Němci pátrají po neznámém fanouškovi kancléře Schrödera

"Hledá se kancléř/kancléřka," hlásají celostránkové inzeráty, které se ve středu objevily v denících Frankfurter Allgemeine Zeitung, Süddeutsche Zeitung a Die Welt.
"Přihlášky odevzdávejte do 22. září, osmnácté hodiny, u kohokoliv, kdo je oprávněn volit," stojí ve třech velkých německých novinách. Tedy do té doby, než se ve Spolkové republice definitivně uzavřou volební místnosti. Pak už bude o kancléři rozhodnuto.

Diskvalifikovaný Stoiber

Zadavatel inzerátu, nejmenovaná "úspěšná firma a ve svém oboru jednička na evropském trhu", klade na kandidáty na pozici příštího německého kancléře vysoké nároky.
Požaduje čtyřletou praxi v čele státu, zvládání krizových situací, sympatické a sebejisté vystupování, podnikatelského a proreformního ducha. Uchazeč by měl být dobrým řečníkem. Každopádně se musí umět vyvarovat používání slova "ehm".
Nejpozději teď každému čtenáři svitne. Používáním nehezkých pomlk uprostřed svých plamenných projevů totiž v minulosti nechvalně proslul bavorský premiér a naděje CDU/CSU Edmund Stoiber. Inzerát jako by ho před volbami diskvalifikoval.

Reklama za sto tisíc eur

Pod netradiční anoncí je drobným písmem podepsána skupina, která si říká Iniciativa za střední stav. "Tento spolek nebo sdružení však ve skutečnosti vůbec neexistuje," upozorňuje na svých internetových stránkách týdeník Der Spiegel.
Předvolební reklamu za téměř sto tisíc eur pro svého klienta zprostředkoval hamburský novinář Leif Tom Loose. Ten však jméno toho, kdo za inzerát zaplatil, odmítá prozradit. "Můžu jen potvrdit, že to nebyla žádná politická strana," řekl Loose deníku Die Welt. "Název iniciativy jsme si jen tak vymysleli," dodal.
Zcela náhodný ale výběr krycího jména klienta nebyl. Podporu malých a středních podniků totiž tradičně prosazuje pravicový blok CDU/CSU. (jan)