Marie Faturova
Všech pět členů vítězného uskupení - Michal Cenek, Jan Kopecký, Ladislav Král, Marek Babšický a David Řamínek - se této simulační strategické hry zúčastnilo i loni. Tehdy ovšem, rozděleni do dvou skupin, obsadili čtvrté a páté místo. Letos se jim podařilo porazit i loňské světové vítěze.
Euromanager má více než dvacetiletou tradici
Euromanager se poprvé konal před 24 lety v Portugalsku. Letos se do soutěže zapojilo celkem 14 zemí z celého světa včetně Mexika, Brazílie nebo Číny. Podle jednoho z hlavních organizátorů soutěže Pedra Alvese Costy se jí za dobu jejího trvání zúčastnilo více než 260 tisíc hráčů. Ze zemí střední a východní Evropy se jako první zúčastnilo Polsko, poté v loňském roce Česká republika a letos poprvé také týmy ze Slovenska.
V těchto zemích je také soutěž prezentována pod názvem Euromanager, nikoli Global Management Challenge jak je tomu v ostatních státech. Je tomu tak jednak proto, že evropský prostor tvoří jeden ze tří virtuálních trhů, v němž se Euromanager odehrává, jednak z toho důvodu, že se organizátoři rozhodli vyzdvihnout význam evropského prostředí v kandidátských státech. "Po vstupu do EU, budeme Global Management Challenge," vysvětluje Jan Vymětal z personální agentury Recruitment International, která je hlavním organizátorem soutěže v České republice.
Účastní se studenti i manažeři
Euromanager je strategická simulační hra, určená studentům i lidem z praxe. Podle Jana Vymětala je poměr mezi studenty a manažery zhruba 60% ve prospěch studujících. Nicméně dodává, že mezi studující řadí i studující postgraduálních programů jako MBA nebo ACCA, kteří zpravidla zároveň pracují. Letos se žádnému týmu profesionálů nepodařilo probojovat do národního finále. "Soutěž je velmi náročná na čas. Lidé z praxe řeší většinu případů s ohledem na své zkušenosti. Nemají tolik času jako studenti, kteří se mohou soutěžení věnovat naplno," vysvětluje Radek Nešleha z týmu Coca-Coly, který se letos dostal do druhého kola.
Studenti si zpravidla vytvářejí programy, které jim jejich rozhodování ulehčují. Dalším rozdílem v chování lidí z praxe oproti studentům je menší ochota riskovat a konzervativnější postupy. Manažeři se zpravidla rozhodují pro strategii, která se více blíží realitě a zároveň počítá s dlouhodobou perspektivou. Jejich kolegové bez pracovních zkušeností svá rozhodnutí více přizpůsobují modelu a hlavně faktu, že hra je časově omezená. O vítězi totiž rozhodují výsledky dosažené v posledním kole soutěže, nikoli to, zda společnost bude schopna obstát v konkurenci i příští rok.
Model se v mnoha ohledech blíží realitě
Model, který se snaží simulovat skutečné tržní prostředí, byl vyvinut skupinou mezinárodních specialistů ve Skotsku. Jeho princip je stále stejný, jen se obměňuje a doplňuje o nové trendy - jakým je např. obchodování na internetu. O míře úspěchu týmu však v první řadě nerozhoduje počítačová simulace, ale především chování protihráčů. V rámci hry si mohou vyzkoušet své manažerské schopnosti nebo se pokusit ověřit své teoreticky nabyté vědomosti v praxi.
Cílem je vést svou virtuální firmu tak, aby obstála co nejlépe na třech modelových trzích, jimiž jsou Eurozóna, NAFTA a internet. To znamená, že je třeba získat co největší podíl na trhu, dosáhnout pokud možno nejvyššího zisku či nejvyšší hodnoty akcie. Přitom je třeba firmu co nejméně zadlužit a udržet ji likvidní. Kritérií je několik a není úplně jednoduché dosáhnout optimálního výsledku ve všech těchto kategoriích, na všech trzích a u všech výrobků.
Euromanager jako nábor pracovníků nebo školicí program pro manažery?
Manažeři se soutěže zúčastňují zejména pro hru samou. Aby si vyzkoušeli něco nového - nejen rozhodování v mezích pozice, kterou zastávají v praxi. Simulace totiž vyžaduje přijímat rozhodnutí stejně tak v oblasti financí, jako v marketingu nebo logistice. Představuje tedy ideální příležitost, jak se něčemu novému přiučit.
Jedním z hlavních poslání celého projektu je však především zprostředkovat firmám možnost najít nové potenciální uchazeče o zaměstnání. V podstatě každá firma může kontaktovat Recruitment International, který jim na základě stanovených priorit najde vhodné kandidáty, kteří pak za tuto společnost soutěží. "Je to skvělá možnost, jak lze dlouhodobě a v přirozeném prostředí otestovat schopnosti uchazečů o práci. Žádný přijímací pohovor, který trvá 40 minut, se tomu nevyrovná," dodává Jan Vymětal.
Příležitosti najít budoucí spolupracovníky využívají jak hlavní partneři projektu, kterými jsou společnosti Accenture, Carrefoure a Microsoft, tak i další firmy jako například ČSA nebo Škoda Mladá Boleslav, jejíž manažerský tým se loni probojoval až do národního finále.
Vítězný tým koordinovaný Michalem Cenkem odlétá 23. března do Macaa, kde se pokusí obhájit loňské vítězství České republiky. Zda se jim to podaří, uvidíme. V každém případě jsou však vítězové rozhodnutí účastnit se Euromanagera i potřetí. Pokud by své vítězství v příštím národním kole obhájili, podívali by se v roce 2004 na portugalskou Madeiru.
Autorka je spolupracovnicí redakce