www.ihned.cz/matejka Japonského režiséra Nagise Ošimu ve světě proslavily zejména filmové příběhy o zničující síle vášně, o krutosti sexu. Za všechny uveďme Koridu lásky z roku 1976, která v Japonsku i mimo ně narážela na mnohé cenzurní překážky. V tuzemsku před několika lety pronikla do Projektu 100, který si klade za úkol vytvořit základní fond pro filmové kluby. Širší publikum se s Ošimovou tvorbou může poprvé seznámit až prostřednictvím filmu Poslední samuraj, který vydává pražská společnost Hollywood Classic Entertainment na videokazetách. Originální název filmu - Gahatto/Tabu - by mohl naznačovat, že Ošima i zde pokračuje ve filmových výletech na zakázaná území. Dílo, které se roku 2000 ucházelo v oficiální soutěži o hlavní cenu festivalu v Cannes, je ale téměř cudné. Platí to i o několika (homo)sexuálních scénách. "Homosexuální podtext nutně vystupuje všude tam, kde je představována skupina mužů," uvedl Ošima v rozhovoru pro francouzský časopis Positif. A příběh Posledního samuraje se odehrává téměř výlučně v mužském světě. Ožívá v něm prostředí jedné z elitních samurajských škol v Kjótu. Příchod krásného osmnáctiletého mladíka naruší téměř nudný život disciplinovaných bojovníků. Vždyť se nevede žádná válka, v níž by mohli ukázat svoji dovednost, své bojové umění. Píše se rok 1865, Japonsku vládne poslední šógun a éra tradičních hodnot se pomalu chýlí ke konci. "Časy jsou stále těžší," zaznívá v rozhovorech samurajů. "V nových poměrech pro ně nebylo místo," říká na okraj svého příběhu režisér, "ale oni si to evidentně nechtěli přiznat." Film je vyprávěn velmi tradičně, bez stylistických ozdob. A přece dokázal nadchnout i západní kritiku. "I když jde o film, který pracuje jen s omezenou dávkou emocí, má na diváka silný vliv," napsal v americkém filmovém časopise Variety Todd McCarthy. Kevin Thomas na stránkách Los Angeles Times označil film za "sugestivní, přitom však nezvykle subtilní". Peter Bradshaw v britském Guardianu však divákům doporučuje, aby se na film podívali i podruhé. "Teprve tehdy postřehneme jeho mistrnou kompozici a krásu konstrukce," dodává. Herci jsou pro Evropana téměř neznámí. Snad s výjimkou Takešiho Kitana, který účinkoval i v několika hollywoodských filmech.Na vyznění má silný vliv hudba Ryuičiho Sakamoty, jenž spolupracoval také na Bertolucciho filmech Poslední císař a Malý Buddha. Poslední samuraj (Gohatto). Francie, Velká Británie, Japonsko 1999, 100 minut, nevhodný pro mládež do 15 let. Česká verze. Distribuce: Hollywood Classic Entertainment. |
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist