Tisíce lidí, kteří nemají rádi auta, už několik dní řádí v německém Mnichově. A to proto, že se tam sjely tisíce jiných lidí, kteří mají rádi auta. Už v pondělí, v první den tradičního autosalonu IAA Mobility, se v hlavním městě Bavorska Mnichově odehrávaly všelijaké výtržnosti odpůrců automobilového průmyslu. Zablokovali dálnice, zabarikádovali silnice a nejde o nějaké malé problémy. Bavorský ministr vnitra kvůli tomu spustil bezpečnostní opatření prý nejrozsáhlejší za posledních dvacet let. A to největší protestní akce mají přijít v pátek a v sobotu, kdy se chystá zaúřadovat hnutí Sand im Getriebe (Písek v převodovce).

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Občanská neposlušnost je v pořádku. Pokud není už příliš devastující. A je také legitimní žádat omezení automobilové dopravy jako nikoliv nevýznamného zdroje znečištění planety. Ale to, co se právě odehrává v Mnichově, je bizarní. I v minulosti se protestovalo proti velkým autosalonům. Ten letošní mnichovský je však asi nejzelenějším v historii. Třetinu výstavní plochy dokonce zaujímají elektrokola. Je tak zelený, že se mu mnozí až vysmívají.

Letošní protesty jsou tak silné i kvůli blížícím se volbám do Německého spolkového sněmu. Jejich hlavním tématem je totiž klima. Což je zajímavé, protože české sněmovní volby budou o týden později a klima je u nás spíš zakázané slovo. Autosalon tu sice nemáme, zato máme proti Německu výrazně „spalovací“ vládu. Což třeba Andrej Babiš připomněl naposledy před několika dny, kdy na zahájení kampaně zdůraznil, že pod jeho vládou nebude Česko nikdy souhlasit s plánem „Bruselu, který chce zakázat prodeje aut se spalovacími motory v roce 2035“. Naši aktivisté jsou ale v klidu.

Ti němečtí zase předvádějí opačný extrém. Chovají se nevděčně. Žádají revoluci v situaci, kdy se k ní odhodlal celý automobilový průmysl. Velké automobilky nabízejí monstrózní investice do elektrického nebo vodíkového pohonu a sebezničující škrcení emisí CO2 spalovacích motorů. Vycházejí zelené poptávce vstříc jako nikdy předtím. A nejen proto, že správně vycítily brzkou změnu v chování nových zákazníků, pro které bude starost o ochranu přírody důležitější než užívání si svobodného pohybu pomocí motorového vozidla. I vedení automobilek zezelenalo. V úvodním projevu na mnichovském autosalonu volal šéf Volkswagenu Herbert Diess po co nejrychlejším přechodu na obnovitelné zdroje energie. Podobně jako demonstranti.

Sypání písku do převodovek je projevem dětské sebestřednosti. Směr je správný, ale to, jak se aktivisté snaží rozmlátit dveře, které se jim právě otevírají, snad spíš láká k projížďce krajinou ve vysloužilém dieselu bez filtru pevných částic. Lepším protestem je budoucí zákaznická poptávka nové generace automobilistů. Letošní mnichovský autosalon dokazuje, že právě ta na automobilky zabírá nejvíc.