TITULEK38: Firma Burger King se prodá za méně peněz PEREX: Společnost Diageo prodá provozovny rychlého občerstvení Burger King za nižší cenu, než zněla původní dohoda. Největší světový výrobce lihovin, britská firma Diageo, prodá řetězec rychlého občerstvení Burger King konsorciu vedenému společností Texas Pacific Group za 1,5 miliardy dolarů. Je to o třetinu méně, než zněla původní dohoda. Firma Diageo, mimo jiné výrobce whisky Johnnie Walker, která se chce nyní zaměřit na svůj hlavní podnikatelský obor, hledala kupce dva roky. S konsorciem, ve kterém vedle Texas Pacific figurují dále investiční společnosti Bain Capital a Goldman Sachs Group, se letos v červenci dohodla na ceně 2,26 miliardy dolarů. MEZITITULEK: Boj o zákazníka Vliv na její snížení měla cenová válka mezi Burger Kingem a největším americkým prodejcem rychlého občerstvení, firmou McDonald's, který od října nabízí nové menu v ceně jednoho dolaru. Burger King zareagoval obdobným způsobem a svůj sendvič Whopper nabízí od listopadu za 99 centů namísto původních 2,19 dolaru, což vyvolalo pochyby o budoucí ziskovosti firmy. Pozorovatelé ale tvrdí, že na této cenové bitvě nakonec tratí obě firmy, jak Burger King, tak McDonald's. "Zákazníky sice lákají nízké cenové relace, ale provozovny by vydělaly víc na nealkoholických nápojích, které jsou mnohem rentabilnější," uvedl pro Calgary Herald analytik Benjamin Conklin. Oba rivaly spojuje i další prvek: Nejrůznější zdravotnické organizace poukazují na přemíru tuků v pokrmech, které tato restaurační zařízení nabízejí. MEZITITULEK: Nepříznivý výsledek ovlivnily personální změny Pokud jde ale o samotný Burger King, jeho prodeje hamburgerů a hranolků mají sestupnou tendenci už několik let. Ve fiskálním roce, který skončil v červnu 2002, vykázala společnost provozní zisk ve výši 257 miliónů dolarů, což je meziročně o 12 procent méně. V roce 2001 dosáhla výše tržeb v Burger Kings 8,5 miliardy dolarů. Podle poradenské společnosti Technomic dnes tento řetězec rychlého občerstvení zaujímá v USA 18,5 procenta trhu. Kritikové Burger King poukazují zejména na omezený výběr v jeho provozovnách i na jejich přílišnou expanzi, která přitom nevedla ke zvýšení obratu. Firma se potýká i s personálními problémy: Za posledních dvanáct let se v jejím čele vystřídalo devět výkonných ředitelů. Marketingové oddělení řídí už sedmý manažer za posledních sedm let. Jsou i další problémy: Firma i její franšízingové společnosti, včetně Wendy's International a Jack in the Box, ztrácejí oproti hlavním konkurentům pozice na americkém trhu už od roku 1999. Jedna z jejích největších franšízových firem, AmeriKing, požádala na počátku tohoto měsíce o ochranu před věřiteli. Ačkoli představitelé všech zúčastněných firem, tedy jak společnosti Diageo, tak konsorcia, se k očekávané transakci odmítli vyjádřit, pozorovatelé očekávají, že oficiální zprávu předloží dnes nebo nejpozději na počátku příštího týdne. I přes nižší prodejní cenu se shodují, že prodej Burger Kingu přispěje ke zvýšení hodnoty akcií Diagea, které v posledních měsících zaznamenaly v souvislosti s nejistotou okolo prodeje pokles. |
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist