TITULEK34: Ahold se chce zaměřit na multifunkční centra

PEREX: Největší maloobchodní řetězec letos láká další zákazníky na čerstvé potraviny.

AUTOR-DOMICIL: Praha, 18. 7. 2002

Vybudovat vedle hypermarketů multifunkční centra obchodů, služeb a zábavy. To je celosvětový trend, kterým se i v Česku řídí největší tuzemský maloobchodní řetězec Ahold Czech Republic. Tento postup by měl firmě zaručit jak konkurenceschopnost, tak růst tržeb i zisků.

"Tradiční maloobchody budou poskytovat čím dál více služeb, zároveň budou rozšiřovat sortiment. Ve Spojených státech, ale už i v Evropě, se služby v hypermarketech rozšiřují například o optiku, lékárnu, cestovní kanceláře, pojištění nebo prodej elektřiny, v Americe se zavádějí i denní stacionáře, poskytující základní zdravotní péči," říká šéf Aholdu CR Peter Ruzicka.

Trend je patrný i v síti Aholdu v Česku. Vlastní pekárny a dopékárny má společnost nejen v hypermarketech, ale i v některých menších supermarketech. Sortiment rozšiřuje o prodej pohonných hmot v zatím pěti čerpacích stanicích u center Olympia ve větších městech, v říjnu hodlá otevřít šestou ve Frýdku-Místku.

Konkurenční výhodu má přinést i nejrozsáhlejší letošní inovace, tzv. Fresh program, který zcela mění styl zásobování čerstvými potravinami. Prodejny již neodebírají suché a chlazené potraviny od dodavatelů, ale v přesně určeném čase, množství a kvalitě ze tří distribučních center Aholdu. Program se týká ovoce a zeleniny, do konce roku se rozšíří i na maso, lahůdky a pečivo. "Co může více přilákat zákazníky do prodejen než čerstvé zboží?" přibližuje cíl programu ředitel Aholdu.

Od všech opatření si Ahold slibuje udržení dynamiky růstu obratu. Ten se loni meziročně zvýšil o 26 procent na 29,6 miliardy korun. Podle zjištění společnosti Incoma Research však se růst tržeb obchodních řetězců zpomaluje. Zatímco mezi roky 1999 a 2000 se obrat padesáti největších řetězců v Česku zvýšil o 41 miliard korun, mezi roky 2000 a 2001 při větším počtu prodejen obrat vzrostl jen o 30 miliard na celkových 263 miliardy korun.

Zároveň dochází ke koncentraci prodeje. Podíl 50 řetězců na českém maloobchodě s potravinami se podle odhadu Incoma Research blíží 70 procentům, přitom podíl deseti největších řetězců představuje 50 procent.

"Během několika málo let bude 70 až 80 procent tuzemského trhu ovládat nejvýše pět firem," naznačil další trend dřívější ředitel řetězce Ahold CR Dick Boer s tím, že snížení počtu hráčů na trhu se jeho společnosti netýká. Napovídá tomu i dosavadní vývoj. Deset let působení Aholdu v Česku lemují názvy firem, které společnost předstihla, koupila, založila či změnila. Připomeňme bývalý Interkontakt, firmy Česká General Food, Euronova, prodejny Mana, Prima či Sesam.

Cílem Aholdu ČR v letošním roce je prvenství mezi obchodními společnostmi, obrat 35,8 miliardy korun a zvýšení tržního podílu z dosavadních 12,9 na 14,7 procenta.

Ahold NV

Burzovní data

kurz 17.7. 17,04

min/max (12 měsíců) 14,53/35,98

od zač. roku -47,86%

Ahold Czech Republic, a.s.

Základní kapitál: 6 842 680 tis. Kč

Obrat v roce 2001: 29,6 mld. Kč

Počet zákazníků v r. 2001: 120 miliónů

Průměrný počet zaměstnanců: 13 000

Struktura k 30. 6. 2002:

Počet supermarketů Albert 168

prodejní plocha supermarketu: 800 - 2 500 m2

Počet hypermarketů Hypernova 39

prodejní plocha hypermarketu: 2 500 - 10 000 m2

Akcionářská struktura:

Euronova Holding, a.s., člen skupiny Royal Ahold, Nizozemsko 100%