Vysokoškoláci mohou díky Výzkumnému a vývojovému centru využít dokonalé laboratorní zázemí, které jim umožňuje pracovat se špičkovou technologií, vyvíjet nové služby pro mobilní operátory, měřící přístroje pro medicínu nebo zařízení pro přenos informací, obrázků a jiných impulsů. Dozví se co to vůbec je projekt, jakým způsobem se definuje, schvaluje, financuje, sepisuje dokumentace, testy a následně jak se provádí komercializace celého produktu.
Koho to napadlo, kdo za tím je
Výzkumné a vývojové centrum vzniklo v únoru 2001 díky spolupráci trojlístku Českého vysokého učení technického (ČVUT), Českého Mobilu a společnosti Ericsson. "V roce 1999 se objevil nový operátor," konstatuje Boris Šimák, vedoucí katedry telekomunikační techniky Elektrotechnické fakulty Českého vysokého učení technického, který výzkumné centrum vede. "Oslovili jsme Český Mobil se záměrem vybudovat společné centrum nebo alespoň získat podporu pro výzkum a vývoj v oblasti mobilních komunikací," dodává.
Cílem projektu je vzdělávání a výzkum v oboru telekomunikačních služeb a technologií, vyvíjení nových aplikací a služeb bezdrátových telekomunikací a jejich zavádění do telekomunikačních sítí.
Spolupráce je samozřejmě výhodná pro všechny strany. Studenti poznají při přednáškách odborníků z praxe víc než pouhou teorii, škola získá zaslouženou prestiž a mobilní operátor odborníky. "V dnešní době potřebujeme zaměstnance, kteří pracují rychleji, chytřeji a lépe než ti u konkurence," říká Roman Frkous z tiskového oddělení Českého Mobilu. "Není je však lehké sehnat. Využíváme nejmodernější technologie, se kterými se lidé musí nejprve naučit pracovat. To znamená, že k nim musí mít přístup. Podpora vzdělávání a hlavně vědecké činnosti na vysokých školách je nejen chytrá, ale i strategická. Šikovným studentům a absolventům rádi nabídneme místo ve firmě."
Nejen pro studenty ČVUT
Ve výzkumném centru potkáte hlavně studenty, kteří sem chodí na odborné přednášky a pracují na různých projektech pro Český Mobil, společnost Ericsson nebo České vysoké učení technické či další firmy. Přicházejí sem ale i absolventi nebo zaměstnanci obou společností. "Chodí na přednášky pořádané centrem. Řadu si připravují studenti sami. Na nejnovějších typech zařízeních se zde školí i zaměstnanci společností," uvádí Rudolf Krejcar, vedoucí projektu za firmu Český mobil. "Centrum má totiž k dispozici nezávislou experimentální síť, která může sloužit jako testovací model sítě Oskar. A tak je zde možné vyvíjet a testovat aplikace před jejich nasazením v praxi," dodává.
Studentům se výzkumné centrum zamlouvá, ne všichni o něm ale vědí. "To u nás fakt je," diví se Matěj Skřivánek, student čtvrtého ročníku Stavební fakulty. "To je paráda, o tom si musím zjistit víc. Znáte to, já tak koukám, kde mám jakou přednášku nebo který projekt musím dřív odevzdat. Ale je to super šance a ještě je to na škole," dodává.
Zadání projektů je jednoduché
Obvykle některá z firem nebo škola přijde s nějakým problémem, na jehož řešení má zájem. Definuje se návrh projektu, který se zadá do databáze. Ta je pak přístupná všem řešitelům daného projektu. V ní zjistí, kdo na projektu pracuje, kdo ho řídí, v jaké fázi vývoje se nachází, má-li zpoždění, co stojí. Funguje v ní i komunikace mezi studenty a vedoucím projektu. "Díky údajům v databázi jsme schopni odhadnout cenu projektu, dobu vývoje dané aplikace, počet potřebných pracovníků. Takové informace jsou důležité pro efektivní řízení projektu," konstatuje Rudolf Krejcar.
Už dnes existují aplikace realizované v centru, které zákazníci mobilního operátora běžně využívají. Jsou to například různé hry na mobilních telefonech. Škola například vyhlásila soutěž "WAP Talent" sponzorovanou Českým Mobilem. Studenti měli vymyslet službu pro využití takzvaného GPRS, díky kterému klient třeba při hře neplatí za každou minutu, ale jen za objem přenesených dat.
"Vyhrál to Karel Pechanec z Českého vysokého učení technického, který vyvinul wapové korespondenční šachy," říká Boris Šimák. "Hráč platí pouze za přenos minimálního množství dat s informací o následujícím tahu a neplatí za dobu, kdy přemýšlí nad hrou. Na telefonu vidí šachovnici a tahy soupeře."
Jak si absolventy i nadále udržet
Asi jako všude je těžké si ty nejlepší studenty a odborníky trvale udržet. V České republice schází takové zázemí, kde by mohl člověk dělat vědu za slušné peníze. "Proto každý rok podporujeme nadané studenty podílející se na práci centra Oskarovým stipendiem. Celkově se na stipendia vynakládá více než šest set tisíc korun ročně," říká Roman Frkous. "Český Mobil si uvědomuje, že nemá patent na rozum. Hledá cesty, jak dát lidem s dobrými nápady možnost dělat ve výzkumném centru, co je baví. A oni často vymyslí jednoduché a fungující aplikace. Navíc pak mohou své myšlenky přímo v praxi realizovat a nabídnout je zákazníkům Oskara. Klienti Českého Mobilu tak mohou využívat nápadité služby, které vycházejí přímo z potřeb lidí, a ne jen z toho, co vymyslí někde v cizině."
Samozřejmě i škola má zdroje pro podporu výzkumu, ale nemá takové možnosti, jako komerční firmy. Díky stipendiím v centru někteří absolventi zůstávají a pokračují ve výzkumu a podílejí se i na výuce.
České vysoké učení technické spolupracuje i se zahraničními univerzitami. "Naši studenti jezdí do ciziny na různé stáže a odborné praxe. Naopak zahraniční studenti absolvují stáže u nás v centru," říká Boris Šimák. "Snažíme se vytvářet mezinárodní pracovní prostředí pro týmovou práci."