Coca-Cola a PepsiCo se utkají v nových chutích

Společnost PepsiCo se letos v létě pokusí napodobit loňský úspěch svého tradičního rivala firmy Coca-Cola a spustí vlastní verzi limonády s vanilkovou příchutí. Coca-Cola přitom právě hlavně díky své Vanilla Coke zvýšila vloni svůj podíl na americkém trhu nealkoholických nápojů o 0,6 procenta na 44, 3 procenta. PepsiCo ve stejném období zlepšilo svůj podíl jen o 0,2 procenta na 31,4 procenta.
Není to poprvé, kdy se jedna nápojová firma nechává inspirovat úspěchem konkurence. PepsiCo uvedla před nedávnem na trh Pepsi Twist, která je přímým rivalem Lemon Coke od Coca-Coly.
Oba výrobci vedou konkurenční boj na všech frontách. Coca-Cola chce letos mimo jiné rozšířit svou řadu citrónových limonád Sprite, například o Sprite Tropical Remix a Sprite Ice s mentolovou příchutí. Pozorovatelé tvrdí, že soustředění na Sprite je velmi prozíravé, protože jde o třetí nejsilnější značku Coca-Coly v USA.
Také PepsiCo připravuje další expanzi svých limonád s citrónovou příchutí a už letos chce na celém území USA distribuovat svou novinku Sierra Mist, která je zatím k dostání jen asi v polovině amerických států.
Obě společnosti se také neustále snaží získávat nové zákazníky prostřednictvím reklamy. Prvního května startuje soutěžní letní kampaň PepsiCo o vysoké výhry "Hraj o miliardu". Coca-Cola přišla se svou letošní reklamní kampaní "Real" o něco dříve a přizvala do ní celebrity hollywoodského nebe, mimo jiné herečku Penelope Cruzovou.
Současný úspěch vanilkové coly přirovnávají experti k razantnímu nástupu limonády s třešňovou příchutí Mountain Dew Code Red, se kterou přišla PepsiCo v roce 2001.
"Vanilla Coke se výborně zapsala do povědomí zákazníků a zlepšila možnosti propagace v místech prodeje, což významně posílilo každou z našich značek," potvrdil prezident a provozní ředitel Coca-Cola Enterprises John Alm agentuře Reuters.
Obě firmy jsou letitými rivaly, ale zároveň také čelí další konkurenci. Britský maloobchodní řetězec Asda nyní nabízí vlastní vanilkovou colu ve dvoulitrovém balení a s podobnou nabídkou chce přijít v květnu i další síť obchodů Spar.
Ve skupině deseti nejprodávanějších limonádových značek se podle výzkumu skupiny Beverage Digest umístily loni čtyři značky od Coca-Cola a tři od PepsiCo. Ale nejlépe si zde vedl další nápojový výrobce Cadbury Schweppes se svou limonádou Dr Pepper.


Srovnání firem Coca-Cola a PepsiCo
Coca-Cola PepsiCo
Tržní kapitalizace (k 23. 4. 2003 - v mld. USD)
98,2 73,7
Zisk v roce 2002 (v mld. USD)
4,0 3,3
Mzda ředitele (v mil. USD)
5,8 16,1
Počet globálních produktů
361 500
Prodej (2002, v miliardách galonů)
2,9 2,0
Zdroj: Forbes

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist