Úřadující mistr ligy má nejvyšší rozpočet

Zajistit finančně hokejový extraligový klub není na omezeném českém trhu nijak snadné. Od marketingového partnera extraligy, agentury BPA, se sice na konta účastníků nejvyšší soutěže rozděluje částka kolem 70 miliónů korun, ale z pohledu hospodaření klubů jde jen o příspěvek pro naplnění rozpočtu. Podle názoru expertů je minimální výše rozpočtu, s níž lze "ukočírovat" sezónu, zhruba 30 miliónů korun.
Struktura plnění rozpočtu je v českých podmínkách naprosto odlišná od kanadsko-americké NHL. Zatímco v zámoří tvoří nejvyšší příjmovou položku rozpočtu peníze ze vstupného - až 80 procent, v tuzemsku to jsou peníze od partnerů a sponzorů. "Na to je nejjednodušší srovnání. Když vyprodá halu v zámoří klub NHL, přinese mu to jeden milión dolarů. Když se podaří zaplnit halu nám, polepšíme si o jeden milión, ale korun," konstatoval ředitel a člen představenstva HC Sparta Praha, a. s, Luboš Koželuh. Zaplnit halu se ale podaří jen v případě atraktivního duelu, například derby se Slavií, nebo až v play-off.
Právě úřadující mistr pracuje s nejvyšším rozpočtem v extralize, který činí pro celou společnost 180 miliónů korun, ale na provoz extraligového týmu je určeno 80 miliónů. "Máme těsně před uzavřením smlouvy se 102 reklamními partnery. Právě oni se největším dílem podílejí na naplnění rozpočtu," uvedl Koželuh s tím, že v případě Sparty to je 70 - 80 procent. Na druhé straně vstupné tvoří pouze deset procent rozpočtu. "U jiných klubů extraligy to může být až dvacet procent, ale víc ne. Záleží na návštěvnosti a cenách vstupenek," poznamenal Koželuh.
Prakticky stejný procentuální podíl tvoří příjmy za televizní a marketingová práva extraligy, tedy zhruba deset procent. "U různých klubů se to může lišit, ale jen v procentech," dodal Koželuh. Velké rozdíly jsou v příjmech u klubů, které mají ve vlastnictví halu, nebo se na chodu klubu podílí město. "Příjmy z provozování haly, za pronájmy haly na nehokejové akce, koncerty, zasedání tvoří asi deset procent rozpočtu," uvedl konkrétní případ Sparty Koželuh.
Hokejové kluby na rozdíl od fotbalových, nemohou počítat s nijak výrazným finančním přilepšením za prodej hráčů, především do NHL. Částky jsou totiž omezeny na základě dohody mezi NHL a IIHF, a přestože se zvýšily, stále za fotbalem pokulhávají. "Loni se nám ale podařilo za přestupy hráčů do NHL vyinkasovat asi 20 miliónů korun," řekl Koželuh. Například za hráče draftovaného v prvním a druhém kole dostane klub 200 tisíc dolarů.
Daleko nejnižší položkou je pro klub příjem z prodeje suvenýrů, tzv. merchandisingu. "Nedosáhnou ani jednoho procenta. Loni jsme prodali přes tisíc replik dresů zhruba po tisíci korunách. A myslím, že to bylo nejvíc v extralize," doplnil Koželuh.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist