Zablokované přístavy, několikatýdenní zpoždění dodávek, nedostatek kontejnerů. Navzdory tomu všemu vychází přepravní společnosti ze současné logistické krize jako vítězové. Dánská skupina Maersk, největší kontejnerová přepravní společnost na světě, která zajišťuje přepravu více než pětiny veškerého zboží na světě, hlásí rekordní výsledky. Zisky za letošní třetí čtvrtletí dosáhly na 5,9 miliardy dolarů, a jsou tak nejlepší v 117leté historii společnosti. A podobně se daří i dalším globálním přepravcům.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Maersk proto letos již potřetí zvýšil odhad provozního zisku za fiskální rok 2021. Nově by měl dosáhnout na 19 miliard dolarů, což je v přepočtu asi 419 miliard korun. Ještě v únoru společnost očekávala zisky v maximální výši 6,3 miliardy dolarů, tedy 139 miliard korun. Pokud se předpovědi Maersku naplní, bude se jednat o nejvyšší provozní zisky v historii společnosti, které by překonaly i dosavadní rekord 12 miliard dolarů z roku 2008.

„Poptávka po našich službách je poháněná silnou spotřebitelskou poptávkou USA i v Evropě a přispívá k ní i cyklus obnovy zásob,“ řekl pro deník Financial Times Soren Skou, generální ředitel Maersku. Zároveň dodal, že průzkumy firmy nenaznačují, že by se v nejbližší době poptávka po přepravě měla snižovala. Zisky společnosti ale rostou především díky rekordním cenám za převoz. Meziročně se celkový objem přepravovaného zboží nezvýšil a stále nedosáhl objemu před pandemií, ve třetím kvartálu 2019 byl o čtyři procenta vyšší než nyní. Cena přepravy jednoho kontejneru ale meziročně vyrostla o více než čtyři sta procent a aktuálně se pohybuje okolo 12 tisíc dolarů. 

Akcie společnosti Maersk po vyhlášení výsledků vzrostly zhruba o deset procent. Za poslední rok stouply téměř o padesát procent a hodnota celé společnosti se tak vyšplhala na 361 miliard dánských korun, což je 1,2 bilionu korun českých. Na otázku, zda se nejedná o postpandemickou bublinu, Skou Financial Times řekl, že naopak očekává, že současná přepravní krize skupině přinese více zákazníků s dlouhodobými smlouvami, čímž se zvýší stabilita a předvídatelnost jejích zisků.

Aby přepravní společnosti z vyšších cen za přepravu, které svým zákazníkům účtují, vytěžily co nejvíce, snaží se zvýšit kapacitu zboží, které jsou schopny přepravit. Maersk tak letos svou lodní přepravní kapacitu navýšil o pět procent. Svoje možnosti však skupina rozšiřuje především v letecké dopravě. V úterý oznámila akvizici německé logistické společnosti Senator International, která vlastní šest nákladních letadel. „Akvizice má posílit naši síť. Věříme, že to bude další akcelerátor našeho růstu,“ řekl pro agenturu Reuters výkonný ředitel pro námořní přepravu a logistiku Maersku Vincent Clerc. 

Kromě nákupu německé společnosti, za kterou zaplatí 644 milionů dolarů, přidá Maersk do své flotily, která nyní čítá 15 letadel, ještě dvě nákladní letadla Boeing 777 a tři pronajatá nákladní letadla. Letecká základna Maersku by se tak měla zdvojnásobit a celková výše investice do rozšíření přepravy ve vzduchu by měla přesáhnout jednu miliardu dolarů. „Cítíme, že je to správná kombinace, která zajistí určitou úroveň provozní kontroly tam, kde je to nutné, ale zároveň budeme flexibilní v tom smyslu, že budeme pro přepravu zboží využívat i komerční letecké společnosti,“ řekl Clerc.

Druhá největší světová přepravní společnost, francouzská CMA CGM, která vykázala za druhé čtvrtletí 280procentní nárůst zisku oproti stejnému období předchozího roku a její čistý zisk činí 4,6 miliardy dolarů, ve středu také oznámila novou strategickou investici. Nebude ale kupovat letadla ani lodě, ale terminál v americkém přístavu Los Angeles. „Terminál v největším americkém přístavu je pro nás klíčový a významně posílí naši pozici a podpoří náš růst na tomto trhu,“ píše v tiskové zprávě CMA CGM.

V současné době vlastní francouzský přepravce v terminálu desetiprocentní podíl a zbývajících 90 procent má odkoupit od investičního fondu EQT Infrastructure a zaplatí za něj přibližně 1,8 miliardy dolarů. Celou transakci bude podle zprávy financovat z vlastních prostředků. Od začátku roku francouzská skupina přidala do své flotily 14 nových přepravních lodí a dalších 32 si nově pronajímá. Celkový počet jejích plavidel tak nyní činí 566.

Zpráva o koupi losangeleského terminálu přichází ve chvíli, kdy je přepravní situace v přístavu kritická. Skladová kapacita je totiž plná a lodě nemají kam vyložit své zboží. Generální ředitel Maersku Skou připustil, že podmínky „v klíčovém přístavu na západním pobřeží USA pro obchod s Čínou a zbytkem Asie se stále zhoršují“. Vody kolem přístavu jsou zaplněné loděmi, které čekají na vyložení. Ve středu jich podle zprávy přístavu na vyložení čekalo 59. Koupě terminálu je tak pro přepravce strategicky výhodná, protože tím získají vlastní skladovací prostor a při vykládaní a nakládání kontejnerů mohou upřednostňovat své lodě.

Navzdory všem problémům, kterým přepravci čelí, se dařilo i třetí největší přepravní společnosti Cosco Shipping Lines. Její zisk za třetí čtvrtletí dosáhl 4,7 miliardy dolarů, zatímco ve stejném období v minulém roce byl pouhých 58 milionu dolarů a její akcie, které se obchodují na hongkongské burze, od začátku roku stouply téměř o šedesát procent.