Smála se z obálek prestižních časopisů, které vyzdvihovaly její revoluční metodu diagnostiky vážných onemocnění z kapky krve. Vypadalo to, že se její společnost Theranos stane novým Applem, jen v oboru zdravotnictví. Elizabeth Holmesová byla mediální hvězdou první kategorie, kterou si předcházeli pořadatelé konferencí. To všechno platilo přesně do chvíle, než se ukázalo, že její revoluční metoda vůbec nefunguje a celé podnikání stojí na vodě. Dokázala vytvořit auru úspěchu, aniž by jakéhokoliv úspěchu dosáhla. A byla to tvrdá zpětná vazba i pro novináře, které mladá podnikatelka vodila za nos. Když se snažili o důkladnější objasnění, v čem spočívá princip její metody, s úsměvem jim sdělila, že to je obchodní tajemství.

„I když bych rád řekl, že mi Holmesová lhala, nemyslím si to. Domnívám se, že mě záměrně uvedla v omyl, ale také jsem se provinil tím, že jsem nezkoumal některé nepříjemně neprůhledné odpovědi, které jsem opakovaně dostával,“ přiznal redaktor Roger Parloff z magazínu Fortune, z jehož obálky se Holmesová usmívala v červnu 2014. Jiný hvězdný novinář, Ken Auletta z časopisu New Yorker, se byznysmenky zeptal, jak metoda funguje. Odpověděla mu mlhavě, že díky chemické interakci se vzorkem, jejíž výsledek přezkoumá certifikovaný laboratorní personál. Novinář to označil za komicky vágní vysvětlení, ale přesto ho na něm nic nezarazilo.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

„Odcházel jsem s tím, že je to prostě fanatička, která opravdu věří, že její technologie bude fungovat, takže možná může trochu mlžit. Kdyby to fungovalo, bylo by to veřejně prospěšné,“ vzpomínal letos pro agenturu AP. Elizabeth Holmesová právě stojí před soudem a je obžalována z rozsáhlých podvodů. V soudní síni ji podporují fanoušci, kteří zapálení pro věc dotáhli do absurdní podoby. Dostavily se například tři ženy, jež se účesem, líčením i oblékáním snažily co nejvíce přiblížit typickému vzhledu obžalované podnikatelky. Obhajoba vykresluje Holmesovou jako důvěřivou ženu manipulovanou svým partnerem, která udělala chyby, ale nespáchala úmyslný kriminální čin.

Trestní rovina je jedna věc, ale co se všemi těmi oslavnými články? Doteď jsou dostupné na webových stránkách. Redakce se je rozhodly nemazat, ostatně často vyšly také v tištěné podobě, a tak jsou navždycky v archivech. „Byla to celebrita ze Silicon Valley, která řídila neuvěřitelně tajnůstkářskou společnost,“ nabízela moderátorka stanice CBS Norah O’Donnellová vysvětlení, proč Holmesová vábila novináře jako světlo můry. PR oddělení Theranosu si dávalo záležet, aby doručilo médiím přesně takový příběh, jaký redakce chtěly. Dokonalou story o mladé úspěšné ženě, která odešla z univerzity, aby se mohla naplno věnovat geniálnímu vynálezu a teď díky němu prorazí do elitní skupiny miliardářů, jíž vládnou samí muži. Steve Jobs v sukních? Kdo by takové pohádce odolal?

Jenže se zase potvrdilo, že když je něco příliš dokonalé, nebude to pravda. Blondýnu v černém roláku demaskoval novinář deníku Wall Street Journal, jehož zaujalo právě to, jak mlhavě mluví o principu diagnostiky. Když se mu navíc ozval expert, který testy zpochybnil, udělal John Carreyrou práci za své novinářské kolegy. Několik měsíců skrytě zkoumal přesnost testů a zjistil, že jejich výsledky jsou buď mylné, anebo za nimi vůbec není revoluční technologie, ale využívání už existujících přístrojů jiných firem. Pečlivě udržovaný mediální obraz se zřítil – a redakce začaly vydávat dodatečné omluvy a vysvětlení, jak se něco takového mohlo stát.

Také od nás známe okouzlení raketovým startem nadějných podnikatelů, kteří dokážou vytvářet dojem finančního úspěchu, dokud se o ně nezačne zajímat insolvenční soud anebo policie. Takové podnikatelské příběhy jsou často nekritické, aby to nevypadalo, že tu jen závidíme těm, kteří něco dokázali. Často se v nich dočteme, jak se inspirativní investoři netají ambiciózními plány. Zároveň za firmu do médií nesmí mluvit nikdo, kdo by jen nechválil (stejné to bylo u Theranosu).

V Česku mělo v poslední době neslavný konec podnikání Michala Mičky anebo Ondřeje Janaty. Některé redakce se rozhodly vymazat texty, které o nich napsaly. Americká cesta je lepší: minulost už nezměníme, ale můžeme pochopit, co k ní vedlo a jak tomu příště předejít. Na internetu se dá navíc původní text doplnit odkazem na nový kontext. Jako varování před novými podnikatelskými zázraky i příliš snadnou novinařinou.