Na výplaty škod mají pojišťovny dostatek peněz

Praha, 29. 8. 2002
Počet škod způsobených povodněmi se den ode dne zvyšuje. Spolu s tím roste i nervozita poškozených, kteří se ptají: budou mít pojišťovny dostatek peněz na výplatu škod? Pojišťovny však unisono hlásí: Svým závazkům dostojíme. Určité problémy však mohou vzniknout s včasnou návštěvou likvidátorů.
Hlášení pojistných událostí narůstá geometrickou řadou. "Před čtrnácti dny jsme z postižených území dostali první stovky hlášení pojistných událostí, ale to byla jen okrajová území, teď už jich naši likvidátoři počítají na tisíce," říká tisková mluvčí Generali pojišťovny Martina Kurfirstová. Nejvíce výdajů s pojistnými událostmi však bude pravděpodobně mít Česká pojišťovna, která si drží čtyřicet procent českého pojistného trhu.
Aby postižení klienti nečekali na likvidátory příliš dlouhou dobu, stahují téměř všechny pojišťovny své likvidátory z oblastí, kterým se záplavy vyhnuly. Potvrzuje to i Martin Diviš, ředitele komunikace Kooperativy. Při likvidaci škod se postupuje etapovitě, od nejhůře zastižených oblastí k méně poškozeným.
Poškozeným, kteří potřebují akutně hotovost, mohou někteří likvidátoři nabídnout až 50procentní zálohu očekávané škody. Protože však lidé, kteří často přišli o střechu nad hlavou, nemohou tak velké peněžní částky uchránit, radí zástupci pojišťoven svým klientům, aby si nechali poslat peníze na své konto v bance.
Aby se urychlil proces vyřízení škod, kontaktují některé pojišťovny postižené klienty přímo. Nečekají tedy až na okamžik, kdy je poškozený osloví sám. Potvrdil to i náměstek generálního ředitele České podnikatelské pojišťovny Jiří Borský, který říká: "Naše pojišťovna si z počítačů vytypovává klienty v nejvíce postižených oblastech podle poštovního směrovacího čísla a sama je aktivně oslovuje. To ulehčí i urychlí celý proces - i když takto nelze postupovat masově".
Poškození lidé obvykle naleznou formuláře nezbytné k oznámení pojistné události na obecních úřadech nebo na jiném veřejně dostupném a nezaplaveném místě. Ty vyplní a odešlou do své pojišťovny nebo odevzdají na sběrné místo. Pracovníci pojišťoven si je vyzvednou a poškozené následně osloví.
Osvědčují se i krizové linky, kam lze zavolat a se svou pojišťovnou se domluvit. "Tyto linky fungují i o sobotách a nedělích," říká Kurfirstová, která dodává, že přes noc je na těchto linkách od 18 hodin zapojen záznamník.
Lidé se nemusí obávat ani situace, že by pojišťovny neměly dostatek peněz na výplaty pojistného plnění. Náměstek ministra financí pro dohled nad finančním trhem Jaroslav Šulc uvedl, že není třeba se ničeho obávat. Pojišťovny mají za sebou silné světové zajišťovny, které jsou jakýmisi pojišťovnami pojišťoven. Jejich prostřednictvím pojišťovny rozkládají svá rizika. Samy pojišťovny působící na českém pojistném trhu ale mají dostatek prostředků, aby očekávaný nápor bez komplikací zvládly.
Zbyšek Štěpánek je nezávislým ekonomem