K tomu, aby se proočkovanost populace dostala nad 70 procent, je nutné přesvědčit ještě spoustu váhajících obyvatel  Česka. Vláda toho chce dosáhnout pomocí drsné kampaně, kterou spustila minulý týden. Klíčovou součástí jsou autentické fotografie z covidových jednotek českých nemocnic. Slovy dosluhujícího premiéra Andreje Babiše zvolila vláda „brutální“ formu, protože někteří Češi jako by nechtěli vidět, co koronavirus dokáže.

Sotva se v médiích objevily první vizuály, přineslo to vlnu rozhořčených reakcí.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Podle kritiků je takové zpracování neetické. Mnozí ho přirovnávali k nechutným obrázkům na krabičkách cigaret, které kuřáci už dávno ignorují, stejně jako stále se zvětšující varovné nápisy o následcích kouření.

Aby bylo možné říct, jestli kampaň plní svůj účel, musíme znát základní kritéria. Má konkrétně definovaný cíl? Jakou cílovou skupinu oslovuje? Jaké prostředky využije? A využívá dostatečně už existující kanály?

O tom, jestli kampaň přesvědčí dostatečný počet lidí k návštěvě očkovacího centra, mám určité pochyby. Přijde mi, že se míjí s mentalitou odpíračů. Přečtěte si diskuse na Facebooku ministerstva zdravotnictví. Odpůrci vakcinace omílají stále dokola, že vakcíny nejsou dostatečně vyzkoušené, případně podle nich nejsou vůbec potřeba. Vodou na jejich mlýn je zjištění, že na jednotkách intenzivní péče leží také pacienti, kteří očkování podstoupili. Podporují je v tom veřejně známé osobnosti včetně některých lékařů. Výsledkem je narativ: „Vidíte? Nutí nás do toho – a přitom je to úplně k ničemu!“

Odmítači často argumentují svobodou a tím, že je očkování dobrovolné. Cítí se tedy být manipulováni státem, který zpřísňuje opatření pro neočkované, a de facto tedy z dobrovolné věci dělá povinnou, neboť bez očkování bude život výrazně méně pohodlný. Tvrdé jádro odmítačů z řad absolventů lékařské fakulty na vysoké škole života potom zpochybňuje složení vakcín a princip jejich fungování. Největší konspirátoři jsou přesvědčeni, že je očkování jen nástroj k ovládání lidí, a proto chce vláda obyvatele vyděsit, aby se z nich staly poslušné ovce.

Takže lidem, kteří obviňují vládu z vytváření atmosféry strachu, naservíruje kabinet kampaň, jež takový dojem potvrzuje. Tím je těžko přesvědčí. Na to, že je očkování potřeba, slyší ti, kdo s ním dosud váhali z jiných důvodů, než je ideologický postoj. Samotné zpracování navíc nutí odvrátit zrak.

Výzkumná agentura Ipsos nedávno zjišťovala, jaké reakce u diváků vyvolala osvětová kampaň proti agresivnímu a nepozornému řízení. Studovala jejich spontánní projevy a ptala se jich, co s nimi drastické záběry udělaly. Přibližně čtyřicet procent respondentů uvedlo, že se při jejich sledování cítili dobře, neboť se sami tak nechovají. Poměrně velká část lidí také připustila, že je spoty přiměly k zamyšlení nad vlastním chováním za volantem. Pohled do policejních statistik ovšem zatím nepotvrzuje, že by agresivních řidičů nebo opilých šoférů ubylo. Je to věc dlouhodobé osvěty.

Dopravní nehody v důsledku porušení pravidel ale nejsou plně srovnatelné s infekční chorobou, protože u nehody je tragický následek vidět okamžitě. Navíc je naše společnost prorostlá cynismem, na sociálních sítích si běžně přečtete, že oběti covidu si za to mohly samy, protože byly obézní. A pokud zesnulí nebyli tlustí, tak byli staří – a staří lidé přece umírají.

Zpracování současné kampaně má opravdu nejblíž k těm obrázkům na cigaretách. S ničím se nezdržuje a rovnou ukazuje mrtvoly nebo zdravotníky ve „skafandrech“. Není tam žádný příběh, něco, s čím by se mohl neočkovaný člověk osobně ztotožnit. Antivaxeři už materiály ministerstva předělali po svém a slogany přepsali podle vlastního rozumu.

Tím se obloukem dostáváme k tomu, zda ministerstvo efektivně využívá kanály, které má k dispozici. Pod každým příspěvkem na jeho Facebooku se objeví záplava spikleneckých teorií, chybně pochopených dat či z kontextu vytržených výroků. Myslíte, že na ně snadno někdo reaguje? Vysvětluje? Uklidňuje? Hovoří pochopitelným jazykem? A nechtěli byste toho trochu moc?

Končící ministr Adam Vojtěch kritikům připomíná, že třeba Slováci mají pěkné informační materiály, ale nižší proočkovanost. Ukazovat smrt ale nepomůže. Už teď je mezi lidmi znát agresivita a odnášejí to třeba hygienici. Nenechme se do té spirály vtáhnout.