Sportovní gigant Nike v polovině listopadu představil virtuální park Nikeland, který vytvořil v prostředí populární videohry Roblox. Připojil se tak ke značkám jako Gucci, Vans nebo Warner Bros., které se mladé zákazníky snaží oslovit nikoli pomocí reklamních spotů, ale právě skrze vlastní tematicky laděné virtuální světy. 

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Nikeland se volně inspiruje skutečným ústředím firmy, které doplňuje o řadu kurtů, hřišť a arén, kde mohou hráči plnit různé sportovní výzvy nebo spolu soutěžit v minihrách od vybíjené přes hraní „na babu“ či „podlaha je žhavá láva“. Přístup do tohoto prostředí je zdarma, Nike ale pracuje na tom, aby do něj více zapojil své reálné produkty. Už v roce 2019 si společnost nechala patentovat blockchainovou technologii CryptoKicks, která jí umožní propojit virtuální tenisky s těmi reálnými. Některé modely by díky tomu ve videoherním prostředí mohli nosit pouze hráči, kteří je vlastní i ve skutečnosti.

Pro Nike je virtuální lunapark cestou, jak si vytvořit vazbu k zákazníkům už od jejich útlého věku a obecně posílit svoji pozici mezi mladší populací. Roblox je přitom v tomto směru slibný zdroj. Každý den se k němu podle posledních dat připojí více než 47 milionů hráčů, z nichž více než dvě třetiny jsou mladší 16 let. Nike v on-line herním prostředí podle serveru CNBC plánuje představovat nové kolekce bot a oblečení, testovat trendy, ale také souběžně s významnými sportovními událostmi pořádat jejich virtuální verze.

Už nyní si mohou hráči v Nikelandu prohlédnout virtuální prodejnu, kde si prostřednictvím avatarů mohou vyzkoušet herní obdobu reálných kusů oblečení a bot značky Nike. V současné verzi za jejich pořízení zaplatí pomocí „medailí“, které mohou získat pouze tím, že plní výzvy a prozkoumávají herní mapy. Firma si ale v nedávné době začala registrovat obchodní značky pro prodej virtuálních kusů svého oblečení a inzeruje také volné pozice pro designéry virtuálních produktů, včetně specialistů na virtuální tenisky. Není tak vyloučené, že v budoucnu tyto nákupy zpoplatní nebo propojí s nákupem reálných bot.

„Nike chápe, že když mladé přiměje obouvat si jeho tenisky nejprve virtuálně, v době, kdy si teprve vytváří a upevňují svoji identitu, zvýší pravděpodobnost, že se obdobné chování díky této investici promítne i do reálného světa,“ sdělil v televizním rozhovoru pro CNBC Americus Reed, profesor marketingu na ekonomické fakultě Pensylvánské univerzity.

Nike zároveň může toto prostředí využít k průzkumu trhu mezi mladými zákazníky a vysledovat aktuální trendy, kterými se pak inspiruje při zavádění skutečných produktů. „Když uvidí, že to děti nosí v Nikelandu, mohou stejný produkt začít vyrábět i v realitě,“ uvedl pro CNBC Sam Poser, analytik specializující se na Nike ve společnosti Williams Trading.

Nejde přitom o první spolupráci tohoto typu, kterou Roblox v poslední době navázal. V minulosti už v něm svůj vlastní svět představila módní značka Vans, která vytvořila virtuální skatepark Vans World, v němž si hráči mohou zajezdit na U-rampách a vyzkoušet její tenisky. Produkční společnost Warner Bros. zase vybudovala svět Wonder Woman: The Themyscira Experience inspirovaný stejnojmennou komiksovou postavou.

Navzdory zaměření Robloxu na mladé na něj ale cílí i některé prémiové značky. Letos na jaře tu například svoji zahradu spojenou se surrealistickou uměleckou výstavou představil luxusní módní dům Gucci. V rámci výstavy nabízel k prodeji limitovanou edici svých virtuálních kabelek s cenovkou 475 herních Robuxů (zhruba šest dolarů). V následném přeprodeji se pak jedna z nich vydražila za více než 4000 dolarů, tedy vyšší částku, než kolik stála její reálná předloha.

Spolupráce slavných značek s videoherními platformami naznačuje směr, kterým se v budoucnu může on-line reklama začít ubírat. Roblox díky spolupráci s platformou Anzu již nyní nabízí možnost převést inzertní plochy, jako jsou billboardy a videostěny, do virtuálního světa. Oproti svým skutečným předlohám ale budou schopné v reálném čase měřit, kolik potenciálních zákazníků si jich všímá, a v budoucnu i cílit individuálně na jednotlivé hráče.

Projekty, jako je Nikeland, ale Roblox neoznačuje za reklamní kampaně, namísto toho o nich mluví jako o „sdílených zážitcích“. V tomto pojetí se propagace značky odklání od jednosměrných reklamních sdělení a usiluje o prvek interaktivity.

Spíše než jako virtuální verzi televizního spotu je tak projekty, jako je Nikeland, možné chápat jako obdobu firemních profilů na sociálních sítích.

Ačkoli se o Robloxu mluví jako o hře, jde spíše o videoherní platformu, která uživatelům umožňuje hry vytvářet, hrát je a setkávat se při tom s ostatními.

Nabízí už více než 40 milionů titulů, které z velké části vytvořili samotní uživatelé a jsou převážně přístupné zdarma. V Robloxu ovšem funguje virtuální měna Robux, za kterou si lze koupit bonusový obsah (kosmetické doplňky a další předměty, přístupy do placených her atd.). Robuxy lze buď koupit za skutečné peníze, nebo si je vydělat například právě vytvářením obsahu pro ostatní uživatele.

Roblox počátkem letošního roku vstoupil na burzu a v současnosti je vůbec největší videoherní společností z hlediska tržní kapitalizace. Ta se pohybuje kolem 71,5 miliardy dolarů. Nike zase drží nejsilnější pozici mezi výrobci sportovního vybavení z hlediska tržeb a překonává konkurenční značky Adidas i Puma.

NIKELAND on Roblox - Where Sport Has No Rules | Nike

NIKELAND on Roblox - Where Sport Has No Rules | Nike