Špičková vína lákají nejen movité fajnšmekry, ale také investory z celého světa. Za posledních dvanáct měsíců se jejich ceny zvýšily podle údajů poradenské společnosti Knight Frank o třináct procent, čímž poráží zhodnocení, které přinesl nákup kabelek Hermès, mincí, šperků nebo například vzácných lahví whisky. Knight Frank sleduje výkonnost alternativních investic a sestavuje ukazatel Knight Frank Luxury Investment Index. Podle čerstvě zveřejněných čísel si ke konci 3. čtvrtletí trh těchto investic meziročně polepšil o šest procent.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Za vysokou poptávkou po investicích do šperků, vín či automobilových veteránů stojí podle expertů řada faktorů. „Na trhu je hodně volných peněz a lidé se je snaží někam dát, protože se bojí vysoké inflace. Shání, co se dá,“ upozorňuje Zlatko Míčka, majitel společnosti Merlot d’Or, která na český trh dováží zejména francouzská vína. Podobně mluví i spoluzakladatel fondu Wine Management Martin Nejedlý. „Roste inflace, a tím pádem zájem o reálná aktiva,“ dodává.

Zájem investorů o vína je extrémní. „Kolik jsme toho prodali během letošní kampaně en primeur, tak to nepamatuji za pětadvacet let, co to dělám,“ říká Míčka. Během en primeur se prodávají vína z Bordeaux, která teprve zrají v sudech a na trh se dostanou až za dva roky.

Ceny investičních lahví vína táhnou nahoru nejen obavy z inflace. Sklizeň vína ve Francii totiž poškodilo počasí, což srazilo objemy produkce o desítky procent oproti běžným rokům a na to reagují i obchodníci s vínem. „Snaží se skoupit, co jde. Ceny proto letí nahoru,“ popisuje Míčka. Špatné počasí poškodilo především úrodu vín v Burgundsku a Champagne. Ceny špičkových vín z těchto oblastí tak mohou podle Míčky vyskočit vzhůru o patnáct až třicet procent.

Po vínech jsou teď z alternativních investic nejvýdělečnější automobiloví veteráni, jejichž cena vzrostla v průměru o jedenáct procent. „Je to jedna z investic, které začaly být od loňského podzimu velmi aktivní,“ říká spoluzakladatel fondu Engine Classic Cars Radek Pokorný. Za zájmem investorů stojí podle něj zejména to, že lidé museli změnit životní styl. Necestují a neutrácí za cestování ani zábavu tak jako v minulosti a ušetřené peníze vkládají do nákupu automobilů, ale i dalších alternativních investic.

Roli hraje i zmíněný strach z inflace, který vyvolaly centrální banky a jednotlivé vlády. Ty během koronavirové pandemie napumpovaly do ekonomik biliony dolarů, čímž chtěly pomoci zasaženým firmám a domácnostem a tím celému hospodářství. Výsledkem je ale svižný růst cen zboží a služeb. Konkrétně meziroční inflace v říjnu dosáhla v České republice hodnoty 5,8 procenta, což je nejvíce od října 2008. V USA to pak bylo dokonce 6,2 procenta, tedy maximum téměř za jednatřicet let.

Koronavirus ovlivnil alternativní investice i v dalším směru. „Karantény daly rovněž řadě investorů více času na výzkum trhu a investování do svých sbírek,“ uvedl již dříve Andrew Shirley z firmy Knight Frank, který má na starosti právě index luxusních investic. Vína a automobily proto nejsou to jediné, co přineslo investorům zisk. Vyplatila se rovněž sázka na hodinky a umění s výnosem pět a tři procenta. Investice do barevných diamantů a nábytku si pak polepšily o jedno procento.

Mezi barevnými diamanty je v posledních letech největší poptávka po růžových. Důvodem je podle výkonné ředitelky The Fancy Color Research Foundation Miri Chenové to, že na trhu panuje jejich nedostatek, který ještě zvýší uzavření diamantového naleziště Argyle v Austrálii. Z něj pocházelo devadesát procent světové produkce růžových diamantů. „Sběratelé mají růžové diamanty v sejfech a čekají, až cena vyroste,“ tvrdí Chenová. V současnosti navíc neví o dolu na těžbu barevných diamantů, který by se otevíral, což bude mít příznivý vliv na růst ceny.

V uplynulých dvanácti měsících se naopak nedařilo dlouholetému králi alternativních investic: vzácné whisky. Ceny těchto lahví klesly o pět procent. Za uplynulých deset let nicméně vzrostla jejich hodnota o 468 procent, což je nejlepší výsledek mezi alternativními investicemi. „Na propadu výkonu whisky se podepsala zejména první polovina loňského roku a nejistota ohledně covidu. Nižší objemy obratu se promítly do celkového výsledku,“ uvádí odborník na whisky Václav Rout s tím, že letos už trh ožívá.

Právě prudký cenový růst nejvzácnějších lahví v uplynulých letech stojí podle whisky ambasadora Pernod Ricard a sběratele whisky Zdeňka Kortiše za jejich horší výkonností. Širšímu trhu se však podle něj daří. „Je to vidět na investicích do limitovaných edicí, kde je zájem obrovský,“ zdůrazňuje Kortiš. Kromě toho se na zhoršené výkonnosti mohl podepsat i koronavirus. „Poslední rok se necestovalo a nebyly whisky festivaly, které produktu pomáhají,“ doplňuje Kortiš.

Investory kromě whisky nepotěšily ani luxusní kabelky, jejichž hodnota ztratila v uplynulých dvanácti měsících tři procenta. V minulých letech přitom kabelky Hermès porážely ostatní druhy investic do luxusu.

Chcete se naučit investovat a řídit své finance? Přidejte se k několika tisícům čtenářů, kteří odebírají newsletter Peníze HN.