To téma nezní moc dobrodružně – Statistika veřejných zakázek v komunikaci. Přesto lze z údajů odvozovat závěry, které přesahují zájem marketingové komunity. Minulý rok a první polovina toho letošního byly totiž specifické svými nároky na dialog státu s občany.

Komunikace vlády v době pandemie je ze všech stran hodnocena jako nezvládnutá. To potvrzují čísla zadaných veřejných zakázek. Zatímco potřeba sdělovat občanům strukturovaně, srozumitelně a včas – tedy profesionálně – stoupla během pandemie násobně, ochota státu tak činit zamířila prudce dolů. Objem veškerých veřejných zakázek v komunikaci, kde se taková činnost odehrává, loni poznamenal sešup z 2,2 miliardy na 1,5 miliardy. 

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Pětimilionové Irsko vynaložilo na komunikaci s občany jen ohledně covidu v loňském roce 260 milionů korun. V České republice byste však speciální covidovou komunikaci v přehledu veřejných zakázek hledali marně. Žádná taková zakázka totiž nebyla realizována. Nepočítáme-li hrůzostrašnou ruku v zelené rukavici, která by dokázala vyděsit i fanatického zastánce vakcinace. Ostatně pár takových inzerátů v novinách stálo sotva několik nižších stovek tisíc korun.

Do Irska daleko. Přesto si možná vybavíte kampaně nabádající nošení roušek nebo podporující lidi v první linii. Byly dílem soukromých společností a dobrovolníků. Smysluplnou a profesionální „očkovací“ kampaň museli vyprovokovat a postavit dobrovolníci z iniciativy.

Nejednoho čtenáře jistě napadne: No a co? Vždyť veřejná sféra si v komunikaci může pomoci i bez zadávání – vlastními silami. Ne, nemůže. Aparát státu si nemůže vydržovat ty nejlepší, drahé specialisty pro případ „co kdyby“. Jednak by to bylo plýtvání, jednak na to není nastaven. Tragická situace na klíčovém ministerstvu zdravotnictví je více než dobrým příkladem. V nejhlubší krizi se tam začal hledat šéf komunikace, který nastaví její strategii. I kdybychom na okamžik připustili, že by současný premiér byl ochoten naslouchat nějakému zaměstnanci ministerstva, nenajdete na tuto pozici zkušeného odborníka, který by byl ochoten za 40–60 tisíc korun hrubého měsíčně (dle tabulkového platu) tuto pozici vykonávat. Právě pro krizové řízení je krátkodobé najímání špičkových specialistů standardním řešením. V statistice ani v reálném životě ho však u nás nehledejte.

V covidové komunikaci tak vláda spoléhala na veřejnoprávní média a čtyřiadvacetihodinovou tiskovou konferenci. Centrální webová stránka, kde se soustředily všechny aktuální informace o zákazech, příkazech a omezeních, spatřila světlo světa až půl roku po prvním lockdownu! A u jejího zrodu – světe, div se – stála nezisková organizace. Takže ještě jednou – bez zadávání to stát opravdu nemohl zvládnout. Nabízí se námitka, že zadávací proces je dlouhý a těžkopádný. Ano, je. Ale mimořádná situace si vyžádala mimořádný stav a v jiných oblastech běželo zadávání mimo rámec zákona o zadávání veřejných zakázek.

První pololetí roku 2021 naznačuje ohledně zadávání veřejných zakázek v komunikaci návrat
k normálu. K jásání však důvody nejsou. Když se zaměříme na veřejné zakázky zadané v oborech s vyšší přidanou hodnotou (reklama, komunikace s veřejností, on-line) a vynecháme komoditní zakázky (tisk), obrázek potemní. V celkových ročních číslech se nyní pohybujeme jen na cca 60 procentech celkových ročních investic oproti slabému roku 2020. S ohledem na zpomalení pracovního tempa veřejných zadavatelů kvůli covidu, letním dovoleným a volbám nelze od roku 2021 očekávat výrazně vyšší investice než v roce 2020.

Komunikace veřejné správy a samosprávy tvoří v západních demokraciích 15–20 procent objemu komunikačního trhu. U nás tento podíl dosáhl v nejštědřejším roce 2019 dvou procent. Jakákoli potřeba politiků občanům něco vysvětlovat končila jejich zvolením do sněmovny. Pak tuto potřebu nahrazuje ambice politika „být vidět“. To je ovšem jiný obor než komunikace státu s občany.

A také má jít z jiných zdrojů. Tuhle statistiku vede Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran. Nechci z jedné nezáživné statistiky činit dalekosáhlé závěry, ale nemohu se ubránit dojmu, že i ona ilustruje úroveň naší demokracie posledních dvou dekád.