České ozdoby se již neprodávají tak dobře
Největší český výrobce ztratil za dva roky sto miliónů korun v tržbách.
Obrat k horšímu prožívá jeden z tradičních českých oborů - výroba vánočních ozdob, která je z 95 procent závislá na exportu. Největší český výrobce a třetí největší v Evropě, družstvo umělecké výroby Vánoční ozdoby Dvůr Králové nad Labem ztratil za poslední dva roky na tržbách téměř sto miliónů korun. O předloňském dvacetimiliónovém zisku si může nechat jen zdát.
Odborníci vidí dvě hlavní příčiny, levnou konkurenci z Číny, ale také z Polska, Rumunska a Moldavska a také nepříznivý vývoj kursu koruny. Čínské zboží je podle jeho charakteru například na americkém trhu levnější než české výrobky, a to o 20 až 40 procent.
"Jde hlavně o kurs koruny. Některé prestižní obchodní domy především v USA jsou schopny akceptovat pětiprocentní růst ceny, ale patnáct procent, o které koruna posílila, je prostě moc," uvedl Milan Buka, předseda královédvorského družstva Vánoční ozdoby. Podobně mluví i Radko Raden, předseda družstva Slezská tvorba v Opavě: "Tržby nám jdou dolů, globální vliv čínských výrobců je cítit na každém kroku."
"Problémy máme všichni, ale když nabídnete kvalitu za dobrou cenu, lze se udržet nad vodou," míní Miroslava Čelustková, majitelka firmy VM Fyto z Vysokého Mýta. Ta zaměstnává při výrobě ozdob 25 lidí. Na ozdoby z Mýta lze narazit například v obchodních domech Globus.
"Máme originální dekory, umíme precizně zabalit a naaranžovat sestavy ozdob do krabiček podle představ zákazníků. To jsou zatím naše výhody," vypočítává Buka. Podle jeho názoru ovlivnily poptávku ke konci devadesátých let také oslavy milénia, kdy výrobci nestačili obrovskému zájmu a vznikaly i nové firmy. "Jistý útlum se dal předpokládat, ale to bylo v době, kdy jsme za dolar inkasovali ke čtyřiceti korunám," řekl Buka.
Krizi v oboru dokládají problémy některých výrobců. Od výroby ozdob ustoupila sklárna v Rapotíně nebo Skloplast Hanušovice. "Už jsem poslal domů všech padesát zaměstnanců. Pro letošek končíme, a sice v červených číslech," říká Václav Rükl ze společnosti Rück, s. r. o., která je subdodavatelem královédvorského družstva.
Výroba vánočních ozdob je doménou především výrobních družstev a menších soukromých subjektů. Přesná statistika v oboru neexistuje. Kvalifikované odhady především exportních organizací nicméně říkají, že 60 procent veškerého exportu má družstvo Vánoční ozdoby a o zbytek se dělí tři desítky menších výrobců. Ročně se prodají ozdoby za půl miliardy korun.
"Potíže družstev zaměřených na tuto výrobu jsme už pocítili, ale pomoci jim umíme jen na vnitřním trhu. Snažíme se tlačit na vládu, aby místo miliardových částek na sanaci bank a průmyslových kolosů podporovala malé a střední podnikání," prohlásil Jiří Staněk, ředitel odboru podnikatelských služeb Svazu českomoravských výrobních družstev.
Ekonomické ukazatele největších výrobců
Firma Tržby za rok 2001 Počet pracovníků
(mil. Kč)
Vánoční ozdoby, družstvo umělecké výroby Dvůr králové nad Labem 241,15 580
Han, spol. s r.o. Jičín 80 80
Irisa, výrobní družstvo Vsetín 55 145
Slezská tvorba, výrobní družstvo Opava 24 78
Vývoj hospodaření družstva umělecké výroby Vánoční ozdoby v posledních třech letech
Rok Tržby (mil. Kč) Čistý zisk (mil. Kč)
2000 285,709 20,981
2001 241,150 5,638
2002 (předpoklad) 200 0
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist