Soukromé televizní stanice budou mít volnější ruce při vysílání reklamy. Dovoluje jim to zákon, který zatím schválili poslanci a teď se jím bude zabývat Senát. Dosavadní limit byl 12 minut reklamy za hodinu (bez programových upoutávek a sponzoringu). Toto omezení odpadá. Přes den budou moci zařadit až 144 minut reklamy a teleshoppingu, přičemž bude jenom na nich, jak tyto bloky budou dlouhé a jak budou rozprostřené na vysílací ploše. V nejsledovanějším čase mezi osmnáctou hodinou a půlnocí bude maximální množství reklam 72 minut, opět bez stanovení maximální délky reklamního bloku v rámci jedné hodiny. K tomu mohou přidat ještě sponzoring a upoutávky na další pořady nebo služby.
České televize se tato změna nijak nedotkne. Reklamy zůstanou jenom na ČT2 a ČT sport v maximálním množství půl procenta denního vysílacího času, od 19 do 22 hodin v maximální délce šesti minut za hodinu. Nemění se ani to, že výnosy z reklamy na ČT2 musí přeposílat do státního kulturního fondu a nemůže je použít pro vylepšení svého hospodaření. I když by se jí v současné ekonomické situaci hodilo rozšíření reklamních časů, vláda ani poslanci žádný takový vstřícný krok neudělali. Měli totiž napilno.
Nedávno jste již předplatné aktivoval
Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.
Tento článek pro vás někdo odemknul
Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!
Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.
Zadejte e-mailovou adresu
Zadejte e-mailovou adresu. Zadaná e-mailová adresa je ve špatném formátu.
Máte již účet? Přihlaste se.
Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení
Využitím nabídky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Přihlaste se,
nebo si jen přečtěte odemčený článek bez přihlášení.
Zdá se, že už se známe
Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.
Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma
Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.
V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.
Pokračovat na článekČtyři velké úkoly pro nové členy Rady České televize
Co tak najednou? Může za to Brusel. Český parlament dohání velké zpoždění při propisování evropské směrnice do národních zákonů. Takzvaná audiovizuální směrnice byla na evropské úrovni odsouhlasena už na podzim roku 2018, přičemž všechny členské státy dostaly dvouletou lhůtu na to, aby unijní pravidla daly do svých zákonů. Termín uplynul v září 2020, před druhou vlnou covidu, a čeští zákonodárci ho nestihli. K potřebným úpravám se sněmovna horko těžko dostala na podzim loňského roku, jenže to pro změnu byly volby, takže ani tehdy je nestihla schválit.
Problém zdědila vláda Petra Fialy a ta se snažila hotový zákon protlačit sněmovnou co nejrychleji. Evropská komise se totiž naštvala a podala na Českou republiku žalobu k Soudnímu dvoru EU. Hrozí nám pokuta ve výši několika desítek milionů korun, která navíc poroste s každým dnem, kdy nejsou unijní pravidla v národním právu. Pohnout proto musí i Senát – a tím pádem nebyl čas na žádné velké úpravy, změny, doplňky a nápady.
Uvolnění limitů pro televizní reklamu je celoevropské, Brusel se tím snaží vytvořit trochu férovější prostředí. Zatímco televizní stanice musí dodržovat spoustu regulí a nemohou vyvíjet obchodní činnost v takovém rozsahu, jaký by si přály, jejich internetoví konkurenti dosud tolik omezení neměli. Globální technologické giganty mohly vydělávat na videoobsahu, a přitom nemusely tyto peníze investovat zpátky v zemích, kde je vydělaly.
Protože význam a dosah internetových videoportálů během let narostl, došla unie k tomu, že by měly mít také odpovědnost za to, co se na nich objevuje. Směrnice schválená v roce 2018 jim tedy ukládá, ať zapnou rodičovský zámek, aby se děti nemohly dostat k obsahu, který není adekvátní jejich věku. Musí také důsledněji hlídat podvodné reklamy a některé zboží není vůbec možné propagovat, stejně jako v televizi. Odpovídat budou také za uživatelské videonahrávky, aby se už nestávalo jako v předchozích letech, že se touto cestou budou šířit videa teroristických organizací.
V Česku bude na dodržování těchto povinností u českých služeb dohlížet Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Protože se za platformy pro sdílení videonahrávek považují také stránky s obsahem pro dospělé, kam uživatelé nahrávají domácí nebo profesionální porno, bude mít o práci postaráno. Pod české právo totiž spadá i několik největších světových pornostránek s miliardami návštěv měsíčně. S vysílací radou jsou mimochodem skoro sousedi, protože majitelé těchto webů sídlí jenom pár minut pěšky od kanceláří státního regulátora.
Zatímco videoportály budou upravovat technické parametry a televize lákat inzerenty, jeden sektor ještě nemusí dělat nic. Kvůli kalupu, ve kterém se zákon schvaloval, se do něj nedostala povinnost pro Netflix a další světové portály, aby investovaly peníze do natáčení v Česku. V jiných evropských zemích už tento paragraf platí, u nás se prý připraví dodatečně, ale není jasné, kdy to bude. Pevně se držíme našich tradičních národních hodnot: nejdřív máme na všechno dost času a potom to doháníme na poslední chvíli.