Uchazeči vstoupí do nové Evropské unie

Až se členem EU stane Turecko, mohou se kandidáti, s nimiž Brusel na summitu v Kodani uzavřel vstupní rozhovory, lehce ocitnout mimo "pevné jádro" unie.
/od našeho spolupracovníka/
Summit v Kodani skončil po obtížném a složitém vyjednávání happy-endem. Vrcholná schůzka evropské patnáctky a kandidátských zemí však uzavřela pouze jednu z etap rozšiřování EU na východ. Tato etapa by se dala pracovně nazvat "koncem začátku".
Závěry z dánské metropole a pražského summitu NATO ukázaly, že bude třeba překreslit politickou mapu Evropy. Osm středoevropských a východoevropských států se nesporně stane součástí západních struktur. A tím i tolik propagované "zóny stability a prosperity". Otázkou však zůstává, kde přesně si na budoucím evropském tablu najdou své místo.
Novicům z východní části střední Evropy může členství v EU pomoci odbourat přetrvávající zaostávání v sociálně-ekonomickém rozvoji.
Několik let poté, co u budoucích členů unie explodovaly v devadesátých letech inicializační nálože prvotních reforem a liberalizace a co se stabilizovaly jejich důležité makroekonomické parametry, čeká tyto země další Taxisův příkop.
Mají šanci, že ho hladce přeskočí. Nikoliv však záruku. Důležité bude, nakolik zvládnou výzvu v podobě gigantického inovačního impulsu pro ekonomiku a celou společnost. Peníze, o nichž se tolik mluvilo v Kodani, nejsou vše.
Finance mohou posloužit k tomu, aby budoucí členové unie co nejrychleji vytvořili dobré podmínky pro ekonomické aktivity ve svých zemích. Zlepšit je třeba neefektivní státní správu, škobrtající vzdělávací systém i infrastrukturu. Jen do infrastruktury je podle Německého ústavu pro ekonomický výzkum (DIW) nutné v osmi kandidátských zemích (kromě Kypru a Malty) investovat asi 500 miliard eur. Tedy po dobu patnácti let asi pět procent HDP nových členů ročně.
Peníze z Bruselu na takové investice nestačí. Na výsledku jednání v Kodani tedy v tomto ohledu záleží jen okrajově. Podstatnější budou jiné faktory.
Historická výzva spojená se vstupem do Evropské unie spočívá pro nováčky v unii především v tom, zda se dokážou definitivně začlenit do hlavního proudu sociálně-ekonomického rozvoje v Evropě, a vymanit se tak z prokletí politické, hospodářské a společenské periferie. Startovací okno nebude ani v tomto případě otevřeno do nekonečna.
Přitom platí: Je-li Kodaň pro nové členy "koncem začátku", znamená právě skončený summit pro stávající Evropskou unii "počátek konce". A to nikoliv proto, že členské státy musely spolknout přijetí desítky nových členů najednou. Ale proto, že jim nezbylo, než konkretizovat perspektivu členství v EU pro Turecko.
Právě tato vyhlídka povede s vysokou pravděpodobností k tomu, že se unie bude muset transformovat mnohem rychleji, než by naznačovaly současné debaty v ústavním Konventu EU.
Nový význam pak získají koncepty takzvaného "pevného jádra" - odstupňované integrace. A pro nové členy ze střední a východní Evropy z toho plyne, že si budou muset v příštích deseti letech pospíšit, aby si případně zachovali šanci stát se jeho součástí.
Jinak riskují, že se dlouhodobě znovu ocitnou mimo hru. Tentokrát uvnitř Evropské unie.

Autor je vědecký pracovník Ústavu pro mezinárodní politiku a bezpečnost - Nadace Věda a politika (SWP)

Prostředky, které unie poskytne deseti novým členům
(v miliónech eur)
Zemědělství 1897(rok 2004) 3747(2005) 4147(2006)
společná zemědělská 327 2032 2322
politika
rozvoj venkova 1570 1715 1825

Strukturální politika 6095 6940 8812
strukturální fondy 3478 4788 5990
kohezní fond 2617 2152 2822

Vnitřní politika 1421 1376 1351
ostatní politiky EU 882 917 952
jaderná bezpečnost 125 125 125
vytvoření institucí 200 120 60
ochrana hranic (Schengen) 286 286 286

Administrativa 503 558 612

Rozpočtové kompenzace 1260 1129 896
zdroj: Evropská komise