Tuzemské automobilky kvůli odstávkám způsobeným pandemií koronaviru ve svých závodech nezvládnou během března a dubna vyrobit plánovaných 170 tisíc aut. To znamená 12 procent předpokládané roční produkce. Aby dopad pandemie byl mírnější, chce česká vláda podle informací HN navrhnout Evropské komisi, aby zrušila přísné emisní sankce.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Pokutu by měli dostat výrobci, kterým se letos nepodaří splnit nové emisní normy produkce oxidu uhličitého u nových aut. Za nesplnění hrozí firmám miliardové pokuty. Klíčový bude postoj dalších zemí EU.

Už v březnu výrobci aut a dílů v Česku kvůli pozastavené výrobě přišli na tržbách o 67 miliard korun a propustili několik tisíc lidí. Pokud se jejich situace ještě zhorší, pocítí to celé Česko. Autoprůmysl je tahounem ekonomiky − podílí se devíti procenty na HDP a tvoří 26 procent průmyslové výroby.

34 mld. eur

takové sankce letos hrozily výrobcům aut za vysoké emise podle analýzy Jato Dynamics z podzimu 2019.

Premiér Andrej Babiš (ANO) by český požadavek mohl představit již dnes na videokonferenci prezidentů a premiérů zemí Evropské unie, kde se bude řešit podpora průmyslu EU. Má k tomu mandát od vlády. Záležet bude ale na tom, zda na téma přijde řeč.

Podle nových emisních norem musí letos výrobci na trhu EU snížit množství oxidu uhličitého na jeden prodaný vůz v průměru o pětinu oproti loňsku. České automobilky by zrušení či odložení sankcí ocenily. "Pozici České republiky podporujeme," říká mluvčí nošovického Hyundai Pavel Barvík.

Právě na automobilkách a jejich lobbingu bude do značné míry záviset, zda se v Bruselu podaří zrušení či odložení splatnosti pokut docílit. Evropští výrobci zatím volají po podpoře, která pomůže opětovně nastartovat výrobu a prodeje aut. V Německu například požadují po vládě, aby zavedla takzvané šrotovné. Tento příspěvek na nové auto pomohl nastartovat poptávku po globální hospodářské krizi v roce 2009. Zrušení či odložení pokut za překročení emisí budou výrobci prosazovat až v druhé vlně.

"Teď je důležité především nastartovat výrobu a trhy napříč celou Evropou," říká výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP Zdeněk Petzl. Cílem výrobců bude podle něj pokračovat v projektech, do kterých již investovali miliardy eur. "V souvislosti s aktuálními dopady pandemie by však nyní firmám z autoprůmyslu a jejich likviditě zásadně pomohlo, kdyby EU zvážila, jak v budoucnu naloží s pokutami za překročení emisí CO2 za letošní rok," říká Petzl.

Zcela zásadní v tom, zda se podaří pokuty za emise zrušit či alespoň odložit jejich splatnost, bude postoj jednotlivých zemí EU. Spojence by Česko mohlo hledat hned za hranicemi, jmenovitě v Polsku a na Slovensku.

Stále více evropských vlád však nechce ustupovat z klimatických závazků. Cestu z krize vidí spíš ve státní podpoře ekologických opatření než v ustupování od závazků. A obnova hospodářství se neodehrávala na úkor ochrany klimatu. EU se zavázala, že se do roku 2050 stane klimaticky neutrální a do té doby bude zásadně snižovat produkci CO2.

Právě v automobilovém průmyslu se to však v posledních letech nedaří. Přestože automobilky o přísnějších limitech věděly léta dopředu, průměrné emise CO2 na jeden vůz jim poslední roky rostly.

Zlomit se to mělo právě letos, kdy většina z nich přichází na trh s prvními elektromobily. Právě ty mají rapidně snížit průměrné emise. Automobilky do jejich vývoje a výroby investovaly miliardy eur. V Česku začalo v březnu první elektromobil Kona Electric vyrábět nošovické Hyundai. Škoda chce do dvou let nabídnout deset elektrifikovaných modelů.

Pořizovací cena elektromobilů je však vyšší a automobilky se bojí, že kvůli nižší poptávce způsobené pandemií neprodají dost aut na to, aby snížily průměrné emise.