Vybrat si to správné jízdní kolo trvá Čechům v průměru tři měsíce a proces to může být tak bolestivý, že část z nich své cyklistické ambice v průběhu cesty vzdá. Vyplývá to z dat chytrého srovnávače Outfindo, který se snaží proces výběru pomocí umělé inteligence usnadnit a desítky technických parametrů laikům přeložit do lidského jazyka. Podobná, ne-li horší situace ale podle zakladatele a bývalého cyklistického závodníka Jana Matějů panuje i u dalších typů produktů, zejména u elektroniky. Právě tímto směrem nyní se svým start-upem expanduje a nabírá další miliony od investorů.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

„Od té doby, co mám děti, tak už máme třetí vysavač. Nikdy jsem ho nevybral správně. Jako zákazníka mě vlastně irituje, že přijdu na stránky velkého e-shopu, kde mi sice výběr zúží na deset kategorií vysavačů, ale já vlastně netuším, na co která z nich je. Nikdo se mě nezeptá: Jak to u vás doma vypadá? Máte psa? Máte na zemi dřevo?“ přibližuje motivaci Matějů. 

„Když jste v době před internetem přišel do obchodu, tak tam byl prodavač, který zároveň fungoval jako průvodce vším, co bylo v regálech. Stačilo mu se na vás jen podívat, udělat si nějaký obrázek a už vám dokázal zúžit výběr toho, co je pro vás jako zákazníka relevantní. Celá naše ambice je nasimulovat tohoto fyzického průvodce i v prostředí e-shopů,“ dodává podnikatel, který působil jako výkonný ředitel rozvážkové společnosti Dáme jídlo (dnes Foodora), na vedoucích pozicích v operátorovi O2 či v představenstvu vydavatelství Economia, mezi jehož tituly patří i Hospodářské noviny. 

„Celá e-commerce zkrátka úplně zapomněla na zákazníka. Soustředí se na co nejširší nabídku, distribuci a zvládání růstu. Právě to pro mě bylo impulzem založit Outfindo. Vrátit klienta zpět do středu dění, využívat nejmodernější technologie a postavit řešení, které mu skutečně pomůže s výběrem čehokoliv,“ říká Matějů. Konkrétně u výběru kol hrálo roli také to, že v průběhu pandemie a cyklistického boomu bývalý závodník čelil salvám dotazů od svých přátel na to, jak si ideální kolo vybrat. Z tohoto popudu tak vzešel srovnávač, který dnes umožňuje vybírat ze 14 tisíc kol ve skladech téměř stovky e-shopů. 

 Od svého založení v roce 2020 Outfindo od investorů vybralo 1,1 milionu eur (téměř 27 milionů korun). Získalo si důvěru i velkých jmen jako Roberta Kyncla, jednoho z nejvýše postavených Čechů světového byznysu, který v současnosti vede společnost Warner Music, či Richarda Waltra, zakladatele start-upu Mews, který vyvinul inovativní software pro řízení hotelů a sám má nyní našlápnuto stát se dalším českým jednorožcem. K nim se nyní s dalšími 900 tisíci eur připojují investiční skupiny Presto Ventures, Patero a investoři Bohuslav Dohnal a Miroslav Vlasák z cloudové společnosti Revolgy.

„V poslední době vidíme mnoho společností, které se snaží rozšířit svůj byznys o umělou inteligenci, i když to mnohdy není nutné. Oproti tomu Outfindo je podle nás ve správný čas na správném místě v odvětví, které přesně takové řešení potřebuje,“ komentoval investici partner v Presto Ventures Roman Nováček. 

„Zákazníky i produkt již mají a k tomu i vše potřebné pro jeho zdokonalení. Konkrétně správnou kombinaci nejmodernějších velkých jazykových modelů, dobře prověřených neuronových sítí a robustního přístupu ke strojovému učení,“ dodal přední odborník na umělou inteligenci Jan Romportl, který Presto Ventures s investicí radil.

V širokých nabídkách se zákazníci typicky musí zorientovat sami pomocí základních vyhledávacích filtrů. Matějů ale upozorňuje, že často sami nevědí, co přesně hledají. Nechávat tak vyhledávání čistě na nich je ze strany e-shopů risk. „Obchodníci si teď nemohou dovolit ztratit jediného zákazníka, protože tlak na náklady a cash flow je dnes jeden z nejvyšších, jaký jsme kdy zažili,“ vysvětluje zakladatel Outfinda. S klesající poptávkou se vzhledem k šetřícím zákazníkům potýká již přes rok celý maloobchodní trh a zejména v cyklistických obchodech je situace tak špatná, že řada provozovatelů je nyní nucena prodávat pod cenou 

S výběrem kola srovnávač pomáhá jednoduchým dotazníkem, který luštění dlouhých výčtů parametrů nahrazuje sadou jednoduchých otázek – kolik měříte, kde hodláte jezdit, o jak dlouhé výlety půjde? Když už pak dojde na konkrétní věci jako například typ rámu, dotazník vypočítává přednosti jednotlivých materiálů, ale také jejich cenová rozmezí. Základy pro tuto činnost poskytuje práce umělé inteligence, která schroustala technické specifikace 180 tisíc typů kol, rozebrala je na součástky a každé z nich přiřadila určitou vlastnost. „Pak jednotlivé vlastnosti zase složí a dokáže říct, že toto kolo je skvělé na delší výlety v přírodě v takovém a takovém terénu, pro tak a tak vysokého jezdce a bude se přitom chovat takhle. Od toho pak můžete odvodit jednotlivé otázky.“ 

Stejný systém nyní zpracoval ve spolupráci s předními retailovými hráči také parametry praček a v řádu týdnů spustí i další elektroniku. „Velká spotřební elektronika, smartphony, televize, to je něco, co máme nyní na stole a u čeho pracujeme na cestě na trh s konkrétními partnery,“ přiblížil Matějů. „V dlouhodobém horizontu pak doufám, že začneme dělat i auta, kde je ta komplexita extrémní. Nejdříve bych ale rozjel více vertikál v kategoriích produktů, které si koupím jednou za pár let.“

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.