Soud zastavil stávku slovenských železničářů

Stávku slovenských železničářů po třech dnech ukončilo předběžné opatření soudu v Bratislavě. Stamiliónové škody, které kvůli stávce utrpěly slovenské podniky, by se neměly zvyšovat. Dokud nebude definitivně rozhodnuto o zákonnosti protestu, musí vlaky jezdit v běžném provozu.
"Usnesení soudu se podřizujeme a stávku přerušujeme," řekl novinářům šéf stávkového výboru Jozef Schmidt na mimořádné večerní tiskové konferenci v Bratislavě.
Osobní a nákladní železniční doprava se po vydání předběžného opatření začala obnovovat již včera večer, dnes ráno by již měla fungovat podle pravidelného grafikonu. Novinářům to sdělil slovenský ministr dopravy Pavol Prokopovič, který s železničáři dříve marně jednal o plánovaném rušení tratí, proti němuž protestují.
Politický tlak na ukončení stávky se v průběhu protestu viditelně zvyšoval. Kromě Prokopoviče začal včera s železničáři jednat i premiér Mikuláš Dzurinda, který předtím dialog odmítal, pokud odbory budou pokračovat ve stávce.
Znepokojení nad rostoucími hospodářskými škodami vyjádřil i prezident Rudolf Schuster.
"Vzniklá situace nepříznivě ovlivňuje občany, ztěžuje jim životní podmínky a zhoršuje prestiž Slovenska v zahraničí," uvedl prezident podle deníku Sme. Strategické firmy navíc začaly požadovat odškodnění po slovenské drážní firmě Železniční společnost
Včerejší jednání Mikuláše Dzurindy s odboráři však nepřineslo žádný výsledek. "Termín dalšího jednání se neuskutečnil," citoval list Pravda komentář ministra Prokopoviče po těchto jednáních.
Předseda ústředního stávkového výboru Jozef Schmidt v předchozí reakci na rozhodnutí soudu však již před konferencí sdělil, že verdikt musejí prostudovat experti. "Naši právníci dělají analýzu," řekl Schmidt bez dalších podrobností.
Stávka začala v pátek hodinu před půlnocí a ochromila osobní i nákladní železniční dopravu v celé zemi.
Odboráři požadují zachování osobní dopravy na 25 regionálních tratích. Vedení železnic ale společně se slovenským ministerstvem dopravy trvá na tom, že provoz na těchto tratích je vysoce ztrátový.
Původně dráhy v rámci úsporných opatření schválily rušení asi dvou stovek vlaků v osobní dopravě, dnes navrhly snížení rozsahu redukce na polovinu. Část odborářů na slovenských drahách včera již zvažovala ukončení stávky. Stávkový výbor v depu u Košic například rozhodl ukončit ji ve 12. 30. Od protestu ustoupilo i Odborové sdružení východoslovenských překladišť v Čierne nad Tisou.
Další odborové organizace železničářů však zřejmě chystají novou, mnohem masívnější vlnu protestů. (luc, čtk)
Stávka vadí českým firmám, str. 21