Reklama v České republice potřebuje více etiky a méně zákazů, říkají lidé z branže

Pravidla reklamy na léčiva a tabák se změní

Praha, 5. 2. 2002
Ačkoli by se dalo očekávat, že novela zákona o regulaci reklamy vyvolá zájem médií, protože reklama je hlavním zdrojem jejich příjmů, média jí věnovala jen malou pozornost.
Důvod je jednoduchý: Problém, který vyvolává nejvíce sporů, regulace reklamy na léčivé prostředky, se dotýká v první řadě farmaceutického průmyslu a teprve v druhé řadě mediálního trhu.
Novelu zákona o regulaci reklamy si vynutila harmonizace našich zákonů s právem Evropské unie. Dosavadní zákon z roku 1995 se týká reklamy na čtyři komodity: tabákové výrobky, alkohol, střelné zbraně a léčiva. Novela, jejíž schvalování se v těchto dnech dostává do závěrečné fáze, žádné další zboží nepřidává, ale regulaci reklamy upřesňuje a rozšiřuje.
Nejvíce změn se týká léků a léčiv, u nichž se reklama bude řídit pravidly Směrnice EU, která chrání spotřebitele a pacienta před agresívními kampaněmi továren vyrábějících léky a léčiva. Stanovují se zde pravidla i pro návštěvy obchodních zástupců u lékařů a lékárníků, pro sponzorování lékařských kongresů a poskytování vzorků léčiv.
Médií se týkají hlavně změny u reklamy na tabákové výrobky. Podobně jako v Evropě, také u nás se nesmí v televizi vysílat reklama na cigarety. Novela navrhuje rozšířit zákaz i na rozhlas, který tuto reklamu u nás mohl vysílat v noci.
Nově se objevuje ustanovení, podle něhož se reklama na tabák nesmí tisknout v novinách a časopisech určených pro mládež. Billboardy s tabákovou reklamou se mají zakázat v okruhu 300 metrů od škol a dětských hřišť.
Nápis o škodlivosti kouření na krabičkách cigaret by měl dostat jednotný text: "Ministerstvo zdravotnictví varuje: kouření způsobuje rakovinu," čímž se zruší dosavadní volnost zákona, která umožnila i takové texty jako: "Nedobrovolné kouření ohrožuje zdraví."
Přesto poslanec Josef Janeček z KDU/ČSL novelu nazval protievropskou normou, která je v rozporu s doporučeními Světové zdravotnické federace i Světové banky a žádal, aby se zavedl absolutní zákaz reklamy tabákových výrobků.
Parlament teď čeká závěrečné hlasování o pozměňovacích návrzích, kterých je více než padesát. Poslanci žádají, aby z novely byl vypuštěn teleshopping, jehož pravidla určuje vysílací zákon. Dále chtějí, aby se z definice komunikačních médií reklamy vyřadily dopravní prostředky.
Nejvíce diskusí vyvolává ustanovení vládního návrhu, které zakazuje nejen reklamu léků na lékařský předpis, ale také těch volně prodejných léků, jejichž cenu hradí veřejné zdravotní pojištění.
Novela stanovuje čtyři orgány dozoru nad dodržováním zákona. Jsou to Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, Státní ústav pro kontrolu léčiv, Ministerstvo zdravotnictví a živnostenské úřady. Předseda Asociace komunikačních agentur (AKA) Jiří Mikeš k tomu říká: "Je tu moc dozorčích orgánů, které nemají potřebné zkušenosti a cit pro komerční komunikace."
Na dotaz, zda novela svými dopady může ovlivnit reklamní trh, Mikeš uvedl: "To, že nebudeme moci dělat reklamu na některé volně prodejné léky, mediální trh pochopitelně pocítí." (miš)

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist