Od mezinárodní konference o pornobyznysu by nepoučený pozorovatel očekával opulentnost, lascivnost a nevkus. Akce nazvaná Evropský summit, která se odehrála koncem září, je ale stejně nenápadná jako její jméno. A nenápadní jsou i její účastníci. K vidění nejsou spoře oděné pornoherečky ani pornomagnáti v křiklavých oblecích − 1600 zdejších hostů kolem korzuje v decentních šatech nebo v konferenčních sálech pozorně naslouchá četným oborovým přednáškám. Zdánlivě tu tak probíhá klasické byznysové setkání, jakých jsou po celém světě tisícovky. Reklamní poutače lákají ke stánkům zdejších vystavovatelů, ale dávají na první pohled znát, že se tu řeší něco, co jinde neuvidíte: pornobyznys, v němž hrají hlavní roli obchodní dohody pornowebů, inovace v placení za erotické služby nebo také četné technologické trendy, jako jsou virtuální realita nebo erotické pomůcky umožňující sexuální interakci přes internet. Ne náhodou se jedna z největších pornobyznysových akcí světa koná v Praze. České hlavní město si už od devadesátých let drží pozici jednoho z hlavních center globálního pornobyznysu.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

"Češi jsou v pornu nejsilnější z celé Evropy. Proč? Všechno se točí kolem peněz. A u vás jsou nízké náklady na natáčení, a navíc tu máte krásné holky," říká manažer obsahu placené verze kyperského webu xHamster, světové trojky internetového porna. Muž mluvící anglicky s ruským přízvukem se představuje jako Sparky − stejně jako řada dalších účastníků pražského summitu své pravé jméno tají. Český producent a internetový publicista Jan Dudek z erotického start-upu RedPudding je v tomto směru výjimkou a ochotně rozvádí, proč se byznys s pornem v Česku tak dobře uchytil. Vedle již zmíněných důvodů přidává další: ateismus.

"V katolických zemích, jako je třeba Polsko, se natáčí dost obtížně, sehnat tam ochotné holky je složité. U nás v tomhle směru problém kvůli nízké religiozitě není, a navíc jsou tu benevolentní zákony," uvádí Dudek. Zatímco třeba v Rusku, na Ukrajině či v Bulharsku je trestné pornografii vyrábět a šířit a ve Francii zase podléhá speciální dani, v Česku nebo v Maďarsku žádné takové zákazy od konce komunismu neplatí.

Češi v pornu porazili Maďary. Mají lepší ajťáky

Obě země se začátkem devadesátých let staly rájem světových pornoprodukcí a dlouhé roky se přetahovaly o oborové prvenství v rámci Evropy. "Nakonec jsme vyhráli my Češi, a to nejspíš proto, že máme šikovnější ajťáky, kteří si lépe poradili s distribucí porna po internetu. Stále platí, že se v Evropě nejvíc natáčí na ose Praha−Brno−Budapešť, Maďaři už jsou ale na ústupu. Čtvrtinu jejich trhu nedávno skoupili čeští XVideos, kteří tak do značné míry kontrolují distribuci plynoucí z obou zemí," vysvětluje producent. Podle něj se do Česka přesunují i tvůrci ze zahraničí. "Globální lídr trhu PornHub tu má své evropské výrobní zázemí, za prací se sem stěhují herci z Ameriky a sídlí tu třeba taky firma Deep & Hard, která provozuje známý pornoweb Beeg.com," dodává.

Zjistit, jaké velikosti český trh s pornem dosahuje, je prakticky nemožné. Většina tuzemských společností, které se oborem zabývají, své výsledky tají. Dudek ale odhaduje, že se může jednat o 10 až 15 miliard korun ročně. "V kontextu celého světa to může být podobná suma, ale v dolarech. Některé odhady mluví až o 100 miliardách, takové číslo mi ale přijde přehnané. Na začátku století obor zaznamenal velký finanční propad, ze kterého se postupně vzpamatovává," uvádí podnikatel v erotice a svůj odhad dokládá finančními výsledky globálních špiček trhu. "Kanadská firma MindGeek, která provozuje PornHub a další stránky, v roce 2015 uváděla tržby ve výši 460 milionů dolarů a o její produkční firmě Brazzers se ví, že má roční obrat kolem miliardy dolarů. Česká společnost WGCZ, která stojí za weby XNXX nebo XVideos a která je světovou dvojkou, ročně utrží jednotky miliard korun," dodává Dudek.

Pornografie je po desetiletí tahounem technologií. Od VHS přes on-line platby a streamování videí po virtuální realitu

Internet: hlavní bolest i radost pornobyznysu

Zmiňovaný otřes na trhu s erotikou přinesl internet. Zástupci pornobyznysu byli jeho nadšenými průkopníky, jeho rozvoj jim ale v mnohém uškodil. V minulosti erotičtí podnikatelé dosahovali slušných zisků prodejem a půjčováním VHS kazet či DVD disků, a to i přesto, že se část produkce ilegálně kopírovala. Masové rozšíření internetu začátkem milénia ale takový byznysový model zruinovalo. Už od půlky devadesátých let sice existovaly placené pornoweby, lidé si je ale postupně přestávali předplácet: síti začal dominovat pirátsky šířený lechtivý obsah, za který se už platit nemuselo.

Na ilegálních kopiích erotických videí a fotek do značné míry vyrostly takzvané porntuby, které si vzaly příklad z úspěchu videoportálu YouTube. Nespolehly se jen na pirátský obsah, nakupovaly i původní pornografickou tvorbu, z velké části ale těžily z další technologické změny. Digitální kamery a foťáky na přelomu století zlevnily natolik, že se staly volně dostupnými širokým masám a amatéři se s nimi začali ve velkém pouštět do tvorby vlastního obsahu, který za úplatu porntubům dodávali. Vzhledem k nižším nákladům na výrobu to na celém trhu vedlo ke snížení příjmů z tvorby erotiky. Původní generace pornobyznysmenů, která se vedle distribuce typicky zabývala i vlastní produkcí, tím ale citelně oslabila. Prim tak začaly hrát weby jako PornHub, XVideos a xHamster, které všechny vznikly v roce 2007 a které záhy celý obor ovládly.

Na čem pornoweby vydělávají

Zisky zmiňovaných firem z naprosté většiny plynou z takzvaných affiliate, tedy partnerských provizních programů. Ty fungují jednoduše: velké pornoweby se mohou spolehnout na obrovské množství videí, která čile přebírají jejich menší konkurenti. Ti jim pak za zobrazování jejich materiálů platí provize. Každý ze zmíněné trojice porntubů denně navštěvují desítky milionů lidí. Návštěvníkům svých stránek zobrazují reklamu, která představuje další zdroj příjmů. "Odhaduji, že reklama se na jejich ziscích podílí zhruba z pětiny. Je ale nutné říci, že do inzerování na pornowebech se klasické mainstreamové firmy z pochopitelných reputačních důvodů příliš nehrnou. Inzerent, typicky erotická seznamka nebo firma lákající na zvětšení penisu, tak za proklik na odkaz své stránky zaplatí třeba pouhý jeden eurocent i méně. Příjmy z takové reklamy jsou proto až desetkrát nižší než na Googlu či YouTube," podotýká producent Dudek.

Zatímco ve svých byznysových modelech se velká trojka příliš neliší, k erotickému obsahu přistupuje každá z firem odlišně. Kyperský xHamster se například nejvíce spoléhá na koupi děl od amatérů. "Lidé si rádi představují sex se starší sousedkou nebo holkou od nich ze školy. Chtějí se zkrátka dívat na normální nedokonalá těla, která znají z reality," říká obsahový manažer webu Sparky, s nímž souhlasí i český erotický kameraman a fotograf, který si přezdívá Nicholas. "PornHub a další americké weby se spoléhají na profesionální pornoherce a preference Američanů. Holky musí podle nich mít silikonová prsa, plastiku obličeje a dokonalou figuru. USA jsou největší pornografický trh světa, a tak jim taková strategie vychází, český přístup je ale jiný," míní Nicholas.

Strategie tuzemských tvůrců internetové erotiky spočívá v průniku přístupu xHamsteru a PornHubu. Většinu produkce natáčí či fotí profesionální pornoherci a herečky, kteří se ovšem vydávají za amatéry. Známé jsou třeba videoseriály jako Rychlý prachy či Public Agent, v nichž muž s kamerou na ulici přemluví náhodnou kolemjdoucí dívku, aby s ním měla sex. "Takové situace jsou samozřejmě předem domluvené a nahrané. Lidé ale rádi sní o tom, že by se jim mohlo něco podobného taky stát, takže jsou tahle videa velmi populární. Z výrobního hlediska jsou navíc velmi levná," vysvětluje fotograf, podle něhož kvůli podobnému obsahu slaví lídr českého pornotrhu WGCZ globální úspěch.

Firma, kterou vlastní Francouz Stéphane Pacaud a z Prahy ji řídí se svou sestrou dvojčetem Malorie, provozuje dvojici nejnavštěvovanějších webů světa: XNXX a XVideos. Ty dohromady jen letos v září navštívilo 6,3 miliardy globální internetové populace, což je více, než kolik si za tentýž měsíc na návštěvnosti připsal Twitter, Instagram či Wikipedie. I přes takové prvenství se ale česká WGCZ stále nemůže v síle svého byznysu rovnat kanadskému MindGeeku.

Provozovatel PornHubu nad českým konkurentem zřejmě vítězí svým systémem prémiového obsahu, za nějž si od desítek tisíc uživatelů nechává platit necelých 10 eur měsíčně. Výměnou za to jim nabízí svůj web bez reklam, videa ve vysoké kvalitě nebo produkci založenou na virtuální realitě a teledildonice, což jsou erotické pomůcky doplněné senzory, které dvěma a více lidem umožňují vzdálenou sexuální stimulaci po internetu. "Očekáváme, že tyto technologie naše diváky ještě více přitáhnou k našemu obsahu, do jejich rozvoje jsme investovali mnoho úsilí," napsal v e-mailu HN viceprezident PornHubu Corey Price.

Podobnou cestou se nyní vydává i společnost Hammy Media, vlastník xHamsteru. Také on nedávno zavedl placenou verzi svého webu a podle viceprezidenta firmy Alexe Hawkinse xHamster v příštích dnech spustí vlastní přehrávač na videa s virtuální realitou, která mají "z pouhého pozorovatele učinit součást realistické akce".

Tuzemská firma WGCZ se jako jediná z trojice lídrů pornotrhu na dotazy HN, zda podobné inovace sama rovněž chystá, nevyjádřila. Také XVideos ale zřejmě pokukují po zpoplatnění části svých videí. Nasvědčuje tomu červnová koupě amerického erotického magazínu a filmové produkční společnosti Penthouse. Globálně známá značka dlouhé roky čelila finančním problémům, a tak zamířila do dražby. V té se o ni vedle české společnosti utkal MindGeek nebo vydavatelství Hustler pornomagnáta Larryho Flinta. Pacaudova WGCZ ale aukci s nabídkou 11,2 milionu dolarů (250 milionů korun) nakonec vyhrála. Podle analytiků by právě Penthouse mohl v rámci českého erotického impéria sehrát roli značky, přes niž začne WGCZ nabízet také placenou uměleckou erotiku, aby tak své postavení vůči konkurentům upevnilo.

Infografika: Česko, ráj pornobyznysu

Infografika: Česko, ráj pornobyznysu