Washington, 7. 8. 2002 (John Lippman, Bruce Orwall)

Každý týden přicházejí z Hollywoodu zprávy o dalším překonaném rekordu v tržbách pokladen kin. Léto přineslo několik premiér, které lze pokládat za události roku: Spider-Man nebo Men in Black 2. Ale jsou tu i filmy, jejichž návštěvnost byla nad očekávání nízká - a těmi se hollywoodská studia příliš nechlubí.

Tržby za vstupné přes 100 miliónů dolarů zaznamenalo letos devět filmů (loni pět). Nicméně letos v létě utržily mezi 50 až 100 milióny dolarů pouze čtyři filmy, kdežto loni jich bylo jedenáct. Většina letošních premiérových snímků - 37 - vydělala méně než 50 miliónů dolarů.

Nezájem diváků pociťují nejvíc filmy pro děti. Studio Walta Disneye uvedlo dvě novinky, animovaný (a úspěšný) snímek Lilo and Stitch s nízkým rozpočtem, a méně nápaditý The Country Bears o rozpočtu 35 miliónů dolarů, který během prvního promítacího víkendu utržil na vstupném jen okolo 5 miliónů dolarů.

Společnost AOL Time Warner Inc. Warner Brothers si chtěla zopakovat úspěch nízkorozpočtových filmů o Pokémonech a uvedla do kin Powerpuff girls, který vyšel na 15 miliónů dolarů a během prvního víkendu vydělal na vstupném 11,2 miliónu dolarů. Na film Hey Arnold!: The Movie, který do distribuce uvedlo studio Paramount Pictures, se zatím prodaly vstupenky za 13,5 miliónu dolarů.

Prezident domácí filmové distribuce Warner Bros. Dan Fellman soudí, že trh s dětskými filmy je přesycen a unaveni jsou už i rodiče. "Byly obrovské možnosti výběru," řekl. "Rodiče, kteří vzali děti na Spider-Mana, Hvězdné války - Epizodu II a Muže v černém 2, se už necítí provinile, když s nimi nejdou na Powerpuff girls nebo The Country Bears.

Nízkou návštěvnost nevykazují jen filmy pro děti. Pocítily ji i některé snímky s celebritami, které jsou obvykle zárukou kasovního úspěchu. K nim lze zařadit Windtalkers s Nicolasem Cagem, Bad Company s Anthonym Hopkinsem a K-19: The Widowmaker s Harrisonem Fordem. Posledně jmenovaný financovala částkou 100 miliónů dolarů společnost Intermedia Films společně s National Geographic, ale film vydělal na vstupném jen 26,6 miliónu dolarů.

Dosud se od května, kdy byl do kin uveden Spider-Man, prodalo v amerických kinech vstupné v celkové hodnotě 2,3 miliardy dolarů, což je o 21 procent více než za stejné období loňského roku.

Ale tato suma nevypovídá nic o tom, jak si snímky, které skórovaly v pokladnách, vedou po stránce rentability. Například film Men In Black 2 z produkce studia Sony Corp. vydělal v domácím prodeji zatím 158 miliónů dolarů. Náklady na výrobu a marketing ale dosáhly 200 miliónů dolarů, takže se nenaplnila očekávání rychlého zisku. Rovněž Stuart Little 2 od stejného producenta, který přišel na 120 miliónů dolarů, vydělal zatím jen 37,9 miliónu dolarů. Vedení Sony ale doufá, že snímku pomůže uvedení do kin v zahraničí.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist