V Mexiku bude k dostání pouze místní pivo

Mexiko City, 29. 1. 2003
Rozšifrovat v evropských restauracích "pivní lístek" se seznamem nabízených značek piv je často problém i pro znalce. Vedle obvyklého Beck's and Bud lze v Evropě obvykle ochutnat i světlá pšeničná piva nebo ležáky s různými ovocnými příchutěmi.
V Mexiku, které je osmé na světě ve spotřebě piva, ovšem podobné zvyklosti neplatí. Ačkoliv je tato země sousedem USA, ve většině barů a restaurací nabízejí nejvýše tak pivo Budweiser nebo Miller Lite. Hosté si zpravidla mohou vybrat jen z nabídky domácí produkce. Často je k dostání pouze pivo mexické pivovarnické společnosti Grupo Modelo SA, která vyváží do Spojených států oblíbenou značku Corona Extra.
"Dřív jsme nabízeli osmadvacet druhů piva včetně amerických," říká Jose Luis Rojas, ředitel restaurace Tony Roma v Mexiko City. "Ale Modelo nám zaplatilo, abychom nabízeli jen jejich piva."
Takový způsob udržení si monopolního postavení na trhu je ovšem v USA a v Evropě protiprávní. V Británii byl systém, kdy velké pivovary určovaly majitelům restaurací, jaké pivo smějí čepovat, zrušen tzv. pivními zákony v roce 1989. Kontinentální Evropa zavedla podobné předpisy teprve nedávno. Pivovary, které drží více než 30 procent podílu na trhu, nesmějí nyní s majiteli hospod výhradní smlouvy podepisovat.
V Mexiku ale platí jiná pravidla. V restauracích, obchodech a na stadiónech je k dostání jen pivo společnosti Modelo a jejího rivala, Fomenta Economica Mexicana SA, zkráceně Femsa. Tyto dva giganty si mezi sebou rozdělily 99 procent mexického trhu.
Oba společně si "pojistily" většinu míst, kde se pivo prodává, aby je nezaskočilo, kdyby se na domácí půdě našel někdo, kdo by zopakoval to, co Corona dokázala ve Spojených státech. Od roku 1994, kdy byla podepsána Severoamerická dohoda o volném obchodu, vzrostl vývoz mexického piva do Spojených států pětinásobně. V roce 2001 bylo z jihu na sever exportováno 8,8 miliónu barelů tohoto nápoje. Mexická piva, jako je například Corona, ležák, který se servíruje s limetou, nyní představují čtyřicet procent celkového dovozu piva do Spojených států.
Pojistka obou mexických společností zatím funguje skvěle. Amerického piva se v Mexiku prodává sotva jedno procento z celkového množství a evropský vývoz piva do této země je takřka zanedbatelný.
Corona však úspěšně dobývá i Evropu. "Lahve Corony můžete vidět ve všech módních barech," říká Nicole van Putten, analytik nizozemské Fortis Bank. "Je teď takový trend, lidé dávají přednost lahvovému pivu, o čepované takový zájem není."