Když cokoli prodáváte nebo kupujete, rohlíkem počínaje a vilou na francouzské Riviéře konče, musí mezi prodejcem a kupcem existovat zvláštní konstelace: musí mezi vámi panovat naprostá shoda na ceně a naprostá neshoda v hodnotě. Takový rohlík vám pekař prodá za cenu, která je naprosto shodná pro vás pro oba – ale pozor, zároveň musí hodnota rohlíku být pro každého z vás jiná. Kdyby hodnota (nikoli cena) byla stejná pro pekaře i pro vás, k žádné transakci by nedošlo. Hodnota rohlíku pro prodávajícího musí být nižší než jeho cena, jinak by jej nikdy dobrovolně neprodal. Pekař, který peče rohlíky, je peče tak, aby jejich hodnota – pro něj – byla nižší než cena, za kterou je prodá. A pro vás, nakupujícího, zase platí, že rohlík musí mít větší hodnotu, než je cena, jinak byste rohlík těžko kupovali.

Takže shoda na ceně, neshoda v hodnotách, toť základní předpoklad jakékoli transakce. Jen kvůli tomu, že máme tento proces tak zprofanovaný, tak automatizovaný, tak častý, tak běžný, skoro nevnímáme, jak transcendentální akce (trans-akce) se tolikrát denně dopouštíme.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Transakce, taková zdánlivá banalita, je ve skutečnosti mostem hodnot mezi lidmi. A nejen to, transakce, prachsprostý nákup a prodej, nejenže umí hravě proplout v rozdílnosti lidských hodnot, ona dokonce hodnotové rozdíly vyhledává. A vydělává na nich. Rozdílnost hodnot je přitom běžně považována za překážku. V manželství může rozdíl v hodnotách nabrat fatální rozměr a mnohdy znamená terminální stav vztahu. Pokud na rozdílnost hodnot narazí náboženství, je v nejlepším případě k tomuto rozdílu v hodnotách tolerantní. V opačném případě je náboženství při hodnotových rozdílech násilné – i láskyplné křesťanství se vyznačovalo násilným obrácením na víru, o různých, až smrtelných trestech pro lidi s jinými hodnotami (islámskými, přírodními či ateistickými) nemluvě.

Pokud na rozdíl v hodnotách kápne třeba politika, bude se v nejlepším případě snažit najít jakýsi kompromis, společného jmenovatele v hodnotách (po volbách tohoto licitování, hledání
společného jmenovatele, psaní vládního programu koaličních stran atd. jistě uvidíme mnoho). Pokud se potkají dva lidé s různými politickými hodnotami (jeden třeba prezidenta obdivuje, druhý nesnáší), v lepším případě se bude jeden snažit přesvědčit o svých hodnotách toho druhého. V horším případě se začnou pro své rozdíly v hodnotách nesnášet, pohrdat sebou navzájem a útočit na sebe, zprvu slovy, následně možná i, nedejbože, fyzicky.

Mezilidské vztahy, náboženství i politika zkrátka vyhledávají hodnotové podobnosti a rozdílnost hodnot nijak nevítají. Transakce oproti tomu rozdílnost hodnot přímo potřebuje, vyhledává ji a těží z ní. A čím je rozdíl v hodnotách větší, tím je větší i zisk z transakce. V ekonomii se něčemu podobnému říká spotřebitelský přebytek.

Pokud jsem za château ochoten zaplatit sto milionů (takovou pro mě má hodnotu, tedy maximální cenu), ale ono stojí milionů pouze osmdesát, ušetřím tím dvacet milionů. Řekněme, že prodávající by byl ochoten château prodat i za šedesát, takže získává navíc rovněž dvacet milionů. Právě tento vyčíslitelný rozdíl hodnot, tedy v tomto případě čtyřicet milionů, je něco, čím obě strany vydělají (v konkrétním případě stejně, což zdaleka není pravidlo, naopak).

Náboženství se snažilo usmířit svět, často se v něm například hovoří o bratrech a sestrách, o otci a synovi, a přesto známe války, kdy jeden křesťan vraždí jiného křesťana pro neshodu v hodnotách (středověk, protestanti versus katolíci). To samé by se dalo říci o politice, vždyť kolik impérií chtělo vládnout celému světu, a přesto se to nikdy nepovedlo – a nenásilně už vůbec ne. Na rozdíl od toho ale duch ekonomie dokáže na rozdílu hodnot vydělat.

Obchodní vztah je také vztah, byť se obě strany nemusí (díky existenci peněz a specializace) ani znát. Ekonomie se tak stává zvláštním, nečekaným lepidlem národů. Evropu se podařilo smířit obchodem (make trade, not war), nikoli politikou lásky či křesťanství. A ač má ekonomie sama o sobě plno vlastních nevýhod a zrádností, musí se jí nechat, že v tomto směru je z ní lepidlo národů s ambicí stát se nejekumeničtější vírou, ba možná i náboženstvím světa.