející o trochu delší, širší a především vyšší. Zejména výškou v interiéru vychází výrobce vstříc stále vyšší mužské populaci. Díky nezvykle velkému rozvoru 2725 mm nabízí při délce 4471 mm ve své třídě nadprůměrný vnitřní prostor pro cestující na předních i zadních sedadlech. Přitom to není na úkor zavazadlového prostoru, který má objem solidních 440 litrů. Jeho velikost se dá ještě zvětšit sklopením zadních dělených opěradel nebo "vakem na lyže" v zadní loketní opěrce, ve kterém lze převážet nejen lyže, ale i jiné delší předměty.
Interiér je řešen s ohledem na maximum dosažitelného komfortu a především bezpečnosti. Pohodlná sportovně tvarovaná sedadla, přehledná přístrojová deska, se všemi ovládacími prvky ve snadném dosahu řidiče, doplňuje současné maximum nabízených bezpečnostních parametrů. Dnes už běžné programově deformovatelné řešení velmi tuhé karosérie, boční výztuhy dveří, napínače předních bezpečnostních pásů a airbagy před předními sedadly doplňují nejen boční airbagy ve výšce opěradel předních sedadel, ale také hlavové boční airbagy. Víc zatím nabídka sériově vyráběných osobních automobilů nezná.
Bohatá standardní výbava obsahuje vše potřebné včetně klimatizace s elektronickou regulací, ale málokterý zákazník zůstane jen u ní. Pro náročnější uživatele je v nabídce tolik prvků mimořádné luxusní výbavy, že lze základní cenu zvýšit klidně o víc než tři sta tisíc korun. Z méně běžných prvků stojí za zmínku senzory v zadním nárazníku, snímající vzdálenost od překážky a pomáhající tak snadnému zaparkování, multifunkční volant s ovládáním tempomatu a autorádia či souprava velmi kvalitních hi-fi reproduktorů.

Skvělá pohonná jednotka

Pod hladkými a zaoblenými tvary kapoty, s charakteristickými "ledvinkami" přední masky, je u BMW 328i ukryt motor plný high-tech vymožeností a elektroniky, disponující mimořádným výkonem (142 kW), velkou pružností a na svůj objem a výkon až neuvěřitelně nízkou spotřebou. K vynikajícím jízdním vlastnostem přispívá také ideálně odstupňovaná pětirychlostní převodovka s přesným řazením.
Neméně impozantní jako největší rychlost je i zrychlení. Z nuly na 100 km/h dokáže jedenapůltunový vůz zrychlit za sedm sekund, z 80 km/h na 120 km/h zrychlí na čtyřku za 9,1 sekundy a jeden kilometr s pevným startem ujede za rovných 27 sekund.
Opravdovým překvapením byla spotřeba, i když většina majitelů tohoto vozu na ni asi moc nehledí. Při "předpisovém" provozu se i tak výkonné auto, jakým je BMW 328i, spokojí mimo město se sedmi litry na 100 km, v kombinovaném jsme pak dosáhli při testu hodnoty ještě nižší, než uvádí výrobce v technických datech, a to 8,2 l/100 km. I při velmi rychlé jízdě na německých dálnicích je spotřeba ve srovnání s jinými výkonnými vozy překvapivě nízká.

Jízdní vlastnosti hlídá elektronika

Jízdním výkonům odpovídají i jízdní vlastnosti, a přestože mnohé značky od pohonu zadních kol už ustoupily, patří vozy BMW mezi ty, které pohon zadních kol používají dál. Podvozek a jízdní vlastnosti vozů BMW jsou často dávány za etalón a nová trojková řada nijak nevybočuje z této tradice. Jednou z výhod pohonu zadních kol je i velký rejd předních kol a s ním související vynikající manévrovatelnost.
Jistý, sportovně laděný podvozek vede vůz i při ostré jízdě "jako po kolejích". Samozřejmě v mezních situacích se může projevit mírná přetáčivost pohonu zadních kol, ale jak podvozek, tak i dynamická kontrola stability DSC rozpozná případné nebezpečí smyku v samém počátku a elektronika tohoto systému omezí výkon motoru a řízeným účinkem brzd na jednotlivá kola v několika milisekundách stabilizuje jízdu. Pokud by došlo k prokluzování jednoho z hnacích kol, další systém - ASC+T - to rozpozná a elektronicky "přesune" výkon na kolo s lepšími adhezními podmínkami. Čtveřice velmi účinných kotoučových brzd s citlivě nastavenou účinností posilovače a doplněná standardně protiblokovací soustavou brzd ABS je u těchto vozů už samozřejmostí.
Již tak vynikající jízdní vlastnosti lze ještě zlepšit, ale za cenu horšího komfortu, sportovně laděným nižším podvozkem a nízkoprofilovými pneumatikami. Na našich hrbolatých silnicích a nerovných dálnicích je ale většinou víc zapotřebí měkčí odpérování. Testovaná 328i měla podvozek standardní a ten se ukázal jako rozumný kompromis komfortu a jízdních vlastností. Kdo chce víc, má možnost si vybrat.
Mezi další pozoruhodné vlastnosti vozu BMW 328i, které zpříjemňují cestování, patří také minimální přenos hlučnosti motoru a podvozku do interiéru, což spolu s velmi nízkou hladinou aerodynamického hluku přispívá i při velmi rychlé jízdě k mimořádně vysoké úrovni komfortu.

Obratný sportovec i gentleman

BMW 328i stojí na vrcholu nabídky sedanů trojkové řady, i když vyloženě sportovně laděná verze M3 bude uvedena později a ta je stejně spíš doménou dvoudveřových kupé. Typ 328i představuje po všech stránkách mimořádný cestovní automobil pro sportovně založené řidiče, s vysokou úrovní komfortu. Svými výkony a jízdními vlastnostmi uspokojí i opravdu velmi náročné uživatele. Najít slabiny u takového vozu je opravdu obtížné, samozřejmě pokud nepřihlédneme k výši pořizovací ceny, nákladům na havarijní pojištění, nákladům za servis a opravy a poměrně velké ztrátě zůstatkové hodnoty v prvních třech letech provozu. To ale vyznavače automobilů renomované mnichovské značky většinou tolik nezajímá.

Karel Beránek,
Vlastimil Kovář

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist