Na Linku bezpečí se nejčastěji obracejí děti, jejichž rodiče na ně kladou vysoké nároky. Další skupinu tvoří děti, kterým se rodiče příliš nevěnují. Jak můžeš mít tolik trojek? Co je na tom těžkého? Proč ses víc neučil. Jestli se to bude opakovat, tak....? Bohužel v některých rodinách neskončí plísnění dítěte jen podobnými větami.
"Někteří rodiče jsou schopni za špatné výsledky dítě fyzicky potrestat, což považujeme za výraz rodičovské nezpůsobilosti. Jsou známy i případy, kdy se dítě z obav před fyzickými tresty odmítalo vrátit domů," říká ředitelka Nadace Naše dítě Zuzana Baudyšová. Vyhrožování mohou být nejrůznějšího druhu, od domácího vězení přes ostříhání, zakazování oblíbené činnosti až po pohlavkování.
Z tohoto důvodu se v době kolem vysvědčení výrazně zvyšuje počet telefonátů dětí na Linku bezpečí, kterou Nadace Naše dítě řídí. "Nejfrekventovanější je strach dětí z reakce rodičů na školní neúspěch potvrzený vysvědčením, které se neshoduje s očekáváním rodičů. Velmi často zde sehrává negativní roli vysoká ambice rodičů, ale i nezájem o prospěch dětí v průběhu pololetí. Další velkou skupinu telefonátů školáků reprezentují problémy spojené s obtížným zvládáním učiva," vysvětluje Zuzana Baudyšová.
Často dnes zaznívá kritika příliš zaměstnaných rodičů, kteří nemají na děti čas. "Domnívám se, že se tento problém někdy až příliš zveličuje. Uvědomme si, že lidé vždy přes den pracovali a nebyli s dětmi pořád. Podle mého názoru může být i podnikatelka dobrou matkou, pokud čas věnovaný dítěti správně využívá," upozorňuje dětská psycholožka Dagmar Pechová.
Nejednejte v afektu
Proč musí situace dojít tak daleko, že se rodič neovládne a nepřiměřeně na výsledky svého dítěte zareaguje? Podle odborníků tito rodiče neprojevují již během průběhu školního roku zájem o svého potomka. Neví, s čím má dítě problémy, nekomunikují se školou. Začnou se zpravidla zajímat až v době vysvědčení, a to se již mnoho napravit nedá.
Pro případ, že rodiče své rozhořčení na výsledky svých dětí nejsou schopni zvládat, funguje Rodičovská linka. Co mohou její pracovníci poradit rodičům? "Aby nejednali nikdy v afektu. Zachovali chladnou hlavu. Jednali konstruktivně a přemýšleli nad tím, v čem je možné v dalším pololetí dítěti pomoc. Dále také, jak zlepšit komunikaci se školou, zda nedohodnout dítěti doučování v předmětu, se kterým vede nerovný boj," říká Zuzana Baudyšová.
Povzbuďte své dítě
Psycholožka Dagmar Pechová také radí, aby rodiče především nejednali v rozčilení. Aby v klidu napočítali do deseti, oslovili se křestním jménem a řekli si: Klid, Zdeňko, teď nemá cenu dítěti nadávat, ale je třeba o tom v klidu promluvit. "Sebeoslovením získává člověk určitý nadhled sám nad sebou," tvrdí Dagmar Pechová a dodává, že pak je třeba nechat dítě mluvit, ptát se ho, zda je s výsledkem spokojeno, co s tím udělají a podobně. V této chvíli se musejí rodiče připravit i na fakt, že se dítě bude vymlouvat nebo si vymýšlet různé důvody, proč tomu tak je. "Rozhodně je třeba dítě povzbuzovat slovy, že to příště zvládne lépe, že to dokáže," říká psycholožka.
Podle Zuzany Baudyšové není důvod, proč správně nemotivovat školáka k dobrým výsledkům i tím, že mu slíbíte něco, po čem již dlouho touží. V této souvislosti Dagmar Pechová připomíná: "Největší radost máme, když jsme spokojeni s výsledkem, když se nám něco povede. Ten pocit předčí mnohé dary." Dítě totiž podle ní samo pozná, zda dosáhlo úspěchu. Samo dokáže porovnat výkony své a spolužáků. Proto je také třeba pohlížet na celou situaci realisticky. "Klidně řekněme dítěti, tohle se ti moc nepovedlo, tady sis naopak polepšil," říká psycholožka.
Osvěta zapůsobila
Dobrou zprávou je, že na rodiče zapůsobila osvěta varující je před neuváženými reakcemi. "Tlak na děti a zoufalství ze špatných známek se podle mého názoru postupně snižuje, rodiče se více kontrolují," říká psycholožka Dagmar Pechová.
I ohlasy z Linky bezpečí zní pozitivně. "Pevně věřím, že stále větší procento rodičů si uvědomuje, že kvalita dítěte se zdaleka neodvíjí od školních známek, ale především od charakterových vlastností. Mnohem důležitější než výborné známky je dobrá povaha, vstřícnost, laskavost, ochota," říká Zuzana Baudyšová a dodává, že známky pouze testují znalosti dítěte, a ty jsou mimo jiné často ovlivněny i geneticky. Ne každé dítě může dosáhnout vynikajících výkonů, i když se sebevíc snaží. V téhle situaci záleží na rodičích, jak své dítě znají, jak k němu přistupují. A to by mělo hrát hlavní roli.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist