Odhad ztrát na silnicích ze dne na den roste

Povodněmi zničené silnice a mosty se budou rekonstruovat až do roku 2004.

www.ihned.cz/kalab
Ještě včera ráno odhadovalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) povodňové škody na silnicích a dálnicích sumou 3,9 miliardy korun. V poledne už Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) registroval škody ve výši 4,7 miliardy korun.
"Odhady škod na silnicích i železnici se hodinu od hodiny zvyšují. Lze předpokládat, že dosáhnou šesti miliard korun," uvedl náměstek SFDI Jiří Novák.
"Vyčíslené škody jsou odhadem po první prohlídce poškozených objektů, na řadu míst ve středních a hlavně severních Čechách jsme se ještě nedostali, suma jistě vzroste," řekl ředitel provozního úseku ŘSD Otakar Vacín.

Nejvíce utrpěly mosty, okresní a místní silnice

Zatímco na silnicích v katastru Prahy byly škody dosud vyčísleny "jen" na 65 miliónů korun, silnice druhé a třetí třídy budou potřebovat na kompletní opravu 2,8 miliardy korun. Navíc na nich bylo poškozeno 130 mostů, dalších 28 mostů velká voda poničila na silnicích první třídy. Rozsah škod sahá od stržených mostů a narušených konstrukcí přes sesuvy a podemletí krajnic, trhliny na vozovkách až po zanesení odtokových kanálů. Na všechny komunikace nastupují po opadnutí vod stavební firmy, které je alespoň provizorně opravují. Znovu je v jednom pruhu zprovozněn podemletý most na šestnáctém kilometru dálnice D8, kde se v úterý náhle objevily pětimetrové díry a pro těžkou dopravu musel být most uzavřen.
Škody vznikly i na rozestavěných úsecích komunikací. Na obchvatu Plzně dojde kvůli zatopení k prodloužení termínu předání o dva měsíce na leden 2004. Stavební firmy zde musely práce zastavit a každý den jim zde vzniká škoda 80 miliónů korun.

Na většinu úseků se stavbaři napřesrok vrátí

"Nyní rozhoduje rychlost prací. Opravuje se provizorně, komunikace musí být co nejdříve uvedeny do provozu," připomněl Otakar Vacín. Pro náhradní přemostění se proto používají provizoria ze státních hmotných rezerv a z armádních skladů. Česká armáda bezplatně poskytuje nejen technické prostředky, ale i práci. Stavební firmy fakturují jen nutné náklady.
Definitivní opravy a rekonstrukce se budou provádět až v příštích dvou letech, po zpracování projektové dokumentace a na základě výběrových řízení. Vzhledem k mimořádné situaci se dosud firmy vyzývaly přímo.
Postup oprav znamená, že na většinu úseků se stavbaři budou vracet. Tím se škody na komunikacích sice zvyšují, vzhledem k naléhavosti oprav ale podle Vacína nejde postupovat jinak. Se zvýšením se již v sumarizaci škod počítá. Tři miliardy mají zatím stát provizorní opravy, některá opravená místa ale budou vyžadovat další investice za 1,7 miliardy korun.

Peníze na opravy nemají být problémem

Státní fond dopravní infrastruktury již uvolnil na opravy půl miliardy korun. Získal je převodem z prostředků minulého roku a omezením svých programů bezpečnosti a expertiz o 130 miliónů korun. "V letošním i příštím roce peníze na nápravu povodňových škod určitě najdeme, pravděpodobně se omezí rozsah investiční činnosti," řekl Jiří Novák. Základní infrastrukturní investice, jako pokračování obchvatu Plzně, dálnic D8, D11 a D1, by podle jeho slov omezeny být neměly.
"Severomoravská dálnice D47 je financovaná ze soukromých zdrojů, ale i její výstavby se mohou povodně dotknout. Stát má totiž platit výkupy pozemků a nejsem si jist, zda v tuto chvíli bude pro výkupy dostatek prostředků. podobně může být zdržen obchvat Plzně, který je polovinou financován státem a polovinou úvěrem z fondů unie," dodal ředitel Vacín.

Škody na silnicích a dálnicích
Odhad 20. srpna - 12.00 hod.
kraj škoda (mil. Kč)
Středočeský 1 197
Jihočeský 1 558
Plzeňský 577
Ústecký 752
Liberecký 67
Pardubický 27
Vysočina 14
Jihomoravský 45
mostní provizoria 500
Celkem 4 737
Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic, Státní fond dopravní infrastruktury


Škody Českých drah ve středních Čechách a Praze činí 400 miliónů
Na 400 miliónů korun odhaduje povodňové škody Českých drah ve středních Čechách a Praze tamní Správa dopravní cesty Praha. Zhruba 240 miliónů korun z této částky připadá na poničené železniční trati, 60 miliónů na mosty a 100 miliónů na budovy nádraží, stanic, techniku a dopravní prostředky. Větší škody přitom povodeň způsobila ve Středočeském kraji, v Praze pak záplavy poničily zejména trať v Bubnech a Bubenči a úsek tratí ve směru na Beroun. Řekl to včera vrchní ředitel Správy dopravní cesty Praha Jan Komárek. Škody za střední Čechy a Prahu však od sebe neoddělil.
Nejvíce postižené ve středních Čechách jsou podle něj nádraží v Kralupech nad Vltavou, Berouně, Karlštejně a Zadní Třebani, která byla po několik dní zatopena vodou. Povodeň poškodila také stavbu prvního železničního koridoru na Mělnicku. V úseku Zdice - Protivín voda odnesla část kolejí a poškodila i tamní železniční mosty.