Při prvním vstupu do budovy brněnské softwarové společnosti Artin může návštěvník pocítit mírnou nervozitu. Má se hlásit na recepci, kde ale nikdo nesedí. Místo toho je tam připevněná obrazovka, z níž se usmívá hnědovlasá žena. Jmenuje se Rona a je to virtuální recepční. Stačí jí nahlásit jméno pracovníka, který návštěvu čeká, a ona mu dá vědět. Mezitím si může návštěvník s virtuální recepční krátce popovídat. Třeba o svém věku ale Rona mlží a pro pobavení dodává, že roboti vlastně na věk tolik nehrají, protože vypadají pořád stejně.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na týden zdarma předplatitelem HN+ i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN+ na týden zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN+ na týden zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Část odborníků z Artinu pracovala na příjemné a hlavně praktické komunikaci s umělou inteligencí déle než tři roky. Aby v tomto směru mohli co nejvíce růst, od dubna pokračují jako samostatná firma Coworkers.ai. „Jedním z důvodů pro spin-off bylo, že chceme expandovat do dalších zemí a k tomu hledáme vhodného investora nebo partnera. Toho nenajdeme, pokud budeme stoprocentně vlastněni Artinem,“ říká Luboš Urbančok, jeden z majitelů Coworkers.ai.

Urbančok spolu s Tomášem Lyskem a Pavlem Černým drží 70 procent. Zbytek zůstal Artinu, firmě s ročním obratem kolem 300 milionů korun, která na trhu působí 24 let a mezi její zákazníky patří třeba T-Mobile nebo švýcarský výrobce textilních strojů Rieter. 

Coworkers.ai se chtějí soustředit především na trhy východní Evropy. E-commerce či internetové bankovnictví je tam totiž na vrcholu a zároveň tam nejsou tolik rozvinutí chatboti a voiceboti, tedy umělá inteligence, která s lidmi prostřednictvím zpráv nebo telefonátu řeší nejrůznější potřeby. „Soustředíme se na segment, který zahlcují rutinní dotazy,“ popisuje Urbančok.

Jejich technologie je na trhu dva roky a dnes ji používá třeba pojišťovna Kooperativa, kde s lidmi komunikuje chatbot Felix, nebo Generali Česká pojišťovna, kde mají chatbota Lea. Podle Urbančoka se zájem o tento produkt meziročně zdvojnásobil a totéž očekávají i letos.

Celý projekt začal na přelomu let 2018 a 2019, kdy skupina tehdejších zaměstnanců Artinu vyvinula chatbota pro Komerční banku, který slouží především jako podpora personálnímu oddělení. Poté přišly zakázky od dvou velkých pojišťoven a vývoj umělé inteligence se rozjel naplno.

„Loni jsme naše chatboty a voiceboty sjednotili pod názvem Coworkers.ai, čímž říkáme, že jsme virtuální kolegové, kteří pomáhají na zákaznické lince. A název našeho produktu jsme použili i pro pojmenování spin-offu,“ dodává Lysek, další z majitelů firmy. Ta zatím čítá 15 lidí s věkovým průměrem 30 let. Všichni jsou bývalí zaměstnanci Artinu, kteří na vývoji produktu pracovali od začátku. 

Osamostatnění vnímají částečně i jako odměnu od zakladatelů Artinu, Jana Najvárka a Tomáše Ondráčka, za to, že jsou jejich chatboti a voiceboti tak úspěšní. Umožnila to i koronavirová pandemie, během níž si lidé zvykli více věcí zařizovat z domova a přestali chodit na pobočky. Pro firmy pak nonstop dostupná obsluha představovala konkurenční výhodu.

„Předěl ve vnímání umělé inteligence u firem vidíme v souvislosti s koronavirem, ale věříme, že největší boom má ještě před sebou. Musí si na to zvyknout také zákazníci, kteří jsou někdy nedůvěřiví. K tomu můžeme přispět, pokud konverzace s naší technologií bude skoro taková jako s živým člověkem,“ dodává Lysek.

Coworkers.ai zůstanou spolu s Artinem v jedné budově v brněnském Technologickém parku, kde sídlí i Jihomoravské inovační centrum nebo firmy jako Y Soft či Red Hat, a poblíž se nachází Vysoké učení technické. Tento ekosystém přispívá k tomu, že se v Brně novým technologiím daří, zároveň je ale příčinou nedostatku pracovních sil, s čímž se potýkají i Coworkers.ai. Letos chce vedení firmy přibrat dalších 15 zaměstnanců. Motivovat je plánují kromě jiného i opčním programem ESOP, tedy podílem na společném úspěchu firmy.