Legendární hokejista Jaromír Jágr spojil své jméno s novým rodinným e-shopem na výživové doplňky. Podnik jeho matky a sestry spoléhá na to, že slavná značka přitáhne zákazníky ke zboží, kterého jsou plné i další internetové obchody. Vždyť to přece doporučuje Jágr, a podívejte se, v jaké je kondici! A to je právě ten problém. Hokejista se zapojil do podnikání, ve kterém si může pořádně nabít ústa. Nabízené produkty jsou v celé Evropě přísně kontrolované a při jejich propagaci se hlídá, aby veřejnost nepodléhala tlaku slavných osobností.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Jágrova rodina se totiž pustila do obchodování s konopnými přípravky. Tento sortiment zažívá v posledních letech na českém trhu opravdový rozkvět. Některé výrobky se dokonce prodávají i v automatech v obchodních centrech. Protože má tenhle byznys spoustu šedých míst, tak se papírově řadí mezi kosmetiku, sběratelské předměty anebo doplňky stravy. Prodejci tedy nemohou konopné výrobky propagovat jako léky ani jim léčivé účinky připisovat. Máloco je tak kontrolované jako prodávání všelijakých zázraků, které mají člověka zbavit jeho bolestí a zdravotních obtíží.

Konopné produkty (CBD) jsou nežádoucí v hlavních internetových reklamních systémech. Internetové obchody proto už delší dobu platí za spolupráci s populárními uživateli na Instagramu a dalších sociálních sítích. Celebrity a influenceři tak trochu spoléhají na to, že je podobného obsahu tolik, že úřady nejsou schopné ohlídat každé porušení pravidel. Ani kontrolní algoritmy sociálních sítí nejsou všemocné, takže na uživatele propagující konopné oleje, masti a kapky narazíte každou chvíli. A protože je od loňského roku protizákonné používat při propagaci zdravotnických prostředků jméno a tvář známé osobnosti, tak někde bokem zmíní, že jsou to jen doplňky stravy.

Jaromír Jágr nepochybně je slavná osobnost. A jednoznačné je i to, že se stal marketingovou tváří nového projektu. „Napadlo mě udělat vlastní značku, abych mohl dělat něco, co by mě bavilo,“ tvrdil novinářům při tiskové konferenci. Představované produkty mu prý jednoznačně pomáhají na úlevu od bolesti a se spánkem. Celou dobu se tvářil, jako by e-shop a značka byly jeho, web i sociální sítě používají věty jako „vytvořeno na Jaromírovo přání a za jeho asistence“. Ve vlastnické struktuře firmy, která za e-shopem stojí, však vůbec nefiguruje. Nemá v ní podíl, nemá v ní žádnou funkci.

Na první pohled se to může zdát jako banalita a rodinná věc Jágrových. Je to ale důležité právě kvůli zákonu o regulaci reklamy. V tu chvíli totiž hokejista nevystupuje jako podnikatel a prodejce vlastního zboží, ale jako najatá tvář, i když ho se skutečnými vlastníky pojí rodinné vazby.

Dokud bude padesátiletá hokejová legenda doporučovat proteinové prášky, nic se neděje. Jenže web jeho značky jako by naznačoval, že nabízené zboží pomáhá se zdravotními problémy. To první, co návštěvník stránek uvidí, je slogan: „Zdraví je výhra, o kterou se musí denně bojovat. JJ68 vám pomůže vítězit“. Obchod nabízí například náplasti s kanabidiolem, „užívané při lokálních bolestech“, které „urychlují hojivé procesy“. U jiného krému slibuje příznivý účinek na svaly a klouby. Olejové kapky prý vedou k fyzické a psychické kondici, protože „nastolují homeostázu“.

Je to zkrátka typické marketingové pomrkávání. Internetové obchody pravidelně zkoušejí, kam až mohou zajít, aniž by se o něj začal zajímat Státní ústav pro kontrolu léčiv. Dokud něco prodáváte jako doplněk stravy, nemusíte ověřovat účinky. O to víc potom marketing kouzlí se zavádějícími popisky, aby navodil dojem, že výrobek umí léčit anebo naopak předcházet zdravotním potížím. Typické je, že ty nejlákavější sliby jsou velkým písmem a mají nápadnou grafiku, zatímco právní upozornění se krčí malým písmem.

Také „Jágrův“ obchod nakonec přiznává, že si nekupujete léčiva, výrobky nejsou určené k léčbě a nepomohou s prevencí. Informaci se ale dočte jenom ten, kdo si v patičce stránky rozklikne sekci s nejčastějšími otázkami a poposune se až k předposlední odpovědi. Kolik návštěvníků asi uvidí tuto informaci a kolik jich uvidí úvodní video, kde si hokejista kape do úst konopný olej? A kolik si jich v médiích přečetlo hokejistovo tvrzení, že našel něco, co „stoprocentně“ funguje proti bolesti? Pozor na zázraky, ani hokejový bůh je zařídit neumí.