Evropský soud zamítl dohody aerolinií

Brusel si činí právo uzavřít s Washingtonem dohodu o letecké přepravě přes Atlantik sám za celou EU, chce tak nastolit jednotný trh i v tomto odvětví.
www.ihned.cz/autori
Vítězstvím Evropské komise (EK) a jejího šéfa Maria Montiho skončil několikaletý spor evropského regulačního orgánu s osmi zeměmi patnáctky. Evropský soudní dvůr v Lucemburku včera rozhodl, že všech osm zemí porušilo unijní legislativu.
Můžou za to dvoustranné dohody o vzájemné liberalizaci letecké dopravy, které zmiňované země uzavřely se Spojenými státy. Jedná se o Německo, Dánsko, Švédsko, Finsko, Belgii, Lucembursko, Rakousko a Velkou Británii.
Zástupkyně předsedy Evropské komise Loyola de Palaciová považuje rozhodnutí soudu za "historické". Podle ní se tak urychlí konsolidace leteckých společností. "V dlouhodobém horizontu zůstane v Evropské unii jen několik životaschopných aerolinií", řekla de Palaciová, komisařka Evropské unie, která je zodpovědná za dopravu.
Brusel si teď činí právo uzavřít s Washingtonem dohodu o letecké přepravě přes Atlantik sám za celou EU a nastolit tak jednotný trh i v tomto odvětví, svázaném až dosud tuhou národní regulací. Dostane tak právo rozhodovat o další oblasti, která až doposud spadala do pravomoci členských zemí evropské patnáctky.
Německo, Dánsko, Švédsko, Finsko, Belgie, Lucembursko a Rakousko podepsaly s americkou stranou dohodu o "otevřeném nebi" v letech 1995 a 1996, čímž jejich dopravci získali právo na neomezený přístup do Spojených států. Dohoda USA s Velkou Británií potom staví na volném přístupu k londýnskému letišti Heathrow.
Podle rozhodnutí Evropského soudu v Lucemburku však projekt "otevřené nebe" nežádoucím způsobem ovlivnil ceny letenek a poškodil konkurenci v zemích Evropské unie.
Podle současného systému, platného v zemích Evropské unie, mohou aerolinie z členských zemí létat do Spojených států pouze ze svých domovských zemí. Například německá Lufthansa tak může létat do zámoří z Berlína nebo Frankfurtu, ovšem nikoliv už z Amsterdamu. Smlouva mezi USA a Nizozemskem umožňuje přelety mezi Evropou a Amerikou aeroliniím z USA a Nizozemska, ale nikoliv z Německa.
Kvůli velkému počtu těchto bilaterálních smluv si EK stěžovala u Evropského soudu, že evropský letecký trh se stává roztříštěný a Američané pak mají prospěch z nepřiměřeně silné vzájemné konkurence na evropských trzích.
Pokud by se státy Evropské unie neřídily včerejším rozhodnutím lucemburského soudu, hrozí Palaciová uvalením pokut.
"Pokud jsou tyto smlouvy ilegální, tak samozřejmě již nemohou být aplikovány", řekla komisařka.
Soud však uznal jistou přechodnou dobu než dojde k jednotné transatlantické dohodě s USA.
Německá letecká společnost Lufthansa od úterního rozhodnutí soudu neočekává žádný krátkodobý efekt. Pro společnost se podle jejích zástupců v nejbližší době nic nezmění.
"Předpokládáme, že to bude trvat měsíce nebo roky, kdy se budou dané státy EU, USA a Evropská komise dohadovat, co spadá do jaké oblasti," uvedla mluvčí společnosti.
Nyní je tak třeba určit, co v budoucnu bude regulovat EK, a co bude upraveno bilaterálními dohodami. Také Palaciová uznala, že než dojde k opravdové liberalizaci transatlantické přepravy, uplyne několik let. Nejdříve se podle ní dají očekávat změny na letišti Londýn Heathrow. Zde podle dosavadních bilaterálních dohod mezi Londýnem a Washingtonem mohou lety do USA nabízet pouze British Airways a Virgin Atlantic.