| Washington, 7. 8. 2002 (John Lippman, Bruce Orwall) Každý týden přicházejí z Hollywoodu zprávy o dalším překonaném rekordu v tržbách pokladen kin. Léto přineslo několik premiér, které lze pokládat za události roku: Spider-Man nebo Men in Black 2. Ale jsou tu i filmy, jejichž návštěvnost byla nad očekávání nízká - a těmi se hollywoodská studia příliš nechlubí. Tržby za vstupné přes 100 miliónů dolarů zaznamenalo letos devět filmů (loni pět). Nicméně letos v létě utržily mezi 50 až 100 milióny dolarů pouze čtyři filmy, kdežto loni jich bylo jedenáct. Většina letošních premiérových snímků - 37 - vydělala méně než 50 miliónů dolarů. Nezájem diváků pociťují nejvíc filmy pro děti. Studio Walta Disneye uvedlo dvě novinky, animovaný (a úspěšný) snímek Lilo and Stitch s nízkým rozpočtem, a méně nápaditý The Country Bears o rozpočtu 35 miliónů dolarů, který během prvního promítacího víkendu utržil na vstupném jen okolo 5 miliónů dolarů. Společnost AOL Time Warner Inc. Warner Brothers si chtěla zopakovat úspěch nízkorozpočtových filmů o Pokémonech a uvedla do kin Powerpuff girls, který vyšel na 15 miliónů dolarů a během prvního víkendu vydělal na vstupném 11,2 miliónu dolarů. Na film Hey Arnold!: The Movie, který do distribuce uvedlo studio Paramount Pictures, se zatím prodaly vstupenky za 13,5 miliónu dolarů. Prezident domácí filmové distribuce Warner Bros. Dan Fellman soudí, že trh s dětskými filmy je přesycen a unaveni jsou už i rodiče. "Byly obrovské možnosti výběru," řekl. "Rodiče, kteří vzali děti na Spider-Mana, Hvězdné války - Epizodu II a Muže v černém 2, se už necítí provinile, když s nimi nejdou na Powerpuff girls nebo The Country Bears. Nízkou návštěvnost nevykazují jen filmy pro děti. Pocítily ji i některé snímky s celebritami, které jsou obvykle zárukou kasovního úspěchu. K nim lze zařadit Windtalkers s Nicolasem Cagem, Bad Company s Anthonym Hopkinsem a K-19: The Widowmaker s Harrisonem Fordem. Posledně jmenovaný financovala částkou 100 miliónů dolarů společnost Intermedia Films společně s National Geographic, ale film vydělal na vstupném jen 26,6 miliónu dolarů. Dosud se od května, kdy byl do kin uveden Spider-Man, prodalo v amerických kinech vstupné v celkové hodnotě 2,3 miliardy dolarů, což je o 21 procent více než za stejné období loňského roku. Ale tato suma nevypovídá nic o tom, jak si snímky, které skórovaly v pokladnách, vedou po stránce rentability. Například film Men In Black 2 z produkce studia Sony Corp. vydělal v domácím prodeji zatím 158 miliónů dolarů. Náklady na výrobu a marketing ale dosáhly 200 miliónů dolarů, takže se nenaplnila očekávání rychlého zisku. Rovněž Stuart Little 2 od stejného producenta, který přišel na 120 miliónů dolarů, vydělal zatím jen 37,9 miliónu dolarů. Vedení Sony ale doufá, že snímku pomůže uvedení do kin v zahraničí. |
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



