Letí to. V říjnu už to bude rok, co televizi Nova převzala PPF. Změna majitele pro ni byla něco jako polití živou vodou. Odbrzdily se dlouho odkládané investice. Dokud musela s ohledem na obchodování na burze opatrně našlapovat, skoro o žádných plánech nemluvila. Ale za poslední půlrok toho stihla naopak dost. Hledá lidi napříč trhem, investice do výroby zvedla o třicet procent, a jakmile byla na trhu volná lukrativní vysílací práva, okamžitě po nich sáhla.

Nova je sice velká televize, jenže do budoucna svůj byznys musí opřít také o další zdroje, ne jenom lineární vysílání. A pokud možno rafinovaněji než dříve. Proměnu v multimediální dům totiž už jednou zkoušela ještě za éry rumunského nejvyššího manažera Adriana Sarbua, jenže z téhle expanze se potom dlouho vzpamatovávala. Pamatujete ty ambice mít vlastní tiskovou agenturu srovnatelnou s ČTK, produkční firmu, filmovou distribuci, div ne i vlastní výzkum sledovanosti a jiné bujaré nápady? Tak všechno tohle se ukázalo jako dost drahá a dost neúspěšná zkušenost. Monumentální rozlet tehdy skončil stejně prudkým šetřením.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Naštěstí to vypadá, že podobný rumunský lunapark už Nova pod střechou PPF předvádět nebude. Podle dosavadních kroků se vydala spíš cestou racionální optimalizace. Podívala se na portfolio stanic a některé zkusí předělat, aby si otevřela cestu k diváckým skupinám zajímavým kvůli prodeji reklamy. Další vytvoří. „Chlapácká“ stanice Nova Action dostane svůj dámský protějšek Nova Lady. Sportovní portfolio se rozšíří o Novu Sport 3 a 4, přičemž obě zaplní evropský fotbal. Celkový počet programů se značkou Nova se tak do konce roku zvýší na jedenáct (pokud počítáme i mezinárodní verzi hlavního kanálu určenou pro slovenskou distribuci).

Komediální program Nova 2 se přejmenuje na Nova Fun. Za dobu jeho existence to bude už třetí název, začínal pod jménem Smíchov. Součástí změn má být posun k mladší divácké skupině, ale zase ne tak moc, aby se stanice ocitla u hodně mladého publika, na které cílí konkurenční Prima Cool. A pak je tu internetová videotéka Voyo, ze které by Nova ráda vybudovala rodinné centrum sledování lokální české a slovenské produkce. Moc jiných možností nemá: distributoři jako Disney nebo Netflix si začali chránit své území a své produkty, takže ty nejlepší pecky si často nechávají pro své internetové platformy.

Záměr budovat Voyo jako rodinnou platformu je skandinávský model. Tam si rodiny platí Netflix a jiné globální služby, ale k tomu ještě místní ViaPlay. Celosvětové služby vám vždycky nabídnou víc Američanů, Němců, Španělů a jiných národností než místních lidí. Ale čeští a slovenští diváci chtějí vidět lidi, jako jsou oni sami, a k nim oblíbené herce. Katalog Voya se proto začne rozrůstat tak, aby oslovil různé členy běžné rodiny – od mladých sledujících reality show po fanoušky Ordinace v růžové zahradě nebo celovečerních filmů. Ordinace je ostatně dosud nejvýraznějším původně televizním formátem, který bude od září dostupný jen na internetu. Další předplatitele mají nalákat další chystané webové formáty, kterých letos šlo do výroby dvacet a příští rok jich má být přinejmenším dvanáct.

Od konkurenta v podobě televize Prima se skupina Nova odlišuje především důrazem na sportovní obsah. Připravila pro něj zázemí i v přebudovaném zpravodajském studiu, kde bude mít speciální část pro přenosy Ligy mistrů. Nákupem exkluzivních evropských práv vyfoukla lákavý obsah satelitním stanicím Digi Sport, z nichž většina v polovině srpna skončí – nebude mít totiž co vysílat.

Druhou velkou odlišností je, že Prima na rozdíl od Novy nemá žádné zpoplatněné stanice. Všechny její programy vysílají volně. Rozdíly jsou také v obchodování reklamy, Prima přes svou firmu Media Club obchoduje i s reklamními časy v rádiích nebo inzertním prostorem v časopisech. Zprostředkovává také reklamu na několika televizních stanicích mimo skupinu Prima. Nabízelo by se, že by Nova mohla využít synergie v rámci skupiny PPF, třeba s O2. Ostatně finanční skupina říkala, že proto si Novu a další stanice koupila. Zatím to na žádnou strategickou revoluci nevypadá: očekávané sportovní stanice Novy si mohou zákazníci O2 TV sice objednat v jednom balíčku s dalšími podobnými kanály, ale tak to fungovalo i v dobách před PPF. Na konkrétní projevy technologické a mediální spolupráce si tedy nejspíš ještě počkáme.