Světoví investoři elektromobilitě věří. Jak jinak si vysvětlit, že americký výrobce automobilů na elektrický pohon Rivian, který měl do letošního září v kolonce tržeb čistou nulu, ve veřejném úpisu akcií, takzvaném IPO, získal bezmála 12 miliard dolarů (zhruba 264 miliard korun). Dle agentury Bloomberg jde o šestou největší kotaci na americké burze v historii. Analytici míní, že hlavním důvodem úspěšného upsání cenných papírů firmy je zejména víra v to, že automobilka půjde ve šlépějích průkopníka v odvětví, společnosti Tesla.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

V primární veřejné nabídce byla upisovací cena jedné akcie Rivianu určena na 78 dolarů, což automobilku ohodnotilo na 66,5 miliardy dolarů. Akcie zahájily obchodování prudkým růstem, když se v jednu chvíli prodávaly za skoro 120 dolarů, což byl oproti upisovací ceně více než 50procentní nárůst. Nakonec první den na burze uzavřely na ceně 100,73, tedy o 29 procent silnější. Čtvrteční obchodování akcie zahájily růstem o dalších 10 procent a tržní kapitalizace firmy vystoupala na 108 miliard dolarů. Optimismus investorů je podpořen i tím, že za Rivianem stojí silní spoluvlastníci. Americký technologický gigant Amazon do něj před několika lety nalil 1,3 miliardy dolarů a nyní mu patří pětina firmy. Výrobce automobilů Ford drží 12procentní podíl.

Ohodnocení Rivianu je impozantní, a to především s ohledem na to, že jde o firmu, která svých prvních 156 elektromobilů dodala na trh poprvé až v průběhu letošního září. A to navíc primárně svým zaměstnancům, jak píše Bloomberg. Do konce roku jich chce ve své továrně v městečku Normal ve státě Illinois na Středozápadě USA vyrobit dalších 1200. A během dvou let  se chce dostat až na hranici 150 tisíc vyrobených aut ročně.

Jen pro srovnání: celková hodnota jedné z největších automobilek světa Ford se pohybuje okolo 80 miliard dolarů. Rozdíl je v tom, že tato americká firma v loňském roce prodala více než čtyři miliony svých vozidel. V úplně jiných dimenzích se pak pohybuje výrobce elektromobilů Tesla, jehož hodnota se pohybuje okolo jednoho bilionu dolarů. K tomu mu kromě ohromných očekávání kolem elektromobility pomohly i letošní obchodní výsledky. Společnost Elona Muska se za všech dvanáct měsíců tohoto roku zřejmě přiblíží hranici jednoho milionu prodaných elektromobilů.

„Tržní kapitalizace Rivianu je dle mého názoru strašně nadhodnocená. Investoři zřejmě spoléhají na to, že si kupují něco, co v budoucnu může být novou Teslou, a vezou se na vlně euforie, která kolem elektromobilů momentálně panuje. Je otázkou, jak moc se jim to v příštích letech vyplatí. Faktem ale je, že se na celou věc nedívají skrze čísla a finanční výsledky firmy,“ říká o situaci Tomáš Pfeiler, portfolio manažer investiční společnosti Cyrrus. 

Za pravdu mu dávají zveřejněné finanční výsledky Rivianu, z nichž vyplývá, že jeho předpokládaná ztráta v letošním třetím čtvrtletí dosáhne 1,28 miliardy dolarů. Příjmy by se přitom díky prvním zakázkám měly zvýšit z nuly na asi jeden milion dolarů. Miliardové ztráty společnost vykazovala i v loňském roce.

První tovární vůz Rivianu sjel z výrobní linky v Normalu v polovině září. „Po měsících výroby předprodukčních prototypů je to vůbec první zákaznický vůz. Tento okamžik je možný jen díky společnému úsilí našeho týmu. Nemůžeme se dočkat, až si první kousky vyzvednou zákazníci,“ sdílel tehdy své nadšení na Twitteru zakladatel a ředitel společnosti Robert Scaringe.

Šestatřicetiletý podnikatel založil firmu jako start-up v roce 2009. Že se věnuje právě autoprůmyslu, není náhoda, získal totiž doktorát z mechanického inženýrství v odvětví automotive z univerzity v Massachusetts. Rivian má nyní více než šest tisíc zaměstnanců. V tuto chvíli se jeho vedení soustřeďuje zejména na výrobu elektrických pick-upů a SUV s označením R1T, jednoho typu sportovního vozu a také dodávek, které automobilka vyvinula ve spolupráci právě se společností Amazon. Její majitel Jeff Bezos si dle deníku The New York Times u Rivianu objednal až 100 tisíc kusů těchto vozů, které hodlá využít u služeb své divize Prime.

Že podle žebříčku magazínu Forbes v současnosti nejbohatší člověk planety automobilce věří, potvrdil i v červenci letošního roku, kdy se nechal právě SUV značky Rivian odvézt ke startovací plošině jím vlastněné vesmírné společnosti Blue Origin. Raketou pak odletěl na hranici oběžné dráhy.

Právě spojenectví s Amazonem pokládají někteří ekonomové za jedinou šanci, která může Rivianu pomoci přežít navzdory ztrátám automobilky. Například makléř Fio banky Marek Vařecha na Twitteru napsal, že spojenectví s Amazonem může udržet Rivian při životě, protože gigant Jeffa Bezose by do start-upu neinvestoval, „kdyby neviděl světlo na konci tunelu“.

Car Wars mezi Fordem a GM 

Raketovému vzestupu Rivianu předcházela bitva dvou automobilových amerických hegemonů – Fordu a General Motors. Obě společnosti investují do rozvíjejícího se trhu s elektromobily desítky miliard dolarů a obě měly také zájem o Rivian. Fordu se v tomto souboji nakonec podařilo svého dlouholetého konkurenta vytlačit. 

Ford totiž přesvědčil ředitele Rivianu, že jeho automobilka je pro start-up jako investor vhodnější. Finální vyjednávání podmínek probíhalo podle informací Wall Street Journal na palubě soukromého tryskáče a skončilo tím, že manažeři Fordu se po přistání na předměstském letišti v Detroitu běželi ukrýt do budovy, aby je konkurenti z GM nezahlédli.

General Motors se navzdory neúspěchu v případě Rivianu nevzdávají. Oznámily, že do roku 2025 plánují do elektromobilů a autonomních vozidel investovat 35 miliard dolarů. Do té doby se budou soustředit na to, aby dokázaly konkurovat Tesle na domácím elektromobilovém trhu.

To, jak se 118 let starému gigantu z Detroitu podařilo vymanévrovat konkurenční GM, ilustruje právě probíhající bitvu starých automobilek, které se snaží obstát tváří v tvář novému světu, kde trh s elektromobily získává stále větší prostor. A v případě těchto dvou gigantů nejde zdaleka o první bitvu, kterou svedly a pravděpodobně ještě svedou. Ford založený v roce 1903 a GM založené v roce 1908 spolu soupeří v podstatě od vzniku mladší společnosti, a to ve všech kategoriích, od pick-upů po sportovní vozy. Jejich rivalitu umocňuje blízká poloha obou automobilek. Zatímco Ford sídlí na detroitském předměstí Dearborn, sídlo GM se nachází pouhých 14,5 kilometru směrem k centru města.

Obě automobilky aktuálně investují do továren na baterie i do firem spojených s tímto segmentem. Obě mají také ambiciózní cíle. GM chce začít vyrábět vlastní baterie do elektroaut a v říjnu společnost prohlásila, že předběhne Teslu a stane se lídrem v prodeji elektroaut. Na trh mají v plánu uvést nové elektrické SUV, jehož cena se bude pohybovat kolem 30 tisíc dolarů. Pokud jim plán vyjde, dostanou se cenou pod nejlevnější sedan Tesly – Tesla Model 3. Do roku 2025 se pak Ford zavázal investovat do elektromobilů až 30 miliard dolarů.