Letecká doprava na začátku 21. století

Jiří Průša
jiri
Z tisícovky leteckých společností na celém světě je 280 členy mezinárodního sdružení leteckých dopravců IATA se sídlem v Montrealu a tito dopravci realizují přes 80 procent světové pravidelné letecké přepravy. V roce 2001 přesáhl celkový počet cestujících na pravidelných leteckých linkách hranici 1,6 miliardy osob. Celkové roční tržby realizované pravidelnými leteckými dopravci dosáhly v roce 2001 dohromady 306 miliard USD, celkové náklady pak 316 miliard USD, což představuje ztrátu přibližně 11 miliard USD. Ztráta za rok 2002 je zatím odhadována na pět miliard USD, a dopravci tak za roky 2001 a 2002 - v hlavní míře následkem útoků na USA 11. září 2001 - ztratili více peněz než vydělali od roku 1945.

Vyšší pohodlí a nižší ceny

Letecká doprava tedy představuje zásadní hnací sílu globalizace a mezinárodní spolupráce, avšak sama není nijak výhodnou investiční příležitostí. Hlavními problémy letecké dopravy jsou vysoká citlivost na mezinárodní politickou a vojenskou situaci, nepředvídatelnost vývoje cen paliva, často nezdravě vysoká konkurence, vysoká sezonnost, celkový převis nabídky nad poptávkou atd. Letecká doprava zaznamenává zásadní zvyšování své produktivity, které umožňuje trvale snižovat reálné ceny leteckých služeb. Přes trvalý růst zájmu o tento druh přepravy však letecká doprava jako celek není zisková.
Letecká doprava je v současné době zřejmě na špičce svého technického rozvoje, pokud jde o rychlost a bezpečnost. Další rozvoj se proto bude soustřeďovat především do oblasti pohodlí cestujících, doplňkových služeb, zjednodušeného prodeje služeb dopravců, délky doletu bez mezipřistání, zvýšení využití kapacitně omezené infrastruktury a do změn technologie navigace letů. Snaha bude zvýšit konkurenceschopnost jednotlivých dopravců s cílem převzít klientelu z jiných druhů přepravy, vytvořit novou poptávku nabídkou přímých spojení a převzít podíl na trhu konkurence. Další rozvoj letecké dopravy tedy přinese cestujícím další zvýšení pohodlí a snížení cen.

Optimální rovnováha

V posledních 10 letech se profilují dva hlavní proudy v přístupu k otázce kvality a ceny letecké přepravy. Klasičtí dopravci se snaží průběžně nacházet optimální rovnováhu mezi kvalitou nabízených služeb a jejich cenou. Na druhou stranu roste skupina nových dopravců, tzv. low cost (nízkonákladoví dopravci), kteří se soustředí na minimalizaci cen za přepravu, omezují jakékoliv další služby a minimalizují své náklady. Obě cesty mají své příznivce a opodstatnění. Do budoucna tak budeme zcela jistě svědky zápasu těchto dvou koncepcí nabídky letecké přepravy. Lze očekávat, že cestující z této soutěže získají zlevnění leteckých přepravních služeb včetně zlepšení doplňkových služeb nabízených klasickými dopravci jako protiváhu nižších cen low cost dopravců.
Další cestou používanou leteckými dopravci ke zlepšení kvality služeb (jedno odbavení pro celou cestu, propojený věrnostní program, standardizované služby atd.) je vytváření společné nabídky v rámci alianční spolupráce skupin leteckých dopravců. Dnešní hlavní seskupení - Sky Team, Star Alliance a One world nabízejí spojení kombinující nabídku všech jejich členů, čímž dosahují značného rozšíření své sítě a současně možnosti nabídky nižších cen kombinující slevy všech aliančních dopravců. Alianční spolupráce bude i nadále důležitou cestou ke snižování nákladů leteckých společností a zatraktivnění nabídky zákazníkům

Elektronické letenky

Zásadním vývojem prochází také vlastní technologie prodeje a distribuce leteckých přepravních služeb. V současné době je přibližně asi 80 procent celosvětového prodeje letenek realizováno prostřednictvím cestovních agentur (prodej přes pult i prodej přes internet). Zbytek je prodáván přímo leteckými společnostmi (opět klasicky nebo přes internet). Ohromný tlak na náklady vede letecké společnosti ke snižování provizí vyplácených cestovním agenturám a v nedávné době i k zavedení tzv. elektronické letenky, která zásadně zjednodušuje a zlevňuje celý proces prodeje a manipulace s letenkami jak pro dopravce, tak i pro cestující. Změnami prochází také úloha cestovních agentur, kdy se ze zprostředkovatelů prodeje letenek stávají cestovní poradci, od kterých se očekává schopnost zajistit komplexní služby pro cesty jejich zákazníků (ubytování, pronájem aut, doplňkový program atd.) a také poskytnout výběr z nabídky konkurenčních subjektů. Důležitost cestovních agentur jakožto profesionálního poradce při plánování leteckých cest tak poroste s tím, že budou kladeny rostoucí nároky a očekávání na profesionalitu jejich služeb.
Rostoucí váhu mají v procesu prodeje a distribuce letecké přepravy také informační a komunikační technologie. Všechny cestovní agentury, které se profesionálně věnují zajišťování letecké dopravy a souvisejících služeb, jsou dnes připojeny na některý ze světových globálních distribučních systémů. Tyto systémy v sobě sdružují nabídku letů a cen několika set leteckých společností, tisíců hotelů a desítek rent a car společností. K tomu, aby bylo možné propojit jednotlivé agentury s centrální databází některého z těchto systémů, pak slouží komunikační sítě nejvyspělejších poskytovatelů komunikačních služeb na daném trhu, spolupracujících obvykle se světovou leteckou komunikační sítí SITA. Důležitost kvalitní komunikační sítě a dalších IT služeb dále stoupá ve chvíli, kdy se agentury rozhodnou nabízet své služby také prostřednictvím internetu (on-line). Spolupráce se špičkovým světovým distribučním systémem při využití spolehlivé a rychlé komunikační sítě je a bude zásadním předpokladem profesionality a vyčerpávající nabídky každé cestovní agentury.

V ČR dvakrát rychleji

Je těžké odhadnout, jaký dlouhodobý dopad bude mít konflikt v Iráku, onemocnění SARS či jiné události světového významu. Předpověď růstu přepravy na pravidelných linkách IATA dopravců v celosvětovém měřítku však počítá s růstem počtu cestujících o cca šest procent a tento růst by měl být zachován i do dalších let. Vzhledem k rostoucímu zapojování ČR do globální obchodní i politické spolupráce, růstu kupní síly, snižování cen letenek a celkově vysokému zájmu o cestování je předpoklad, že růst poptávky po letecké přepravě bude v ČR růst přibližně dvojnásobnou rychlostí. Při udržení tohoto rychlejšího tempa růstu pak můžeme předpokládat, že do roku 2010 bude využívání letecké dopravy našimi občany zcela běžnou záležitostí a poptávka po letecké přepravě bude odpovídat úrovni poptávky v zemích EU. Důležité je proto již nyní zajistit odpovídající růst kapacity infrastruktury letecké přepravy, tzn. mezinárodních letišť a systému řízení letecké přepravy, které se v různých zemích a obdobích stávají nejužším místem rozvoje letecké dopravy.
FUNKCE AUTORA: Autor je mezinárodní konzultant pro leteckou dopravu