účastník ekonomického fóra HN
Praha, 26. 2. 2002
Navzdory světové ekonomické recesi, která postihla většinu velkých automobilek, mladoboleslavská Škoda Auto posiluje své zahraniční pozice a hledá nová odbytiště. Pro její produkci je tuzemský trh malý. Loni prodala v Česku jen 18 procent výroby, přitom její tržní podíl zde přesáhl 52 procent.
"Řídíme se dlouhodobou strategií. Loni jsme vstoupili na indický trh, připravujeme vývoz automobilů do Indonésie, výrazně roste náš prodej v Rusku," uvedl šéf automobilky Vratislav Kulhánek. Ruský trh je pro Škodu oblastí s nejvyšší dynamikou růstu. Přestože tam loni prodala jen 8 391 vozů, je to o 286 procent více než v roce 2000. Největším exportním trhem Škody je Německo, kde loni vzrostl prodej o 5,7 procenta na 69 tisíc škodovek.
Celosvětová recese však výnosy ze zahraničí snižuje. Podle Kamila Janáčka z Komerční banky bude období přibližování k unii provázeno dalším posilováním české měny.
"Firmy jako Škoda Auto to přežijí bez problémů, ale pochybuji o tom, že desetiprocentní zhodnocení kurzu za osm měsíců je přirozený jev. Navíc česká ekonomika, v dovozech závislá na dolarech a ve vývozu na eurech, se bude se zpevňujícím dolarem a slábnoucím eurem těžko potýkat," řekl Kulhánek.
Pokud budou při trvajícím kurzu koruny dodávky ze zahraničí levnější, pak Škoda nevylučuje, že některé tuzemské subdodavatele nahradí zahraničními. (ab)