Gazprom prodal část svého majetku v médiích

Moskva, 1. 10. 2002
Ruský plynárenský gigant Gazprom prodal 49procentní podíl v mediální společnosti Media Most. Kupcem se stala málo známá ruská banka Evrofinance.
Transakci umožnil fakt, že původní vlastník, mediální magnát Vladimir Gusinskij, prodal letos Gazpromu i zbytek svých akcií. Státem kontrolovaná plynárenská společnost, která se zbavuje méně důležitých aktiv, dlouho hledala investora, jemuž by podíl v mediálním holdingu prodala.
Zklamáni byli ale všichni, kdo čekali, že se kupcem stane velký západní koncern, do jehož podnikatelské strategie by vláda nezasahovala. Podle analytiků je banka Evrofinance stejně jako Gazprom nepřímo kontrolovaná státem. Jedním z jejích hlavních akcionářů je Eurobank, pařížská pobočka Ruské centrální banky.
"Evrofinance je polostátní organizace," řekl šéf bankovní ratingové agentury RusRating Richard Hainsworth. "Je to místo, kam Gazprom může převést svůj majetek, aniž by bylo jasné, kdo ho bude nakonec kontrolovat."
Gazprom loni převzal Gusinského mediální impérium včetně televizní stanice NTV, kterou stát jako jedinou nekontroloval. Tento akt byl všeobecně považován za velký zásah do nezávislosti médií. Podle představitelů Gazpromu byly veškeré spory ryze komerční záležitostí.
Banka Evrofinance vloží do mediálních společností Gazpromu v průběhu tří až šesti měsíců 100 miliónů dolarů a uhradí 600 miliónů dolarů, které tvoří jejich dluh. Vznikne nový holding, ve kterém bude mít Gazprom 51 procent a Evrofinance zbývajících 49 procent.
Podle výkonného ředitele mediální divize Gazpromu, amerického finančníka Borise Jordana padlo rozhodnutí pro banku Evrofinance proto, že "není napojena na žádnou skupinu oligarchů" a "nebude zasahovat do našich vnitřních záležitostí". Představitel Gazpromu Alexej Miller tvrdí, že plynárenský koncern dostal řadu nabídek od západních mediálních společností, ale záměr, který předložila Evrofinance, byl "po komerční stránce mnohem atraktivnější". Dále uvedl, že Gazprom prodá svůj zbývající podíl v nové společnosti, až "se podaří zvýšit jeho kapitalizaci".
Někteří analytikové si kladou otázku, jaké ekonomické výhody může tato transakce bance přinést. Hlavní mediální aktivum Gazpromu, stanice NTV, vykázala v první polovině letošního roku zisk ve výši pouhých 8 miliónů dolarů a očekává se, že její roční obrat dosáhne 140 miliónů až 150 miliónů dolarů.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist