Vstup do unie doprovodí reklama

Praha, 19. 8. 2002
Výběrové řízení na reklamní agenturu, která povede informační kampaň o Evropské unii v rozhodujícím roce před referendem a vstupem ČR do EU, proběhne po schválení státního rozpočtu na příští rok. "Hned jak se v médiích objevila informace o větším rozpočtu na příští rok, reklamní agentury nás zasypávají telefonáty a nabídkami na schůzku. Zatím je to ale předčasné," říká Luděk Zahradníček, zástupce ředitelky oboru komunikační strategie MZV ČR.
Bude vypsána veřejná obchodní soutěž, o níž bude informovat Obchodní věstník a denní tisk. O vítězi rozhodne komise sestavená z lidí z Ministerstva zahraničních věcí (zástupci odboru komunikační strategie, kabinetu ministra). Významné slovo bude mít poradní orgán ministerstva - Rada komunikační strategie, ve které zasedají novináři, sociologové, poslanci, senátoři atd. Postupovat se bude podle zákona o veřejných zakázkách. Odbor komunikační strategie (OKS) bude s největší pravděpodobností vybírat i agenturu mediální pro vypracování mediální strategie. "Duch kampaně se bude odvíjet mj. i od zadání nové vlády a nového vedení ministerstva - tyto věci si ujasníme během několika příštích týdnů," vysvětluje Luděk Zahradníček. Smlouvy se uzavírají většinou na rok.
Stávající reklamní agentura BBK měla s MZV smlouvu do června. Na další část kampaně bude vypsáno výběrové řízení. Zatím není jasné, zda agentura, která bude vybírána pro závěr roku 2002, bude tou, co bude mít na starosti navýšený rozpočet na komunikaci v příštím roce. "Ve druhé části letošního roku připadá v úvahu podpora pořadů v televizi či direct mail. Takhle dlouho před referendem by mohlo jít o mnohem účelněji vynaložené prostředky než na TV spoty a billboardovou reklamu," míní Luděk Zahradníček.
Částka 100 miliónů korun na komunikační kampaň v souvislosti se vstupem České republiky do EU, o které se nedávno vyjadřoval ministr zahraničních věcí Cyril Svoboda v médiích, není podle Luďka Zahradníčka konečná. Nicméně dá se předpokládat, že v souvislosti s chystaným referendem a závěrečnou fází přípravy na vstup půjde o rozpočet podstatně větší, než tomu bylo v uplynulých dvou letech. "Vzhledem k tomu, že příští rok bude pro vstup do EU rozhodující - pravděpodobně proběhne i referendum - očekávám, že na tom budeme lépe. Vstup do EU je prioritou vlády a my bychom chtěli, aby si nikdo nemohl stěžovat, že mu chyběly informace, na jejichž základě by se mohl v referendu rozhodnout," potvrzuje Luděk Zahradníček. Letošní rozpočet přitom činí 40 miliónů korun a v roce 2001 šlo zhruba o 50 miliónů. Převážná část peněz jde na komunikaci. Čím větší rozpočet odbor na komunikaci od EU získá, tím více bude zapojena televize a billboardy.
Více o dosavadní komunikační strategii a připravované kampani v příštím roce se dočtete v pondělním čísle 34 časopisu Marketing & Media.